AUTOMOCIÓ
Les autoescoles digitals es reivindiquen durant la pandèmia
- El sector de les autoescoles digitals ha crescut molt lentament durant els últims anys per les traves de la normativa de la DGT, «feta per al model tradicional».
- Miguel González, de l’autoescola digital Onroad, confirma el boom del seu model de negoci durant la pandèmia i adverteix que «a partir d’ara hem de justificar molt bé que algú hagi de moure’s de casa per fer coses».

La pandèmia ha demostrat la importància de la digitalització. Aquelles companyies basades en la digitalització o les que han invertit durant els últims anys per automatitzar i digitalitzar els seus processos han capejat millor la crisi delcoronavirus. Lesautoescoles digitals, sorgides durant els últims anys, en són un clar exemple. Noms comOnroadoDribopotser no sonen a la majoria, però laCovid-19i el confinament han demostrat la seva viabilitat i consolidat la seva aposta.
Paradoxalment, el sector de les autoescoles digitals és encara molt jove. Malgrat que sembla aparentment senzill digitalitzar part del procés d’obtenció del carnet de conduir, sobretot en l’apartat de laformació teòrica, la quota de mercat d’aquest tipus d’autoescoles és amb prou feines del10% aEspanya.Miguel González, conseller delegat de l’autoescola digitalOnroad, explica que «han faltat esforços i hi ha hagut bloquejos a la digitalització com a palanca per millorar l’experiència de l’usuari i perquè treure’s el carnet sigui més barat».
Fa dos anys que González, que també exerceix deportaveu de la Plataforma d’Autoescoles Digitals (PAD), impulsa el model d’autoescola digital, però admet que «tenim moltes traves». En aquest sentit, el CEO d’Onroad insta laDGTque flexibilitzi la normativa. «Tot són traves administratives des d’un punt de vista jurídic,la normativa està feta per al model tradicional». No obstant, no té cap dubte que les autoescoles digitals són el futur. «El mercat anirà creixent, la DGT ha d’evolucionar i ha d’obrir la seva regulació a altres models de negoci per millorar l’experiència dels alumnes i la seva formació», acaba.
La Covid-19 impulsa les autoescoles digitals
«Hem tingut un boom durant la pandèmia», confessaGonzález, que confirma que l’alumne ja ha canviat la seva mentalitat. «La gent es quedava a casa i els estudiants tenien massa temps i poques alternatives. El mitjà digital és l’únic que hi havia i l’alumne no té problema amb digitalitzar aquest procés», afegeix. «S’ha accelerat el canvi i a partir d’ara hem de justificar molt bé que algú hagi de moure’s de casa per fer coses.A l’autoescola, potser, no s’hi havia d’anar», conclou.

A més, segons explica el directiu de l’autoescola digital, que ja ofereix formació pràctica aCatalunya, treure’s el carnet aOnroadredueix a lameitat el cost total. Segons una enquesta realitzada per la mateixa companyia, a Catalunya, com en altres comunitats, el preu és el principal obstacle a l’hora de treure’s el carnet. «Per a més de la meitat dels enquestatsés massa car i no ho és per necessitat, sinóper gestió, per fer més hores de pràctica que les que caldria», no dubta a assegurar González. «A més, el76%considera que hauria sigut més barat sense l’intermediari de l’autoescola física», concreta. Segons les xifres de l’enquesta, el58%dels participants creu que les autoescolesno són transparentsamb els costos de l’obtenció del carnet de conduir i el30%admet haver hagut depagar en metàl·licmalgrat que haguessin preferit fer-ho per via telemàtica.
La necessitat de treure’s el carnet
Gonzálezafirma que les crisis sofertes durant els últims anys i l’elevat preu de treure’s el carnet (1.200 euros de mitjana), així com les noves alternatives a la mobilitat amb cotxe, han provocat que la xifra de joves que opten a aconseguir la llicència es redueixi.«El 2009 es treien el carnetun milió de persones, ara400.000», confirma. Segons el directiud’Onroad, «treure’ns el carnet ens converteix en actors responsables amb la mobilitat perquè moure’ns, ens continuem movent». «Que la gent no se’l tregui i aposti per, per exemple, pel patinet em sembla una mala opció perquèagafar un patinet amb 16 anys sense passar per l’autoescola no és segur», lamenta.

«L’alternativa no pot ser no treure’s el carnet», reivindicaGonzález, que entreveu un futur de cooperació entre les autoescoles digitals i les convencionals. «Això no és com la lluita entre Cabify i els taxis. Nosaltres treballem amb professors d’autoescola. Volem que la formació viària siguirellevanti que la gent se la prengui seriosament», afegeix.
Onroad a Catalunya
Notícies relacionadesA nivell català,Onroadcompta amb500 alumnes matriculatsi3.500 usuaris amb un compte gratuït, que permet veure el contingut de la seva aplicació però no optar a exàmens. L’autoescola ja té llicència per realitzar pràctiques aBarcelonaa través d’un model que connecta professors i alumnes a través d’una aplicació. Aquests professors poden ser d’altres autoescoles que busquin millorar els seus ingressos, autònoms... L’alumne elegeix amb qui vol anar i el docent valora la seva evolució a través de l’aplicació. «Posem el professor al centre de la formació, eliminant qualsevol tema de gestió de l’equació perquè es fa de manera digital. El professor es preocupa només de la seva tasca formativa i així millorem l’experiència, també, de l’alumne», exposaGonzález. Altres propostes ofereixen models similars. En el cas deDribo, nascuda aCatalunya, compten amb autoescoles tradicionals associades per oferir la part pràctica.
Per a l’any que ve,Onroadespera que el30% de la seva facturació total procedeixi deCatalunya. Per complir aquest objectiu hauran d’arribar als10.000 alumnesa la regió. «És ambiciós, però el nostre estudi diu que el71%dels joves de Catalunyaveuen necessària la digitalitzacióper guanyar temps, personalitzar la formació, abaratir costos i reduir els desplaçaments», tanca González.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Transició ecològica Catalunya només disposa del 20% de l'energia verda necessària per a 2030
- Nous estudis revelen que estar solter pot evitar-te tenir demència
- Mamarazzis Tots els detalls que encara no s'han explicat de la festa de Lamine Yamal: 'casino ladys', 'mini-boys' i clàusules de fins a 2 milions
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya es recupera per primera vegada en any i mig
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda