Ajuts de la Covid

Competència investiga l’ús il·lícit de crèdits ICO

La CNMC detecta que han servit per a la venda d’assegurances, serveis d’alarma i fins a la compra de televisors

1
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) ha informat aquest dilluns que ha detectat que els processos de concessió de crèdits ICO «podrien vulnerar la normativa de competència». Segons un comunicat de l’organisme, la CNMC «està analitzant la vinculació de productes creuats a l’hora de comercialitzar els préstecs ICO COVID (entre d’altres, assegurances, serveis d’alarma o la compra de televisors)». El que analitza la CNMC és que els crèdits hagin sigut fets servir per cobrir necessitats diferents de les especificades, tant per part dels receptors com per part de les entitats financeres que han actuat com a mitjanceres.

En concret, l’òrgan supervisor està analitzant «la utilització dels esmentats crèdits com a mecanisme per reestructurar productes financers preexistents». També ha detectat que en alguns casos s’han realitzat pagaments de despeses inicials per part dels beneficiaris dels crèdits, «amb caràcter previ al desemborsament dels fons corresponents als crèdits concedits». En conseqüència analitza si les esmentades actuacions «podrien constituir una conducta deslleial que, per falsejar la lliure competència, afecti l’interès públic en un context de crisi derivada de la Covid-19 i, per tant, constituir una infracció de la llei.

La CNMC admet que ha rebut queixes i consultes relacionades amb la concessió de préstecs ICO i la possible concessió dubtosa de nous préstecs d’aquesta naturalesa o la pròrroga dels existents, per la qual cosa «es mantindrà especialment vigilant». En aquest sentit continuarà realitzant els requeriments d’informació pertinents a les entitats financeres que puguin veure’s afectades per les esmentades pràctiques, amb l’objectiu de determinar si les seves actuacions són compatibles amb les normes de competència.

Notícies relacionades

Les investigacions es van iniciar durant els mesos del confinament gràcies a la posada en marxa de la bústia de denúncies (covid.competencia@cnmc.es). Amb l’esmentada iniciativa, va buscar centralitzar totes les denúncies i consultes de ciutadans i empreses referides a l’aplicació de les normes de competència en el context de la pandèmia.

Després de més de sis mesos de funcionament de la «bústia Covid», el sector financer ha sigut el que més consultes i denúncies ha generat per les possibles infraccions de la normativa de competència. En aquest sentit, arran de les primeres consultes rebudes va realitzar una sèrie de requeriments d’informació a diverses entitats financeres.