Pla de reactivació

Aecoc presenta un projecte Next Generation per 1.500 milions per a 3.000 empreses

El projecte presentat al Ministeri de Transports contempla mesures per millorar la logística, principalment la substitució de flotes de vehicles

Endollat El vehicle, en plena recàrrega.

Endollat El vehicle, en plena recàrrega. / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’associació multisectorial Aecoc ha anunciat aquest dimecres la presentació d’un projecte per captar 1.500 milions d’euros dels fons europeus Next Generation per a l’impuls de la logística sostenible. El pla proposa un cofinançament públic del 40% a través dels fons Next Generation i projecta cobrir el finançament de 33.750 inversions de 3.000 empreses fins a 2023. El projecte d’Aecoc, gestionat a través de la iniciativa global Lean & Green, té com a beneficiàries les empreses i preveu accions per a la renovació del parc de vehicles pesats i lleugers, la digitalització i optimització dels processos de càrrega, l’eficiència energètica i la renovació dels sistemes d’emmagatzematge i manutenció.

Aecoc ha presentat el pla al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que ha de coordinar les propostes. El pla es quantifica en concret en 1.561 milions d’euros amb un horitzó temporal de cinc anys que comportarà la descarbonització dels processos logístics.

El projecte presentat per AECOC –alineat amb els objectius plantejats en la Cimera del Clima de París i amb el Pla de recuperació, transformació i resiliència del Govern d’Espanya– sol·licita un cofinançament de 624,6 milions d’euros a través dels fons Next Generation UE, que suposa un 40% del total, i permetria cobrir el finançament de 33.750 inversions de més de 3.000 empreses durant els pròxims dos anys. El projecte té cinc eixos principals. En primer lloc, la renovació del parc de vehicles pesats (més de 3,5 tones) a través de substitució de flotes, nous usos dels vehicles i impuls de tecnologies amb capacitat per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEI), com els híbrids, elèctrics, gas natural, GLP o GLV. També s’inclou la renovació del parc de vehicle lleugers (menys de 3,5 tones) a través de les mateixes accions. Aquests últims són vitals en el repartiment d’última milla.

Una altra línia d’ajudes es destinaria a la digitalització i optimització del transport de càrregues amb el desenvolupament de ‘software’ d’optimització de rutes, digitalització de magatzems i de les entregues entre magatzems, punts de venda i usuari final. Per complementar les mesures de renovació del transport es planteja la necessitat d’ampliar els punts de recàrrega per a l’impuls de les energies renovables amb infraestructures de recàrrega d’ús privat i extensió de plaques fotovoltaiques i altres sistemes d’autoconsum i emmagatzemament d’energies renovables. El pla estableix també la renovació d’elements d’emmagatzematge com carretons, elevadors, etc., amb sistemes amb capacitat de reduir les emissions. El projecte estima que la renovació del parc de vehicles pesats comportarà una inversió de 742 milions d’euros, mentre que la renovació del parc de vehicles lleugers i l’ampliació dels punts de recàrrega i de sistemes d’eficiència energètica superaran els 300 milions. La renovació dels elements d’emmagatzematge suposaria a les empreses una inversió de 100 milions d’euros, mentre que la despesa per a la digitalització del transport de càrregues seria de 60 milions.

Reducció d’emissions de fins al 21%

El projecte d’Aecoc estima una reducció de 3.308.700 tones de CO2 en els pròxims anys amb la posada en marxa de la totalitat del projecte. La renovació d’elements d’emmagatzematge seria la partida en la qual s’aconseguiria més reducció relativa, amb un 21% menys d’emissions, mentre que l’ampliació dels punts de recàrrega i de sistemes d’eficiència energètica suposaria reduir les emissions en un 11,5%. Tant la renovació del parc de vehicles pesats com la digitalització i optimització dels processos de càrrega implicarien una reducció superior al 8% en les emissions actuals, mentre que les inversions per a la renovació del parc de vehicles lleugers les reduiria un 4,3%, segons Aecoc.

Notícies relacionades

La iniciativa Lean & Green reuneix 60 distribuïdors, fabricants, transportistes i operadors logístics líders dels sectors del gran consum, ‘horeca’, ‘retail’, salut i ferreteria i bricolatge, entre d’altres.

El disseny del projecte preveu que les accions previstes tinguin com a beneficiàries el major nombre d’empreses possibles, la majoria pimes de tot Espanya. Aecoc compta amb més de 30.000 empreses associades la facturació conjunta de les quals suposa prop del 20% del PIB espanyol.