25 nov 2020

Anar al contingut

DISTRIBUCIÓ

Ametller Origen amplia la batalla comercial al format de botigues amb pàrquing

Aquest diumenge la firma obre un 'stand alone' al costat del centre comercial Ànec Blau de Castelldefels, un establiment abans gestionat per Caprabo, i en què ha invertit un milió d'euros

El director general, Josep Ametller, reconeix que la iniciativa és «un experiment» que pot obrir una nova línia de negoci per al grup

Eduardo López Alonso

Ametller Origen amplia la batalla comercial al format de botigues amb pàrquing

La pandèmia està reactivant l’activitat comercial al sector de la distribució. Mentre tots els estudis apunten a l’auge de les botigues de proximitat pel temible còctel de teletreball i restriccions a la mobilitat, el grup Ametller reforça l’oferta dels punts de venda amb pàrquing. Aquest diumenge inaugura un establiment al costat del centre comercial Ànec Blau de Castelldefels, el primer de la cadena allunyat d’un nucli residencial, amb 50 places d’aparcament en superfície.

La firma fa una aposta que agreuja la batalla en un sector de la distribució a Espanya en què les cadenes regionals prenen força als seus mercats respectius, contra la rellevància que estan donant els consumidors al comerç de proximitat, entès no només en termes de proximitat i producte quilòmetre 0, sinó també de confiança. 

Segons la consultora Kantar, aquest any els supermercats regionals són els «clars guanyadors» de quota de mercat a costa dels tres primers grups de distribució, Mercadona, Carrefour i Dia. Els supermercats regionals passen a tenir una quota de mercat del 18,6% a Espanya. En el cas d’Ametller Origen, el director general de la cadena, Josep Ametller, assegura que han passat d’una quota de mercat de l’1,8% al 2,1% aquest any, amb una facturació que ha crescut entorn del 17%, fins a uns 275 milions d’euros en l’àrea ‘retail’ i d’uns 355 milions a nivell consolidat (tots els negocis). Aquest any les inversions han sigut de més 15 milions d’euros, després de l’obertura de tres magatzems i la potenciació de l’àrea ‘online’ de la cadena. 

Malgrat ser una firma familiar molt més petita que els gegants de la distribució, s’ha convertit en l’ensenya de moda al sector, disruptiva per la seva integració vertical (més del 60% del que ven és collita pròpia) i especialització en producte fresc.  

La botiga de Castelldefels és el que els experts denominen del format ‘stand-alone’ o aïllada. Té més de 1.000 metres quadrats, poc per a un gran supermercat, però de bona mida si es compara amb una botiga urbana. Josep Ametller reconeix que es tracta d’un veritable «experiment», en què han invertit entorn d’un milió d’euros: «Ens anem entrenant amb el format ‘stand alone’, nou per a nosaltres, però si funciona a Castelldefels, on competim directament amb botigues de Mercadona, Carrefour, Lidl, Aldi, Dia i el centre comercial Ànec Blau, potser descobrim que la nostra marca també pot fer-se un lloc en el format i aprofitar locals buits similars als dels concessionaris de cotxes». La caiguda dels preus immobiliaris pot ser un al·licient per a noves ubicacions. 

Ametller recorda que la clau de la seva cadena no és oferir una compra completa als clients, sinó presentar una oferta diferenciada i de qualitat en producte fresc, i són els consumidors els que han de decidir si es desplacen a una de les seves botigues sabent que no podran fer-hi totes les compres necessàries per a la seva llar. Però la proposta de producte fresc contra l’envasament guanya adeptes. 

La botiga de Castelldefels oferirà un ventall una mica més ampli de productes que a l’Ametller Origen habitual, però sense sortir del concepte. Ocuparà 37 persones de Castelldefels i voltants, sis de les quals provenen de l’establiment anterior, que regentava Caprabo. Ametller reconeix que al nou personal subrogat de Caprabo l’ha sorprès la gestió de la fruita i la verdura. «Els sorprèn el compte amb què ens comprometem a tractar una coliflor, però aquesta és la base del que ens diferencia de la competència», explica Ametller. 

Ubicada a l’entrada principal de la ciutat i del centre comercial Ànec Blau, serà l’única botiga del grup oberta tots els dies festius, ja que s’enclava en un municipi turístic. Peixos Sampera aportarà peix fresc de la llotja del dia i el forn de pa estarà regentat Panet, forners tradicionals de Sant Boi.

En l’actualitat el grup Ametller té més de 1.500 treballadors, 106 botigues, gestiona directament 1.300 hectàrees de camps de cultiu i fruiters al Maresme, el Baix Llobregat, l’Alt Penedès, el Baix Ebre, Alacant, Múrcia, Almeria i Sòria. Més de 250 famílies d’agricultors produeixen per a Ametller Origen. 

Aquesta mateixa setmana Ametller ha actualitzat la seva oferta ‘online’ de productes a l’incorporar la venda de carn al tall i de peix. També ofereix un servei d’entrega exprés en una hora des del seu local del carrer de Numància de Barcelona. La seva estratègia de venda ‘online’, que Ametller assegura que ja és rendible, pretén potenciar especialment la recurrència de les compres dels seus compradors i explorar noves tècniques de vinculació més personal amb aquests clients habituals.