Tensió empresarial

El sector logístic reclama a l’Administració més espais per créixer

Les empreses requereixen prop de 500.000 metres quadrats anuals per a logística i només n’hi ha disponibles uns 270.000

El sector logístic reclama a l’Administració més espais per créixer
Es llegeix en minuts

El sector logístic català requereix espais per desenvolupar-se i seguir el ritme que imposa el creixement del comerç electrònic. Un informe presentat aquest dijous i realitzat per la Cambra de Comerç i la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC) assegura que la taxa de disponibilitat d’espai logístic a Catalunya és de només el 3% i concretament de l’1,2% a la zona centre i la primera corona que envolta Barcelona. Tan sols està disponible cada any la meitat de l’espai necessari per satisfer la demanda de les empreses. El màxim responsable a Espanya de la multinacional Prologis a Espanya, Cristian Oller, considera que a Catalunya hi ha una «alarmant» falta d’espais a preus adequats, necessaris per «aprofitar les possibilitats de Barcelona com un gran pol de consum». «Veurem una explosió de necessitats per donar o proveir la demanda del canal ‘online’ i s’ha de reforçar de manera inevitable les infraestructures logístiques que té Catalunya i que té en concret la ciutat de Barcelona», va assegurar Oller.  El sector considera que és necessària una col·laboració publicoprivada per desenvolupar espais que puguin ser ocupats per ‘start-ups’ i empreses que busquen instal·lacions de qualitat per iniciar la seva activitat. En l’àmbit local, insten els ajuntaments a promoure la reforma de sòl industrial obsolet o en desús per allotjar-hi activitats logístiques.

Les dades recollides per l’estudi reflecteixen «la greu situació de les empreses, que davant la falta de sòl i sostre per a activitats logístiques es veuen obligades a precontractar els espais requerits i sovint a aturar i suspendre projectes». Així, s’ha arribat a una situació en què el 67,15% de la nova superfície prevista per a l’any 2021 (uns 388.410 metres quadrats) es troba precontractada. L’estudi ha sigut realitzat a iniciativa d’empreses del sector, com Goodman, Logigor, Merlin Properties, Prologis, Segro i VGP, així com de la consultora Savills Aguirre Newman.

 

Per a Ignacio García Cuenca, responsable a Espanya i Portugal de Goodman, hi ha un dèficit anual de 500.000 metres anuals de sòl logístic a Catalunya, amb una oferta d’uns 270.000 metres quadrats. Un estudi de DHL assegura que el 2025 el 80% de les transaccions entre empreses es faran per via digital. García Cuenca opina que una de les sortides a aquesta situació és el desenvolupament de plataformes logístiques en altura, de diversos pisos. Recentment els Bombers de la Generalitat han definit les exigències tècniques per a aquest tipus d’infraestructures. Segons l’opinió de García Cuenca, «qualsevol desenvolupament logístic del futur ha de ser compatible amb el concepte de ciutat futura de cada alcalde» i que «doni valor afegit als municipis». En va posar com a exemple la instal·lació de plaques solars al sostre de les naus industrials que permetin proveir d’energia verda els veïns. 

L’informe remarca que la logística dona feina a unes 128.000 persones només a la regió metropolitana de Barcelona, que aporta un 13,9% del PIB català, i que per cada 1.000 metres quadrats de sostre construït d’una nau logística es generen entre sis i vuit llocs de treball directes.

Durant la presentació, el conseller d’Empresa, Ramon Tremosa, ha assegurat que fa 20 anys algú podria afirmar que volia indústria, però no logística, però actualment «sense logística no hi ha indústria».

Et pot interesar

El document, titulat ‘La logística, un motor per a Catalunya’, també remarca que, davant la imatge negativa que alguns sectors tenen de la logística, aquesta activitat genera llocs de treball estables i requereix cada vegada més personal d’alta qualificació, com ara enginyers de ‘software’ i desenvolupadors web o d’aplicacions.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reconegut que el sector logístic és un «motor» per a l’economia catalana, però ha recordat que el recolzament al sector no es pot fer a qualsevol preu. «S’ha de reactivar l’economia, però amb l’agenda verda al centre», «també s’ha de pensar en el planeta», ha dit. Ha defensat potenciar el valor afegit del sector i s’ha ofert a una reunió de treball amb empreses i representants del sector per analitzar com crear les «condicions» per impulsar-lo. Calvet ha defensat crear sòl i reconvertir polígons obsolets, però també ha demanat ser conscients «de la complexitat» del país, que de vegades fa inviable ubicar determinades activitats en alguns llocs, i ha recordat que altres vegades les decisions judicials també contravenen els plans del Govern. El 70% de la superfície logística de Catalunya es concentra a la província de Barcelona.

Temes:

Transports