ENTREVISTA AMB EL PRESIDENT DE RENFE

Táboas: «Les pèrdues aquest any en Renfe seran de l'ordre dels 200 milions»

La demanda de trens se situa en el 23% respecte a l'any passat i l'ocupació en el 20% per la pandèmia

zentauroepp55775871 economia isaias taboas renfe201106193800

zentauroepp55775871 economia isaias taboas renfe201106193800 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala / Eduardo López Alonso

El president de Renfe, Isaías Táboas, està centrant els seus esforços en adaptar la companyia a la situació generada per la pandèmia. Reconeix la caiguda dels ingressos però assegura que el més important en aquests moments és buscar les fórmules per recuperar l’activitat, per la qual cosa s’ha de readaptar el pla estratègic. 

¿Quins efectes té la pandèmia en Renfe?

Des del punt de vista de l’activitat, hem mantingut el 100% dels serveis públics de Rodalies, també a Catalunya. En mitjanes distàncies estem actualment en un 54% de l’oferta i en serveis comercials voregem el 50% de l’oferta habitual.

−La demanda ha baixat...

−Ara estem amb un 23% de la demanda respecte a les mateixes dates de l’any passat. 

Això és un problema.

−¿I l’ocupació?

−És de poc més del 20%. Això significa caiguda d’ingressos.

−¿Són les pèrdues més grans de la història de Renfe?

−Això seria dir molt. Són les pèrdues més grans de Renfe des que Renfe és només Renfe. Però és un problema mundial. Seran de l’ordre dels 200 milions d’euros davant els 100 milions de beneficis del 2019. 

Són les pèrdues més grans de Renfe des que Renfe és només Renfe.

−¿Si les restriccions a la mobilitat es mantenen, augmentaran aquestes pèrdues?

−Hi ha quatre elements que hi influeixen: La pandèmia, l’evolució del PIB i de l’atur, i el teletreball. Si la gent teletreballa no es desplaça i deixem d’ingressar diners per bitllets. Menys del 10% dels clients de l’AVE generen el 50% de l’ocupació. Són viatgers de negocis i qualsevol canvi significarà un canvi dels ingressos.

Notícies relacionades

−¿El teletreball ja modifica els plans de negoci de Renfe a curt termini?

−Sí. El teletreball i la teleformació, que també té impacte a les mitjanes distàncies i a rodalies. El 24% dels clients de Rodalies les utilitzen per motius d’estudi. Si la teleformació creix, tindrà una repercussió a Rodalies. Aquesta pèrdua de viatgers ens ha obligat a replantejar el pla estratègic per accelerar tres coses. La primera és com atraure més viatgers al tren. La solució és la posada en marxa de la nova plataforma de mobilitat «Renfe As A Service» (Raas) que ens proporcionarà entre el 2021 i el 2024 més de 100 milions d’euros en ingressos de captació de nous viatgers que si no tinguéssim aquesta plataforma no vindrien. La segona mesura és incrementar els ingressos per la via de la internacionalització.  Ens havíem proposat que els ingressos internacionals fossin del 10% del total el 2028 però ja hem vist que era fàcil d’aconseguir i hem situat aquest percentatge en el 20%. El tercer camp és ser més eficients internament i utilitzar millor els recursos per gastar-ne menys i mantenir marges de resultats positius.