impostos
Hisenda crea una oficina virtual d’ajuda i assistència
L’Agència Tributària destina més de 300 funcionaris especialitzats al nou servei
El nou servei té un horari més ampli, de 9 del matí a 7 del vespre
L’Agència Tributària ha engegat el que ha batejat com Administració Digital Integral (ADI). Es tracta d’un ‘taulell virtual’, amb informació i assistència al contribuent, complementari de l’ajuda presencial tradicionalment prestada a les
oficines físiques.
Més de 300 funcionaris especialitzats es dedicaran en exclusiva des d’aquest servei a atendre de forma personalitzada no presencial a contribuents de tot el territori nacional, segons ha informat l’Agència Tributària. Entre els col·lectius als quals més dirigit va aquest servei hi ha els emprenedors que inicien la seva activitat, autònoms i pimes, llogaters i professionals tributaris, així com contribuents que necessitin assistència per a la tramitació de procediments tributaris, amb més amplitud d’horari que les oficines convencionals i evitant al ciutadà desplaçaments innecessaris. La creació d’aquesta administració virtual és un dels pilars del pla estratègic de l’Agència 2020-2023.
L’Administració Digital Integral serà multicanal, i superarà el concepte tradicional d’assistència personalitzada mitjançant centres d’atenció telefònica. Per prestar el seu servei, comptarà amb les diferents eines telemàtiques que ofereix la tecnologia actual, des d’assistents virtuals fins a xats instantanis i videotrucades, passant pel telèfon tradicional i el ‘click to call’ (botó de trucada a la web), entre altres canals.
Dubtes sobre l’IVA
A més, s’implanta també un model integrat d’accés als serveis que ofereix l’Agència Tributària, ja que l’ajuda que ofereix l’ADI se suma a la resta de funcionalitats i tràmits que realitza l’Administració Tributària. Així, un contribuent que inicialment té un dubte en matèria d’IVA, o que sol·licita informació sobre una notificació rebuda, pot rebre l’ajuda de l’ADI per presentar una declaració o per donar resposta al requeriment de l’Administració, resolent el tràmit pendent d’una sola vegada i estalviant temps i desplaçaments.
Juntament amb la facilitat i comoditat d’accés per al contribuent per no haver d’acudir físicament a l’oficina, l’ADI ofereix un horari ampliat, de 9 a 19 hores, que duplica el que es dedica a l’atenció al públic a les oficines físiques.
Seguretat jurídica
D’altra banda, i al comptar amb personal especialitzat i exclusivament dedicat a l’assistència, es reforça l’homogeneïtat i la qualitat del servei al contribuent, cosa que afavoreix, al seu torn, la unitat de criteri en l’aplicació de la norma tributària i, amb això, la seguretat jurídica, segons l’Agència Tributària.
A través del nou model es poden prestar innombrables serveis, com, per exemple, el cas d’un contribuent que es troba amb dificultats per presentar una declaració trimestral d’IVA i se li ofereix la possibilitat d’ajudar-lo en la presentació, o que ha rebut una notificació de l’Agència que inclou un telèfon per al cas que necessiti aclariments. També els diferents assistents virtuals existents en matèria d’IVA i censos seran un canal d’accés a l’ADI, de tal manera que el sistema pot detectar dificultats (repetició d’errors, o un temps prolongat d’ús de l’eina) i, automàticament, al contribuent li apareix un oferiment d’ajuda mitjançant el sistema de xat instantani. El tipus d’ajuda es divideix en dues parts, la informació, per als casos en què el contribuent únicament necessita consultar com tributa una operació, quin tràmit ha de realitzar en un determinat supòsit, etc., i l’assistència per presentar una declaració, o per respondre a un procediment iniciat per l’Agència.
En l’àmbit de la informació, entre altres serveis l’ADI resol inicialment dubtes sobre IVA, altes, modificacions i baixes d’activitat, i també sobre notificacions que ha rebut el contribuent. Al seu torn, en l’àmbit de l’assistència es facilita la presentació de declaracions censals, trimestrals d’IVA per a llogaters i per a autònoms i pimes que iniciïn la seva activitat, i trimestrals de contribuents en mòduls i declaracions complementàries d’IRPF d’anys anteriors, així com, en matèria duanera, declaracions simplificades d’importació i devolucions de gasoil agrícola i professional. Al llarg d’aquest any s’ampliarà l’assistència a altres serveis, com l’ajuda a la presentació de declaracions complementàries d’IRPF.
Després de l’arrencada a València amb informació i assistència en IVA, mòduls, tràmits censals i les gestions duaneres més habituals; i a Madrid amb certs controls d’IRPF, al llarg del 2021 s’incorporarà la seu de Galícia, a la qual seguirà la d’Andalusia el 2022. En tot cas, totes les seus de l’ADI tindran competència nacional.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos