Fins al setembre

La caiguda del trànsit aeri porta Aena a perdre 107 milions d'euros

La companyia ha aprovat un incentiu per a les companyies amb un reembors en la tarifa mitjana mensual d'aterratge

La caiguda del trànsit aeri porta Aena a perdre 107 milions d'euros
Es llegeix en minuts

El Periódico

La caiguda del trànsit aeri per les restriccions a la mobilitat derivades del coronavirus ha portat l’operador aeroportuari espanyol, Aena, a perdre 107,6 milions d’euros fins al setembre. El nombre de passatgers en aquests nou mesos ha caigut un 69,7% a Espanya, fins als 64,9 milions. Si es comptabilitzen les dades del’Aeroport de Luton (Londres) i delssis aeroports d’Aena Brasil, la xifra de passatgers ascendeix a 74,6 milions, un 68,7% menys que en el mateix període del 2019. 

El descens del trànsit es va iniciar al març i es va aguditzar a la primavera, amb caigudes de fins al 99%. Amb el final de l’estat d’alarma a finals de juny i l’obertura de fronteres UE-Schengen, el trànsit es va anar recuperant durant l’estiu, si bé va tornar a caure des de mitjans d’agost, amb la segona onada de la coronavirus, les restriccions a la mobilitat i les quarantenes imposades i mesures aplicades per diversos països.

Aquesta caiguda del trànsit s’ha traduït en una reducció dels ingressos aeroportuaris, que, amb 811,6 milions d’euros, s’han situat en un -63,6% respecte al 2019, mentre que els ingressos comercials, amb 771,0 milions d’euros, han experimentat un descens del 19,3%. Els ingressos totals consolidats de la companyia han sigutd’1.733,4 milions d’euros, cosa que suposa un descens del 49,7% respecte al mateix període del 2019. 

El benefici brut d’explotació (Ebitda) en aquest període ha sigut de 516,0 milions d’euros, cosa que suposa un descens del 75,9% respecte al 2019, incloent-hi 14,4 milions d’euros de la consolidació de Luton i un impacte negatiu de 77,4 milions d’euros d’Aena Brasil. La generació de caixa de la companyia (‘cash flow’) ha sigut de 321,8 milions d’euros, davant els 1.913,9 milions dels primers nou mesos del 2019. En aquest mateix període, el deute financer net d’Aena s’ha incrementat lleugerament fins als 6.704,3 milions d’euros davant els 6.672,8 milions d’euros al tancament del 2019.

Aena va adoptar al començament de la crisi una bateria de mesures per assegurar la correcta operativitat dels seus serveis i la disponibilitat de liquiditat. En l’actualitat, la companyia disposa de caixa i facilitats creditícies per import de 2.441,2 milions d’euros, a què s’afegeix la possibilitat de realitzar emissions a través del programa d’Euro Commercial Paper (ECP) de fins a 900 milions d’euros, 845 milions d’euros dels quals es troben disponibles.

Incentiu per recuperar operacions

Et pot interesar

El consell d’administració de la companyia ha aprovat un nou incentiu extraordinari de recuperació d’operacions que adapta a les actuals circumstàncies del mercat la política posada en marxa a l’estiu. Així, entrel’1 de novembre i el 31 de marçincentiva tots els moviments operats, i no només els addicionals en determinat llindar, sempre que l’aerolínia almenys arribi a un 20% de recuperació respecte al mateix mes de la temporada d’hivern anterior.

Aquest incentiu, segons ha explicat Aena, suposa que les companyies rebran un reembors en la tarifa mitjana mensual d’aterratge equivalent al percentatge de recuperació de les operacions realitzades a la xarxa d’Aena, independentment del nombre de passatgers que transportin.

Temes:

AENA Turisme