Automoció

L’‘automatriculació’ de cotxes elèctrics es multiplica per vuit al desembre

  • L’entrada en vigor de la norma d’emissions europea (CAFE) de 95 grams el 2021 anima les marques a realitzar accions tàctiques per evitar multes

  • Des de començament d’any les operacions amb aquest tipus de vehicles i tecnologia han crescut un 137,5%, mentre que respecte al desembre ha sigut un 734%

L’‘automatriculació’ de cotxes elèctrics es multiplica per vuit al desembre
2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb les multes per emissions a Europa al girar la cantonada (per la norma que obliga a una mitjana de 95 grams de diòxid de carboni per cada quilòmetre recorregut), els fabricants s’han llançat a la pràctica de l’automatriculació de vehicles elèctrics i electrificats per intentar complir els objectius. Els plans Moves i Renove no han aportat prou per elevar les vendes d’aquests vehicles i maquillar l’any 2020 quant a baixa emissió mitjana de gasos. Des del punt de vista de les multes, no ha sigut un any tan dolent, perquè s’han venut menys cotxes i això incidirà en la multiplicació per al càlcul de les sancions europees.

Segons dades ofertes per un estudi de la consultora MSI, els fabricants van automatricular el desembre a Espanya un total de 509 cotxes elèctrics, un 734% més que en el mateix període del 2019 (vuit vegades més). Com que l’aplicació de la norma serà estricta, algunes marques estan exercint aquesta pràctica des del gener. En el mateix estudi s’estima que s’han matriculat de forma ‘tàctica’ des de començament d’any fins a 3.670 vehicles zero emissions, cosa que suposa un 137,5% més que en el mateix període de l’any passat.

Dues normes noves

L’augment de les matriculacions anomenades ‘tàctiques’ també obeeix que els fabricants disposen de tres anys per adaptar-se a la nova normativa d’emissions coneguda com CAFE (‘corporate average fuel emissions’), que no incideix en la WLTP, que també entra plenament en vigor divendres, però que només afecta l’homologació.

Amb la norma CAFE un cotxe que emeti menys de 50 grams de CO2 per quilòmetre comptarà com dues vendes el primer any, com 1,67 vehicles en el segon i com 1,33 automòbils en el tercer. No serà comptat com un sol vehicle fins el 2023. Aquest plus permet ‘jugar’ amb l’entrada massiva de vehicles amb menys emissions.

L’estudi de MSI assenyala que les automatriculacions de vehicles microhíbrids (normalment associats a una bateria de 48 volts addicional) de gasolina van pujar un 261,72%, amb 4.460 unitats. Les automatriculacions d’híbrids endollables de dièsel va ser de 281 unitats, mentre que les d’híbrids endollables de gasolina es van triplicar, amb 3.558 unitats.

Més ‘tàctiques’ al desembre

Notícies relacionades

S’estima que a Espanya s’han automatriculat des de començament d’any 91.189 vehicles, un 37,75% menys, tot i que s’aprecia un gran augment dels models electrificats, mentre que les matriculacions ‘tàctiques’ de dièsel i de gasolina van caure un 33,9% i un 51%, respectivament, amb 29.579 unitats i 42.721 vehicles.

Només des de principi de desembre, les automatriculacions de tota mena de propulsió han augmentat un 34%, amb 6.523 unitats, 509 unitats de les quals eren models elèctrics, un 734% més, mentre que les matriculacions ‘tàctiques’ d’híbrids endollables de dièsel van pujar un 13.100%, amb 132 unitats, i les d’endollables de gasolina es van incrementar un 724%, amb 445 vehicles.