CIMERA EMPRESARIAL

Garamendi, sobre l'estat d'alarma: «És una barbaritat. Cal posar terminis més curts»

El president de la CEOE assegura que l'empresa privada «ha demostrat en aquesta pandèmia ser més eficient que l'Estat»

L'empresa familiar reclama unitat als partits polítics: «En moments com aquest hauríem d'anar de la mà»

Garamendi, sobre l'estat d'alarma: «És una barbaritat. Cal posar terminis més curts»

Ballesteros

Es llegeix en minuts

El president de la CEOE, Antonio Garamendi, considera una «barbaritat» imposar un estat d’alarma fins al mes de maig, com va anunciar aquest diumenge el president del Govern. «Crec que cal posar terminis més curts», ha advertit. «Ningú diu que no donem suport a les mesures, que cal donar-hi suport, però, ¿què fem amb la Setmana Santa?, ¿ens la carreguem directament?», ha plantejat Garamendi durant el XXIII Congrés de l’Empresa Familiar que se celebra de forma telemàtica com a conseqüència de la pandèmia.

El líder empresarial ha posat en relleu la importància tant de la «confiança» com de les «mesures conjunturals» per sortir de la crisi del coronavirus. En aquest sentit, ha assegurat que serà necessari aprovar noves mesures econòmiques, com una nova extensió dels ertos i dels crèdits ICO, perquè sinó «les empreses no suportaran aquesta segona onada». Però també ha advertit: «Compte amb les despeses estructurals, que ens poden ficar en un embolic molt gros».

El president de la CEOE ha aplaudit la decisió del Govern de fer ús, de moment, de la meitat dels 140.000 milions d’euros que li corresponen a Espanya de fons europeus. «M’interessa que s’agafi el necessari perquè s’utilitzi perquè aquí consisteix que hi hagi un canvi profund de les coses i de l’estructura, que no hi hagi un pla E», ha dit Garamendi, que ha assegurat que per a això l’empresa privada serà fonamental.

«L’empresa privada ha demostrat en aquesta pandèmia ser més eficient que l’Estat», ha assegurat Garamendi, després de posar d’exemple la logística, l’alimentació i, fins i tot, la sanitat privada, durant els mesos més durs de la pandèmia. «Les grans empreses espanyoles seran el cap pensant dels grans projectes transformadors», ha explicat Garamendi, posant com a exemple el projecte d’Iberdrola, Seat i Telefónica per impulsar la cadena de valor del cotxe elèctric, avançat per EL PERIÓDICO.

Però ha advertit que des de la CEOE reclamaran perquè «les grans empreses tinguin una sensibilitat especial amb les pimes espanyoles». «Allà hi ha d’haver un compromís de tots de fer país», ha afegit. «Estarem molt a sobre de les pimes i dels autònoms perquè ningú s’oblidi que també existeixen», ha insistit.

Per la seva banda, el president de l’Institut de l’Empresa Familiar (IEF), Marc Puig, ha insistit en la importància de trobar «mecanismes» perquè aquests fons europeus arribin a les empreses «com han fet amb els ICO a través dels bancs». «Si no em sembla que serà molt difícil que el sistema funcioni i arribi a la seva finalitat», ha assenyalat Puig. No obstant, el president de l’Empresa Familiar des de la primavera ha recordat que aquestes mesures europees «no resoldran totes les conseqüències d’aquesta crisi». «És veritat que hi haurà projectes publico-privats, però l’important és que aquells projectes que les empreses tenien previstos que els facin», ha plantejat.

Unitat i predictibilitat

Els dos dirigents han reclamat als partits polítics unitat en un moment d’una crisi tan greu com aquesta, així com «predictibilitat» en les decisions. «M’agradaria que hi hagués missatges molt clars en una crisi», ha explicat Puig. «Des de la política fa la sensació que estem en una crisi descomunal. Tindrem mesos molt difícils i fa la sensació que estem a la trinxera abans de l’atac de l’enemic invisible i ens estem barallant a la trinxera. En moments com aquest hauríem d’anar de la mà», ha defensat Puig.

Marc Puig també ha criticat la posada en marxa per l’Executiu d’«altres iniciatives» més enllà dels ertos i dels ICO que no han sigut, segons el seu parer, favorables a la tasca empresarial. «Entenc que el Govern té interessos i plantejaments, però estem en un moment tremendament difícil», ha lamentat Marc Puig. «¿Per què no deixem de banda les iniciatives que podíem tenir com a govern, prèvies a aquesta crisi, fins que no arribem a nivells d’atur acceptables?, s’ha preguntat, mentre ha afegit si no s’hauria de posar la prioritat a «com protegir al màxim el teixit empresarial» i «no iniciatives necessàries i convenients però que potser no és el moment».

Comunicació

Et pot interesar

Els dos empresaris han coincidit en la bona reputació a Espanya dels emprenedors i no així dels empresaris. «Fa l’efecte que agradaria que els Amancio Ortega estiguessin en un altre país només perquè surten a la llista Forbes. Ens beneficia i no l’emulem ni el posem com a referent», ha defensat Puig.

En aquest sentit, des de l’associació de parents i sota el lideratge del seu anterior president, Francisco J. Riberas, es va posar en marxa a l’inici de la pandèmia la campanya ‘Damos la Cara’ per donar un missatge d’«optimisme» a la societat enmig de la «incertesa» i el «desassossec» de la pandèmia i, alhora, impulsar la comunicació de les empreses familiars, amb l’objectiu de guanyar influència. «De seguida vam veure que calia fer una cosa diferent, havíem de fugir de missatges institucionals i anar a l’arrel. L’empresa familiar està molt arrelada a Espanya, en canvi, no havia comunicat mai», ha explicat el conseller delegat d’ISP, Fernando Rodés.