Balanç anual del 2020

Aena registra pèrdues per primera vegada des del 2012

  • El gestor aeroportuari va comptabilitzar una caiguda d’ingressos de 2.262 milions d’euros que va provocar pèrdues de 126,8 milions l’exercici passat

zentauroepp45416372 lucena aena181010192427

zentauroepp45416372 lucena aena181010192427

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías
Max Jiménez Botías

Periodista

ver +

El gestor dels aeroports espanyols, Aena, ha registrat el 2020 una caiguda dels seus ingressos de 2.262,9 milions d’euros a causa de les restriccions a la mobilitat provocades per la pandèmia de la Covid-19. Això suposa un descens del 50,2% davant el 2019. Així mateix, el resultat brut d’explotació (ebitda) ha tingut una caiguda del 74,2%, fins als 714,6 milions d’euros, incloent-hi 22,7 milions d’euros de la consolidació de Luton i un impacte negatiu de 66,8 milions d’euros d’Aena Brasil. Les pèrdues de l’exercici, les primeres des de 2012, ascendeixen a 126,8 milions d’euros.

La reducció del trànsit de passatgers durant l’any a Espanya, del 72,4%, fins als 76,1 milions de viatgers (del -70,9% si s’inclouen l’Aeroport de London-Luton i dels sis aeroports de l’Aena Brasil), s’ha traduït en una caiguda de l’activitat aeronàutica que registra una baixada del 67,1% en els seus ingressos.

Els comercials s’anoten un descens del 16,4%, però inclouen rendes mínimes anuals comptabilitzades no cobrades de 635,5 milions d’euros, incloses les corresponents al període de l’estat d’alarma (198,6 milions d’euros), en aplicació de les normes de comptabilitat.

Descomptes comercials de 800 milions

Els descomptes que ha ofert l’àrea comercial d’Aena a tots els seus clients ascendeixen l 2020 i el 2021 a uns 800 milions d’euros. L’objectiu de la companyia és» ajustar els contractes de manera equilibrada a la situació de les parts, totes dues molt afectades per la pandèmia». Amb els operadors de ‘travel retail’ i de restauració, Aena ha establert un marc general d’acords en funció del decret llei de recolzament al sector turístic, l’hostaleria i el comerç, tot i que la companyia ha anat més enllà, incloent-hi descomptes del 100% de la renda durant el primer estat d’alarma i del 50% entre els dos estats d’alarma.

La proposta, per períodes, recull una reducció del 100% en la renda del període comprès entre el 15 de març i el 20 de juny de 2020 i un descompte del 50% des del 21 de juny del 2020 fins al 8 de setembre del 2021. El 2020, per tant, el descompte ronda el 60%. A més, si les superfícies es tanquen per decisió operativa d’Aena, el descompte és de fins al 100%. «Fins ara, han acceptat aquesta proposta un 56,2% del total dels clients», explica el gestor.

Política d’incentius

Notícies relacionades

Política d’incentiusLa companyia que presideix Maurici Lucena ha mantingut una política d’incentius comercials dissenyats per potenciar la programació d’operacions per part de les companyies aèries. Al febrer el consell d’administració va aprovar un nou incentiu extraordinari de recuperació d’operacions per a la temporada d’estiu del 2021. Aquesta mesura, que s’aplicarà entre l’1 d’abril i el 31 d’octubre, incentiva el percentatge de recuperació que superi uns determinats llindars. Per als tres primers mesos, el llindar de recuperació establert és del 30% i, per als últims quatre mesos, del 45%.

Totes les operacions realitzades a partir d’aquests percentatges seran incentivades en la seva taxa d’aterratge en el mateix percentatge de la seva recuperació. L’incentiu suposa que les companyies rebran un descompte en la tarifa mitjana mensual d’aterratge per a totes aquelles operacions que superin els nivells fixats, independentment del nombre de passatgers que transportin.

Temes:

AENA Aerolínies