22 set 2020

Anar al contingut

VA GUANYAR 214 MILIONS

Inditex va tornar a tenir beneficis en el segon trimestre

En un context de recuperació gradual, el gegant gallec va aconseguir guanyar 214 milions davant les pèrdues de 409 del trimestre anterior

La venda 'online' va créixer el 74% de mitjana en el semestre

Eduardo López Alonso

Inditex va tornar a tenir beneficis en el segon trimestre del seu exercici fiscal fins als 214 milions d’euros, davant els 409 milions de pèrdues del primer trimestre. Segons les dades presentades a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), la multinacional va generar 734 milions de caixa neta en el segon trimestre en un context complicat d’ajust de costos i recuperació gradual del consum. La venda ‘online’ va mantenir un ritme de creixement del 74% de mitjana en el semestre. La borsa va rebre els resultats del trimestre amb pujades (del 5% en l’inici de sessió). Les inversions totals seran d’uns 900 milions d’euros anuals en el període 2020-2022, amb una inversió digital de 1.000 milions d’euros al llarg d’aquests tres anys.

En aquest context de recuperació de la normalitat, el grup Inditex va perdre 195 milions d’euros en el primer semestre de l’exercici fiscal amb una caiguda de vendes del 37% respecte al mateix període de l’any anterior, com a conseqüència dels efectes de la Covid i l’impacte d’un primer trimestre de botigues tancades. Les vendes es van situar en 8.033 milions d’euros (12.820 milions d’euros en el primer semestre del 2019). La venda ‘online’ va augmentar aquest remarcable 74% i va compensar en part els efectes del tancament comercial per la pandèmia del primer trimestre i la caiguda del turisme en tot el període.

Reducció dels costos d’inventari

Les despeses operatives van baixar el 21% i es van convetir en element estratègic de la gestió en el semestre. L’inventari va baixar el 19% en el semestre, com a element bàsic per a aquesta reducció de costos en uns moments de menor nivell de vendes. Malgrat la inestabilitat internacional, Inditex ha apostat per una reducció de costos centrada en la reducció de l’inventari o peces emmagatzemades per a la seva venda. Altres firmes han apostat per incrementar el nivell d’estocs per assegurar el subministrament, però Inditex aposta per reduir-los i assegurar la cadena de subministrament, amb la qual cosa redueix l’impacte negatiu en els comptes. Segons l’opinió del president d’Iditex, Pablo Isla, l’estratègia seguida s’ha demostrat l’encertada «gràcies a la flexibilitat d’un model de botiga integrada», que ha facilitat aquest «baix nivell d’inventaris que permeten eludir rebaixes» i reduir els costos fixos (entorn del 50% dels costos d’Inditex són variables). 

La caiguda del resultat net en el semestre, fins a unes pèrdues de 195 milions, davant els 1.549 milions en el primer semestre del 2019, és conseqüència també de la provisió de 308 milions d’euros destinada al que la companyia defineix com a programa d’optimització d’espai (reforma de botigues). Sense aquesta provisió, el resultat hauria sigut de 39 milions d’euros positius. 

Segons la comunicació d’Inditex a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, la companyia valora que està registrant «una ràpida recuperació», com a conseqüència de «les iniciatives estratègiques en curs i les mesurades posades en pràctica per afrontar la situació de mercat». Un 98% de les botigues estan ja obertes i l’activitat «continua recuperant-se progressivament», segons Inditex, donada suport per l’activitat ‘online’. Així, la venda en botiga i ‘online’ a tipus de canvi constant és un 11% inferior des de l’1 d’agost al 6 de setembre del 2020 (+8% des de l’1 d’agost al 8 de setembre del 2019).

Punt d’inflexió

Per a la companyia tèxtil, el segon trimestre ha significat un punt de canvi o inflexió cap a la recuperació de l’anhelada normalitat, complint les previsions en termes de benefici, amb un benefici brut d’explotació de 1.002 milions entre maig i juliol, molt per sobre del previst i més del doble que en el primer trimestre de l’any.

El marge brut es va situar en 4.512 milions d’euros (7.284 milions d’euros en l’1S2019). El marge brut es va situar en un 56,2% (56,8% en l’1S2019). El resultat operatiu (EBITDA) es va situar en 1.486 milions d’euros (3.447 milions d’euros en l’1S2019).

Inditex distribuirà 0,35 euros per acció el 2 de novembre del 2020 com a dividend ordinari de l’exercici 2019. 

Primer trimestre 

Inditex va registrar unes pèrdues de 409 milions d’euros durant el primer trimestre (de l’1 de febrer al 30 d’abril), les primeres des que va sortir a borsa, davant el benefici de 734 milions d’un any abans, com a conseqüència de l’impacte econòmic de la crisi sanitària de la Covid-19. Les vendes d’Inditex van caure un 44%, fins a 3.303 milions d’euros, malgrat que en el període va arribar a estar tancat fins al 88% del parc total de botigues, a causa de la pandèmia. Així mateix, les vendes ‘online’ van créixer un 50% en el trimestre i un 95% a l’abril.

Temes: Inditex