e-commerce

La doble autentificació arriba al comerç electrònic a partir de l’1 de gener

La normativa PSD2 reforçarà la seguretat en les compres ‘online’ i farà més complicat que es produeixin fraus

El sector celebra les noves regles però lamenta que entrin en vigor durant la campanya de Nadal

6
Es llegeix en minuts

Just quan ens trobem en el moment de més auge de la història del comerç electrònic s’acosta un canvi regulatori que afectarà usuaris finals, venedors i proveïdors de serveis d’intermediació de pagament. Es tracta de la normativa europea PSD2, que va ser aprovada el 2015 però que entrarà en vigor, en el cas d’Espanya, l’1 de gener del 2021.

L’objectiu de la nova regulació és molt clar: fer que el procés de compravenda per internet siguin més segur. Aconseguir transaccions ‘online’ de menys risc és una cosa que beneficia tots els actors que participen en l’operació. Per a l’usuari final, el profit és evident, ja que es reduirà dràsticament el frau. Aquest increment de la seguretat també ajudarà que se superi un dels principals esculls que encara són un llast per a l’‘e-commerce’: la por que encara tenen moltes persones a ser estafades.

Superar aquest temor es traduiria en més vendes, i per això el sector saluda la nova llei. No obstant, es posa en qüestió la idoneïtat del moment, ja que la PSD2 entrarà en vigor en la recta final de la campanya de Nadal i portarà petites novetats que poden afectar les conversions de les botigues virtuals. EL PERIÓDICO i el BBVA han reunit experts i responsables de negocis ‘online’ en el ‘webinar’ «La nova era de les compres i les vendes ‘online’» per explicar el funcionament de la nova normativa i exposar com els afecará.

Els canvis per als usuaris

Sens dubte la gran novetat per a l’usuari a partir de l’1 de gener serà la doble autentificació. «Fins ara el 75% de les operacions es podien portar a terme simplement amb les dades que apareixen impreses a la targeta –és a dir, número de la targeta, nom i cognoms del titular, data de caducitat i el CVV– i només en el 25% dels casos es demanava una segona comprovació, com, per exemple, un codi enviat per SMS. Ara els percentatges s’invertiran, i en 3 de cada 4 operacions serà necessària aquesta doble autentificació», va afirmarManel Becerra, responsable d’‘e-commerce’ del BBVA.

A partir de l’any que ve aquestes «segones comprovacions» –que s’afegiran a l’habitual d’inserir les dades de la targeta– podran ser de tres tipus. És a dir, per assegurar l’operació l’usuari haurà d’aportar «una cosa que sàpiga» (per exemple, un pin facilitat per la seva entitat bancària), «una cosa que tingui» (el mètode del codi que es rep per SMS entra en aquesta categoria) o una cosa que sigui (a partir de dades d’identificació biomètrica com l’empremta dactilar o l’iris). Si bé en l’actualitat els casos d’estafa ja són escassos, aquest nou sistema reforçarà encara més la seguretat. «Per exemple, si algú aconseguís la informació que apareix en una targeta bancària, aquestes dades no serien suficients per cometre el frau», afirma Becerra.

Els canvis per a les botigues virtuals

La majoria d’empreses que venen per internet tenen delegada la gestió de la passarel·la de pagaments en un tercer. En aquests casos, serà el proveïdor el que s’encarregarà d’implantar els canvis. De manera que la gran preocupació per a les botigues virtuals serà no perdre vendes com a conseqüència del pas que s’afegirà al procés de compravenda.

«Hi ha molta gent a la qual sorprendrà el canvi i som conscients que es perdran algunes transaccions a curt termini», va dir Joaquim Esteve, director general i fundador d’Aladinia, una web centrada en els regals d’experiència. En aquest sentit, les empreses posaran especial atenció en què la doble comprovació no afecti les seves ràtios de conversió –percentatge de persones compren a la web sobre el total de de visites– i, en cas de detectar desviacions importants, mirar de corregir-les.

«L’objectiu és bo: que qualsevol persona que faci una compra ‘online’ pugui tenir la confiança que no tindrà cap problema», va valorar Luis Alonso, director financer de la plataforma de venda d’ofertes d’oci Atrápalo. Més enllà del potencial per augmentar les compres que pot tenir la seguretat afegida, Alonso també troba un altre benefici per als comerços ‘online’. «Al final els ‘e-commerce’ hem de fer-nos responsables de la majoria de fraus que es produeixen a les nostres plataformes, per la qual cosa si es redueixen també registrarem menys pèrdues en aquest apartat», afirma el directiu.

Un moment poc oportú

Si bé els comerços ‘online’ lloen el fons de la PSD2, el que sí que discuteixen és el moment en què entrarà en vigor. «La doble verificació requerirà una corba d’aprenentatge de l’usuari. Que es comenci a aplicar l’1 de gener, que és una època de compres important, suposa un problema», diu Alonso.

Això s’afegeix al moment delicat pel qual passen plataformes com Aladinia i Atrápalo, que han vist com les restriccions de mobilitat i d’activitats econòmiques han afectat molt durament els seus negocis. «Per nosaltres ha sigut un any molt difícil. Durant el confinament les vendes se’ns en van anar a zero. A l’estiu la gent tenia ganes de fer activitats i es va recuperar una mica el regal d’experiències, però sense ni tan sols acostar-nos als números d’anys anteriors», relata Joaquim Esteve.

Una situació similar a la que està passant Atrápalo, tot i que Luis Alonso afirma que es comença a veure la llum al final del túnel. «Fa un mes érem més pessimistes. Ara almenys sabem que hi ha una vacuna i això ens dona l’esperança que el 2021 sigui un any millor que el 2020». De cara a les tendències per al pròxim exercici, Alonso pronostica que la situació no estarà prou normalitzada com per viatjar a qualsevol part del món. «El turisme nacional continuarà prevalent i, més enllà d’això, les zones d’Europa i Amèrica del Nord on hi hagi més seguretat sanitària seran les opcions preferides per als usuaris».

Bizum per pagar ‘online’

En els últims anys, Bizum ha arribat a una gran popularitat com a servei de pagament mòbil i immediat entre particulars. Després de consolidar-se com a mètode de pagament interpersonal, ara el focus de la plataforma està posat en créixer com a eina de pagament ‘online’. No obstant, el funcionament de Bizum quan paguem a un negoci és una mica diferent de quan paguem a un amic o familiar. La botiga ‘online’ sol·licita el número de telèfon i el pin Bizum i, tot seguit, l’entitat bancària de l’usuari li envia un missatge que serveix per confirmar la compra.

Notícies relacionades

«Creiem que té molt recorregut com a mètode de pagament en l’entorn mòbil per la seva comoditat, ja que s’evita haver de consultar la targeta cada vegada que s’ha d’efectuar una compra», assenyala Becerra del BBVA. Bizum és la marca del servei que ofereix Societat de Procediments de Pagament, una empresa que està participada per les principals entitats financeres d’Espanya.

Durant l’últim any Bizum ha experimentat un creixement espectacular: ha doblat el seu nombre d’usuaris fins als 12 milions amb una mitjana de 20.000 noves altes diàries. Entre els clients de banca digital ja presenta una penetració del 70% i, entre aquests, més del 90% han fet com a mínim algun enviament de diners l’últim mes. L’any que Bizum fa que és actiu com a solució per comprar en botigues virtuals, més de 4.200 comerços ‘online’ l’han incorporat com una opció de pagament més, i ja ha arribat al mig milió d’operacions per un import superior als 30 milions d’euros.

Una targeta llisa per prevenir els fraus