Per la pandèmia
La facturació del transport de mercaderies va caure l’11% a Espanya l’any passat
Els cinc primers grups del mercat ibèric suposen el 13,2% del volum de negoci total
zentauroepp40396259 figueres tallada ap7 3 10 17 huelga general fotografia de 171003130727
El volum de negoci del transport de mercaderies per carretera va caure un 11,4% a Espanya el 2020, segons les estimacions preliminars de l’Observatori Sectorial DBK d’Informa. L’impacte de la pandèmia en l’activitat econòmica va provocar un descens de la demanda de transport de mercaderies a l’exercici 2020, estimant-se per al tancament de l’exercici un valor del mercat ibèric de 16.800 milions d’euros, entorn de l’11% menys que l’any anterior. En el cas de Portugal, la caiguda de la facturació del sector va ser del 8%.
El 2019 la facturació sectorial d’Espanya i Portugal va arribar als 18.850 milions d’euros, cosa que va suposar un augment del 4,4% respecte al 2018. En concret, el valor del mercat a Espanya va arribar als 15.800 milions d’euros (+4,5%), mentre que a Portugal va créixer un 4,3%, fins als 3.050 milions.
L’estudi d’Informa assenyala que el transport nacional manté una participació majoritària en el mercat espanyol, amb un percentatge sobre el total pròxim al 80%. No obstant, a Portugal tenen més pes els serveis de transport internacional, que suposen alguna cosa més de la meitat del volum de negoci total.
Segons l’informe de DBK, «l’excés de capacitat de transport ha provocat un procés d’ajust de l’oferta en l’última dècada, que s’ha traduït en una tendència de gradual concentració del negoci en els grups més grans». Malgrat això, els cinc primers grups del mercat ibèric suposaven el 13,2% del volum de negoci total el 2019 en un context d’elevada atomització, existint un elevat nombre d’empreses de petita mida. A més, existeix una alta participació de treballadors autònoms, que en general exploten un únic vehicle.
El 2019 van operar al sector ibèric 110.788 empreses, de les quals una mica més de 100.000 es van ubicar a Espanya i la resta, a Portugal. En els dos països es va registrar una reduïda mida mitjana de les flotes, situada en uns 2,5 vehicles per empresa.
A Espanya les cinc primeres empreses inclouen un 13,4% de la quota de mercat, mentre que a Portugal ascendeix al 17,2%.
- Sondeig El PSC es referma i Junts passa davant d’Esquerra
- Investigació judicial Hisenda va maniobrar per evitar la imputació del PP en el cas Bárcenas
- GUARDONS Els Laureus coronen Aitana Bonmatí i la selecció espanyola
- Caiguda de la producció Freixenet planteja un erto per a 615 persones per la sequera
- EDUCACIÓ Catalunya unifica la preinscripció d’FP i donarà places segons la nota
- El tauler polític Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Assassinat a Tailàndia Silvia Bronchalo: ¿qui és la mare biològica de Daniel Sancho?
- Els polítics escalfen motors entre llibres, roses i sondejos
- L’‘abril’ celebra els llibres amb una vetllada irrepetible al Dry Martini