investigació formal

Brussel·les investiga l’ús de dades publicitàries per Facebook

  • La Comissió Europea obre una investigació formal contra la plataforma nord-americana

  • Margrethe Vestager avisa que les dades tampoc poden utilitzar-se per distorsionar la competència

1
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La Comissió Europea torna a col·locar Facebook en el seu punt de mira. La vicepresidenta i comissària de la competència, Margrethe Vestager, ha obert una investigació formal per avaluar si la multinacional nord-americana ha vulnerat les regles de la competència amb l’ús que fa de les dades publicitàries recollides dels anunciants, per competir-hi en els mercats en els quals el gegant d’internet està present com el dels anuncis classificats. «En l’economia digital actual, les dades no han d’utilitzar-se de manera que distorsionin la competència», ha recordat la danesa.

Com a part de la seva investigació en profunditat, la Comissió examinarà en detall si la posició de la plataforma nord-americana a les xarxes socials i la publicitat ‘online’ li permet perjudicar la competència en els mercats veïns, on Facebook també està actiu gràcies a la seva xarxa social, i en particular en els anuncis classificats a internet. A més, segons ha anunciat l’Executiu comunitari, la investigació també avaluarà si Facebook vincula el seu servei d’anuncis classificats en línia, anomenada ‘Facebook marketplace’ i que permet als usuaris comprar i vendre productes entre ells, a la seva xarxa social en violació de les regles de la competència europea.

Notícies relacionades

La Comissió Europea considera que a l’anunciar els seus serveis a Facebook, les empreses que competeixen directament amb la plataforma poden proporcionar-li dades comercialment valuoses que aquesta pot utilitzar per competir amb les empreses que els van proporcionar. Un problema que afectaria particularment els proveïdors d’anuncis classificats en línia, les plataformes en les quals molts consumidors europeus compren i venen productes.

 «Gairebé 3.000 milions de persones utilitzen Facebook mensualment i gairebé 7 milions d’empreses s’anuncien a Facebook en total. Facebook recopila grans quantitats de dades sobre les activitats dels usuaris de la seva xarxa social i més enllà, cosa que li permet adreçar-se a grups de clients específics. Analitzarem en detall si aquestes dades li donen a Facebook un avantatge competitiu indegut, en particular en el sector d’anuncis classificats en línia, on la gent compra i ven productes cada dia i on Facebook també competeix amb empreses de les quals recopila dades», ha explicat la vicepresidenta.