AUTOMOCIÓ

Les automobilístiques japoneses tanquen el 2020 amb resultats dispars

  • Toyota i Honda van guanyar més diners durant el tercer trimestre fiscal respecte al mateix període de l’any anterior i van millorar les seves expectatives per a l’acumulat de l’exercici, que tanca el 31 de març

  • Subaru i Mazda van guanyar diners, el tercer trimestre fiscal, malgrat tenir caigudes importants en els seus beneficis i Nissan va presentar pèrdues netes en un any en què espera perdre 4.180 milions d’euros

Les automobilístiques japoneses tanquen el 2020 amb resultats dispars
4
Es llegeix en minuts

Les marques automobilístiques japoneses han publicat ja els resultats econòmics relatius al tancament del tercer trimestre fiscal, entre l’octubre i el desembre, i revisat les seves estimacions i objectius per al conjunt de l’any fiscal 2020-2021, que tanca el 31 de març d’aquest any. L’impacte de la pandèmia ha sigut important a totes les companyies, però algunes, com Toyota i Honda, han pres mesures efectives i malgrat els efectes de la pandèmia al mercat mundial, s’han aconseguit refer i han pogut guanyar diners. Altres, com Nissan, presenten pèrdues.

Toyota, de fet, va acabar el 2020 sent la marca de cotxes més venuda del món, superant el Grup Volkswagen amb 9,52 milions d’unitats. Aquesta xifra suposa un 11,3% menys que el 2019, principalment a causa dels efectes de la Covid-19 a tot el món. A l’èxit comercial se li suma ara l’econòmic, amb un benefici operatiu trimestral de 7.777 milions d’euros (987.900 milions de iens), el que suposa millorar el resultat del tercer trimestre fiscal 2019-2020, en el qual la xifra va ser de 5.039 milions d’euros. El benefici net va ser de 6.603 milions d’euros, millorant de nou des dels 4.400 milions d’euros del mateix període de l’any fiscal anterior. En l’acumulat de l’any fiscal, des de l’abril del 2020, Toyota acumula un benefici net d’11.560 milions d’euros, un 14,1% menys respecte a l’any anterior. Per a la totalitat de l’exercici, la firma japonesa espera presentar un benefici de 14.960 milions d’euros, un 6,7% menys, a partir d’una facturació de 208.661 milions d’euros, un 11,3% menys.

També Honda va sorprendre amb bones xifres relatives al tercer trimestre de l’any fiscal. Així, al tancament del desembre el seu benefici operatiu arribava als 2.235 milions d’euros, una dada que suposa més que doblar el resultat del mateix període de l’any anterior (913 milions d’euros). En l’acumulat de l’any fiscal, la companyia fabricant de vehicles com el compacte Civic s’anota un benefici net de 3.496 milions d’euros, un 8,4% menys respecte a l’any anterior, i una facturació de 75.170 milions d’euros, un 17,5% menys. Els resultats del tercer trimestre han motivat Honda a millorar les previsions per al conjunt de l’any fiscal fins a un benefici net de 3.661 milions d’euros, un 2% més que l’any anterior, i fins a una facturació de 102.000 milions d’euros, un 13% menys.

Mazda i Subaru en van guanyar menys

Subaru i Mazda, per part seva, no van registrar millores durant el tercer trimestre fiscal, com sí que van fer Toyota i Honda, però van aconseguir guanyar diners. Subaru va veure com el seu benefici operatiu queia un 42% entre l’octubre i el desembre fins als 455 milions d’euros i el seu benefici net un altre 42% fins als 341 milions d’euros. La facturació va caure tan sols un 2,3% fins als 6.918 milions d’euros. La companyia va explicar que la diferència entre la reducció de facturació i de guanys és conseqüència de les crides a revisió de vehicles i de tipus de canvi desfavorables. Per a la totalitat de l’any fiscal esperen millorar el benefici operatiu un 21% fins als 1.732 milions d’euros i els seus guanys nets fins als 1.283 milions d’euros.

Notícies relacionades

Mazda, seguint la mateixa línia, també va guanyar diners el tercer trimestre de l’any fiscal, tot i que el seu benefici operatiu va retrocedir un 76% fins als 51 milions d’euros. Els ingressos van caure un 5% fins als 6.610 milions d’euros. No obstant, la marca d’Hiroshima va perdre diners entre l’abril i el desembre, acumulant pèrdues netes per valor de 621 milions d’euros, en comparació amb els 257 milions que va guanyar l’any passat. Els ingressos, per culpa de la Covid-19, es van desplomar un 23,3% fins als 15.551 milions d’euros. Mazda espera tancar l’any fiscal amb pèrdues netes per valor de 396 milions d’euros al facturar 23.015 milions, un 15,5% menys.

Nissan perd diners

Finalment, des de Yokohama Nissan va presentar un increment del 19% en el seu benefici operatiu, que va assolir els 213,3 milions d’euros, tot i que el resultat net van ser pèrdues per valor de 297,5 milions d’euros, empitjorant respecte al tercer trimestre fiscal de l’any anterior, en el qual va perdre 205 milions d’euros. La facturació entre l’octubre i el desembre va assolir els 17.700 milions d’euros, un 11% menys per culpa de la caiguda del 9,6% en les seves matriculacions fins a les 1,08 milions d’unitats. Per al conjunt de l’any, Nissan espera presentar pèrdues netes per valor de 4.180 milions d’euros. Tot i que aquest resultat suposa millorar les seves estimacions inicials i el resultat de l’any anterior (4.850 milions d’euros), significa mantenir-se en el camí dels números vermells.