Turisme

Les agències de viatge preveuen una alça dels ingressos del 30% aquesta Setmana Santa i del 40% per a l’estiu

El 20% de les agències de viatges segueixen tancades, però es percep una tímida recuperació

Una enquesta de la patronal Acave detecta que el 76% de les agències van facturar el 2020 menys del 10% que el 2019

El president organització empresarial, Martí Sarrate, reconeix que el 36% de les empreses del sector estan en «risc real de tancament»

Les agències de viatge preveuen una alça dels ingressos del 30% aquesta Setmana Santa i del 40% per a l’estiu
6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les agències de viatge espanyoles preveuen que l’activitat turística augmenti el 30% aquesta Setmana Santa i fins al 40% a l’estiu respecte a l’any passat. «De cara a l’estiu estaríem contents si en el segon semestre les agències de viatge aconsegueixen ingressos un 40% superiors als del 2020», va assegurar aquest dimarts el president de la patronal Acave, Martí Sarrate. Les agències de viatges espanyoles travessen una situació desesperada. La pandèmia assola especialment el sector i la paralització de la mobilitat ha causat que malgrat la tímida recuperació, almenys el 20% de les agències segueixin tancades. L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave), principal patronal del sector a Espanya, amb unes de 450 agències, ha fet un sondeig entre les seves associades i detecta que el 76% van facturar el 2020 menys del 10% que el 2019. 

L’impacte directe de la pandèmia s’està deixant notar amb cruesa entre les agències de viatge, ja que, segons les seves dades, el 36% està en «risc real de tancament». Sarrate opina que la recuperació no es produirà fins d’aquí quatre anys i que en el dia d’avui descarten que la vacunació aconsegueixi la immunitat de grup fins al 2022, ja que dubten que el 70% de la població estigui vacunada a l’estiu. De les vacunes depèn la recuperació del sector turístic.

Imserso

Sobre els viatges de l’Imserso, Sarrate ha assegurat que «no es reactivarà la venda al setembre i serà necessari afrontar un nou concurs». Els viatges per a gent gran de l’Imserso són una palanca de reactivació de l’activitat rellevant, ja que segons Sarrate per cada euro invertit s’obté un retorn de 58 euros per al sector. 

Suïssos i alemanys

L’increment de la demanda de vols per part de ciutadans alemanys i suïssos és un tímid bri d’esperança per al sector, el mateix que la possibilitat d’establiment d’un passaport sanitari europeu. Sarrate adverteix, no obstant, que les pobres perspectives d’activitat per a Setmana Santa i la falta de confirmació de les reserves fa que les agències de viatges siguin «prudents». El 63% de les agències de viatges descarta una recuperació abans del 2022. Els ajuts previstos per a autònoms i empreses, calculats inicialment en uns 11.000 milions d’euros, ajudaran a cobrir despeses fixes, però són una eina insuficient per a la recuperació del sector.

Deute de les aerolínies

Els proveïdors, principalment les aerolínies, en el dia d’avui continuen devent prop de 150 milions d’euros. L’única nota positiva en aquest sentit és que l’acció d’Acave davant les administracions ha contribuït que moltes companyies aèries hagin cedit i hagin tornat prop de 200 milions d’euros. No obstant, l’incompliment de les companyies aèries i en menor mesura d’altres proveïdors ha provocat que un 50% de les agències s’hagin vist obligades a sol·licitar línies de crèdit per seguir amb vida, i que fins i tot un 20% afirmi que els impagaments els han posat en una situació límit. S’acosta la data imposada pel Govern central per reemborsar als clients els bons dels viatges que tenien contractats i que no van poder disfrutar. Sabent que és impossible ampliar el període de validesa dels bons, un 90% de les agències estan convençudes que els seus clients preferiran una restitució en metàl·lic de l’import contractat i que amb prou feines un 8% el bescanviaran per un altre viatge.

Any sense ingressos

La caiguda de la facturació de les agències és un reflex de l’escassa activitat que han pogut fer al llarg de l’últim any. Transcorregut un any des de la declaració de l’estat d’alarma, un 20% dels enquestats afirmen que encara no ha pogut reprendre la seva activitat i, per tant, segueixen, 12 mesos més tard, sense haver pogut facturar ni un euro. Per la seva banda, un 67% ha realitzat una activitat intermitent al llarg d’aquest període amb obertures parcials, gairebé exclusivament durant el període de juny a octubre, ja que els confinaments van tornar a impedir la circulació entre comunitats autònomes i van dificultar els viatges internacionals. Un 10% dels enquestats afirmen que han pogut obrir totes les seves oficines durant aquest període i continuar operant tot i que amb una activitat més reduïda. Es pot destacar que entre les més afectades hi ha les agències MICE, que han vist la seva activitat congressual totalment aturada durant aquest període. Un 32% no ha pogut amb prou feines arribar a un 5% del que va facturar el 2019, mentre que un 44% no arriba al 10%. Això significa que més de tres quartes parts de les agències espanyoles amb prou feines han facturat gairebé res aquest any passat. Per Sarrate, «aquestes xifres demostren molt clarament la mida del problema a què ens enfrontem. Les empreses del nostre sector, no només han experimentat una aturada gairebé total al llarg d’aquest any, sinó que a més han hagut de sobreendeutar-se per poder assegurar la seva supervivència». La crisi en el sector de la restauració, sent també de mil dimonis, ha sigut menor que la de les agències de viatges. «El nostre col·lectiu es troba davant un risc més que evident de desaparició», opina Sarrate.

Ertos

Notícies relacionades

El 95% dels enquestats afirmen que s’ha vist obligat a aplicar un erto total o parcial en la seva empresa i un 74% afirma continuar necessitant-ho per seguir operatius. Aquestes dades posen de manifest que aquesta mesura està sent vital perquè moltes agències puguin sobreviure a aquesta crisi i per tant Acave es reafirma en la necessitat d’estendre’ls fins que es reprengui la plena activitat turística. Els crèdits ICO també han sigut una mesura que ha ajudat moltes empreses i un 70% dels participants confirmen que les va sol·licitar. No obstant, molt pocs –amb prou feines un 9%– les considera una opció viable per al futur, ja que suposaria un nou endeutament que probablement no es podria afrontar. En els seus comentaris, els enquestats assenyalen que durant aquest període han hagut de minimitzar al màxim totes les despeses, tancar oficines i fins i tot aportar estalvis personals en el cas de les agències més petites. No oblidem que el sector de les agències de viatges està principalment compost per pimes i micropimes. Un 17% confirma que es van veure forçades a acomiadar un o més treballadors i no descarten haver de fer nous acomiadaments en el cas que finalitzin els ertos. En els seus comentaris, els enquestats coincideixen a assenyalar que malgrat que es reprengui aviat l’activitat, és probable que el volum de facturació no permeti reincorporar encara el 100% de la plantilla. Pràcticament el 100% dels enquestats demana ajudes directes per poder assegurar la supervivència de les seves empreses, i gairebé un 40% defensa la fórmula proposada per Acave de crear un fons de reembors dels bons com a única solució davant el continu incompliment de les aerolínies.

El teletreball ha sigut un dels grans canvis que s’ha produït en la realitat de les agències de viatges durant aquest període. Un 32% ha pogut implantar amb èxit un model 100% de teletreball, mentre que un 56% ha implantat un model mixt presencial / teletreball. Un 54% de les empreses participants en l’estudi d’Acave han sigut agències emissores; un 20%, receptives; un 13%, MICE (congressos); un 9%, Turoperadors, i un 4%, agències de creuers.

Temes:

Viatges Turisme