Plataformes digitals
Treball pacta amb patronal i sindicats que els riders siguin, per defecte, assalariats
L’últim text inverteix la càrrega de prova i hauran de ser les empreses les que argumentin que un repartidor compleix les condicions per ser considerat autònom

GRAF9364. MADRID, 11/06/2020.- La ministra de Trabajo y Economía Social, Yolanda Díaz (2d), conversa con el presidente de la CEOE, Antonio Garamendi (2i), con el presidente de CEPYME, Gerardo Cuerva (izda), y con la vicepresidenta segunda del Congreso y diputada del PP, Ana Pastor, antes de la reanudación de la Comisión para la Reconstrucción Social y Económica del país, este jueves en el Congreso de los Diputados. EFE/Kiko Huesca /
Els repartidors de la plataformes digitals seran considerats, per defecte, treballadors assalariats, i hauran de ser les empreses les obligades a demostrar, de manera argumentada i en cada cas, que aquests poden operar com a autònoms. Aquest és el principal acord a què s’ha arribat aquest dimecres entre el Ministeri de Treball, els sindicats i la patronal en l’última reunió del diàleg social per consensuar una nova llei del treball a les plataformes digitals. Aquesta s’ha acabat sense cap text tancat i acord unànime entre totes les parts, i els agents socials esperen que se’ls remeti el redactat final de l’esborrany. No obstant, diverses fonts coneixedores de les negociacions assenyalen que la principal novetat del nou text és que queda invertida la càrrega de prova sobre la laboralitat, emulant la legislació californiana.
El Ministeri de Treball, després de gairebé quatre mesos de converses, ha aconseguit fer entrar la CEOE a les negociacions. La patronal va remetre hores abans de la trobada una nova proposta, trencant l’enroc que havia mantingut fins ara. La divisió al si de la CEOEsobre la reforma de la regulació de les plataformes digitals ha condicionat des del primer moment les converses. D’una banda, firmes com JustEat, que opera mitjançant assalariats majoritàriament subcontractats, veien amb bons ulls una nova regulació que posés límit a la seva competència. Aquest sector, encarnat per firmes com Glovo, Deliveroo o UberEats, opera amb repartidors autònoms, cosa que els permet assumir menys costos directes i intermitents, ja que si durant determinades hores no té activitat no està obligada a pagar als seus ‘riders’.
L’últim text defineix per defecte la relació laboral dels repartidors de plataformes. Això limita l’abast inicial de la norma i ho restringeix a aquest sector, però permet que l’acord compti amb la participació de la CEOE. Fins ara els repartidors de Glovo o Deliveroo operaven, per defecte, com a autònoms. I ha sigut posteriorment quan la Inspecció de Treball o, majoritàriament, els jutjats, han dictaminat que han d’operar com a assalariats. El nou text contempla que hagin de ser les empreses les que provin que entre els ‘riders’ i les empreses existeix una autonomia «real». Amb aquest moviment, la CEOE accepta estabilitzar en una llei una interpretació que majoritàriament ja estaven realitzant els tribunals.
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos