operació compra

Brussel·les investiga si la compra d’Air Europa per Iberia limita la competència

  • La Comissió Europea obre una investigació en profunditat i té fins al 5 de novembre per prendre una decisió

581e5b1f-7d1d-4471-acc3-35f72de18c0c-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

L’operació de compra d’Air Europa per part d’IAG, la societat matriu d’Iberia o Vueling, no ha superat el primer test davant la Comissió Europea que aquest dimarts ha anunciat l’obertura d’una investigació en profunditat per examinar si la proposta d’adquisició danyarà la competència. «Tot i que la situació financera de moltes companyies aèries continua sent fràgil, hi ha indicis que la demanda de serveis de transport aeri s’està recuperant de la crisi del coronavirus. És important vetllar perquè la recuperació del sector es produeixi en un entorn competitiu que preservi una capacitat d’elecció suficient per als viatgers», ha advertit la vicepresidenta i responsable de competència, Margrethe Vestager.

Brussel·les tem que l’operació, que unirà dos proveïdors fonamentals entre Espanya, la resta d’Europa i l’Amèrica Llatina, reduirà i afectarà negativament la competència en les rutes nacionals espanyoles així com en les rutes internacionals que tenen origen o destinació a Espanya, cosa que podria donar lloc a preus més elevats i a una menor qualitat per als viatgers. La Comissió disposa ara de 90 dies hàbils, fins al 5 de novembre, per decidir si autoritza l’operació, dona llum verda amb condicions o la veta. 

Notícies relacionades

L’obertura d’una investigació en profunditat no prejutja el resultat d’aquesta. La investigació preliminar, no obstant, ha posat de manifest que les dues aerolínies, la primera i tercera a Espanya, competeixen directament pels serveis de transport aeri de passatgers a Espanya, en particular en diverses rutes entre Madrid i els Estats Units i l’Amèrica Llatina. A més, també competeixen en diverses rutes nacionals i de curta distància, inclosos vols d’enllaç que porten a Madrid els passatgers perquè puguin continuar viatjant en vols de llarga distància cap als Estats Units i l’Amèrica Llatina.

A la Comissió li preocupa que l’operació proposada pugui reduir significativament la competència en 70 parells de ciutats d’origen i destinació dins d’Espanya i cap a o des d’aquest país, entre les quals les dues companyies aèries ofereixen vols directes. Per exemple, recorda Brussel·les, en diverses rutes, IAG i Air Europa són les dues úniques companyies aèries que les exploten. La Comissió també tem l’efecte de l’operació proposada en les rutes en què altres companyies aèries depenen de la xarxa nacional i de curta distància d’Air Europa per a les seves pròpies operacions a l’aeroport de Madrid i en altres diversos aeroports de la UE. «Sense els vols d’enllaç d’Air Europa, diverses companyies aèries podrien decidir suspendre els seus serveis a destinacions internacionals també explotades per IAG, amb la qual cosa es reduirien les possibilitats d’elecció dels viatgers», alerta la Comissió.