A Catalunya

5.732 acomiadats via ero en el primer trimestre de l’any, la pitjor xifra des de la Gran Recessió

  • Un total de 114 empreses catalanes han efectuat cessaments col·lectius entre gener i març, i han registrat l’escalada d’acomiadaments més elevada des del 2013

  • La indústria automobilística és la principal damnificada per la crisi actual i concentra gairebé un de cada dos acomiadats col·lectius

5.732 acomiadats via ero en el primer trimestre de l’any, la pitjor xifra des de la Gran Recessió
2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’escalada d’erosa Catalunya alimentada per la crisi del coronavirus continua sumant víctimes i el primer trimestre d’aquest any va tancar amb un total de 5.732 treballadors acomiadats via expedient col·lectiu. És la pitjor dada des de la Gran Recessió, quan, el 2013, ja estava en vigor la reforma laboral del PP que va reduir tutela administrativa i va reduir les limitacions als empresaris per poder efectuar acomiadaments col·lectius. Així ho constaten les últimes dades actualitzades aquest divendres pel Departament de Treball, que situen la indústria automobilística com la principal damnificada, ja que aquesta concentra un de cada dos acomiadaments.

El degoteig d’expedients no cessa, malgrat el ‘prohibit acomiadar’ aprovat des del Govern per mirar d’incentivar que les empreses resolguessin els seus problemes de demanda per la via de l’erto. A Catalunya cada dia registren nous eros a la conselleria que actualment dirigeix, en funcions, Chakir el Homrani. Després del febrer ‘horribilis’, sense precedents recents en l’estadística i que va sumar 3.436 acomiadats via ero, el març ha baixat un pistó, i les seves estadístiques són de les més negatives per a l’ocupació. Com a mostra, només el març d’aquest any es van registrar la meitat dels acomiadaments col·lectius que es van comptar en tot el 2018 a Catalunya. Fent una projecció simplista, si es manté la mitjana d’acomiadaments que Catalunya ha registrat en els tres primers mesos de l’any, l’exercici podria acabar amb més de 22.000 afectats per un ero; una xifra sense cap precedent.

Notícies relacionades

La indústria de l’automòbil, en plena transició cap al vehicle elèctric i amb el terratrèmol del tancament de les plantes de Nissan fent-se notar a la seva xarxa de proveïdors, està sent una de les principals fonts d’alimentació per a l’escalada d’eros que assola el mercat laboral català. Del total de 5.732 acomiadats, les companyies especialitzades en activitats del motor concentren 2.757 cessats. Firmes com Robert Bosch, U-Shin o Tecnove són alguns dels noms de la indústria de l’automòbil els eros dels quals han transcendit aquest any. Els indicadors de salut del sector actualment no són positius, ja que a aquesta xifra de 2.757 acomiadats, s’hi pot sumar 15.358 empleats que des de començament d’any han passat o estan en un erto.

Mentre els eros van en escalada, el volum de nous ertos va a la baixa atesa l’estabilitat de les restriccions adoptades per la Generalitat de Catalunya per minimitzar els contagis de coronavirus. Entre els tres primers mesos de l’any, Treball va registrar a les seves oficines un total de 66.167 treballadors afectats o bé per un expedient de suspensió o per un de reducció de jornada. Allà els sectors més afectats són el comerç i l’hostaleria.