La progressió de la banca digital

El grup CaixaBank-Bankia, al capdavant en l’ús de la banca mòbil a Espanya

  • El BBVA és el banc més ben situat individualment en un índex que monitoritza les apps de banca mòbil

  • Imagin, la banca per a joves de CaixaBank, passa del cinquè al tercer lloc del rànquing que elabora Smartime Analytics

  • Samsung Pay és l’aplicació de pagament per telèfon més utilitzada a Espanya

El grup CaixaBank-Bankia, al capdavant en l’ús de la banca mòbil a Espanya

ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts

La banca mòbil comença a normalitzar-se i, tot i que n’ha augmentat l’ús i la penetració entre la població, s’acosta més a les xifres que tenia abans de la pandèmia, i es va situar en un 68,8% en l’últim trimestre del 2020, un -2,8% menys que en el trimestre anterior d’acord amb l’índex, elaborat per la consultora espanyola Smartme Analytics, que monitoritza l’ús d’apps al telèfon mòbil per part de consumidors. Desde l’inici de la pandèmia, s’havia produït un creixement accelerat de fins a un 24% del sector. El cert és que amb moderats alts i baixos, el grup que constituiran CaixaBank i Bankia representa un alt percentatge en la utilització de la banca mòbil, segons aquestes últimes dades.

En l’última entrega de l’índex d’ús del mòbil (MPI en les sigles en anglès), el BBVA (69,79) ocupa la primer aposició individualment, seguit per CaixaBank (67,04), Imagin (57,16) i Bankia (57,07). Les tres entitats formaran part del mateix grup quan es consumi la fusió que ara està en marxa entre CaixaBank i Bankia. Imagin ja forma part del grup d’origen català. Està destinat a client joves i ha experimentat un creixement molt ràpid. En l’últim índex ha passat del cinquè al tercer lloc. . D’altra banda, Samsumg Pay (55,61) lidera les apps de pagament. En el top-10 general segueixen el grup marmessor el Santander (49,95), ING (49,27), Banc Sabadell (38,07), Google Pay (36,99) i CaixaBank Sign (34,97), que entra entre els 10 primers desplaçant Goin.

Lola Chicon, consellera delegada de Smartme Analytics, va destacar que l’ús de la banca des del mòbil continua creixent i el rendiment de les principals entitats financeres és molt diferent. «Destaca el bon posicionament del grup CaixaBank-Bankia per comptar amb tres de les principals aplicacions de banca a Espanya. I el mèrit del BBVA és evident per aconseguir mantenir-se com la primera app del rànquing de banca mòbil». Així mateix, el dinamisme de la categoria neobanca s’ha d’analitzar «perquè és protagonista en rapidesa de captació de nous usuaris, normalment més joves que escullen la seva primera entitat. Això demostra l’interès i el grau de maduresa de gran part de la població per utilitzar nous bancs purs digitals en contraposició amb el ritme de digitalització més lent d’entitats més tradicionals», afegeix.

Les dades que alimenten l’indicador permeten entendre quins ‘targets’ de la població estan més preparats i actius per a les noves funcionalitats i quins necessiten més tutorització i acompanyament amb serveis més bàsics i simples. Les entitats obtenen un rendiment bastant diferent segons saben interpretar aquestes dades sobre el comportament del consum. «El monitoratge del mercat i del consumidor és un input fonamental per entendre com estan evolucionant els serveis a l’‘smartphone’: el canal que més està creixent, el que permet més personalització, i el que més impacta en l’experiència del client actual», explica Chicon.

Les apps més utilitzades per tipologia

Les apps més utilitzades per tipologiaEn l’anàlisi per tipologia de les apps, el top-5 de l’apartat de banca tradicional està format pel BBVA (69,79), CaixaBank (67,04), Bankia (57,07), Santander (49,95) i ING (49,27). En la categoria de neobanca, les cinc apps més utilitzades van ser Imagin (57,16), OpenBank (32,36), Rebellion (32,01), Revolut (30,51) i N26 (29,35). Finalment, en l’apartat dedicat a mètodes de pagament, les cinc apps més destacades van ser Samsung Pay (55,61), Google Pay (36,99), CaixaBank Sign (34,97), CaixaBank Pay (22,77) i Sabadell Wallet (22,40).

Notícies relacionades

L’índex mostra el fort impacte de la digitalització, impulsada pels canvis socials i de comportament provocats per pandèmia, que està incorporant progressivament usuaris de més edat a l’ús d’aquestes aplicacions perquè la digitalització està arribant a tots els estrats de la població. L’augment generalitzat de múltiples aplicacions de banca, tant noves com tradicionals, ha provocat al seu torn una caiguda de l’‘engagement’ de les aplicacions financeres més conegudes, que es justifica en el fet que molts usuaris s’han llançat a provar nous bancs digitals durant la quarantena.

L’indicador de Smartme Analyticsm, monitoritza en temps real com la població utilitza més de 90 aplicacions financeres, obté dades diàries per identificar les millors aplicacions bancàries segons el seu rendiment. En la seva elaboració, utilitza un algoritme que permet identificar les entitats més ben col·locades al canal mòbil partint de les variables més rellevants relacionades amb el desenvolupament de l’estratègia digital: quota de mercat, temps d’ús al dia, temps per sessió, ‘engagement’ i freqüència d’ús exclusiu i compartit, valoracions en els ‘stores’ o penetració de certs grups socials.