motor

La indústria de l'automòbil torna a engegar motors després de les vacances

Les principals marques reactiven les seves produccions després d'un estiu marcat per la Covid i amb incerteses laborals a Ford i Nissan

vw-navarra-fabrica

vw-navarra-fabrica / ANDER GILLENEA (AFP)

5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto / Àlex Soler

La indústria de l’automòbil a Espanya engega gradualment motors després de l’aturada d’estiu, amb els ertos de primavera de la Covid al retrovisor i l’amenaça dels rebrots durant la tardor i hivern a l’horitzó de la carretera. Seat i Renault tenen previst reactivar entre aquesta setmana i la que ve les seves factories i s’afegiran així a les altres principals firmes del sector, ja operatives. Algunes ja estan acoblant vehicles a ritmes similars als de l’etapa pre-Covid. Cas a banda són les fàbriques de Nissan i Ford, condicionades des de fa anys per girs empresarials i conflictes laborals i la posada en marxa de les quals encara no té un calendari clar.

Els grans fabricants de vehicles encaren el que queda de l’any amb cert optimisme, malgrat la caiguda sense precedents de vendes experimentada durant el segon trimestre de l’any. La patronal del sector, Anfac, ha millorat les seves previsions i calcula que l’any serà una mica menys dolent del que pintava a l’inici de la pandèmia. Si a l’abril van calcular que les vendes caurien entre el 40 i el 45%, ara creuen que el descens serà del 35%, segons explica el director general d’Anfac, José López Tafall.

Els efectes del Pla Renove 2020 activat pel Govern per recolzar el sector i la reactivació dels mercats internacionals han aconseguit incentivar una mica les vendes, que al juliol van pujar l’1,1% respecte al mateix mes de l’any anterior. ¿Quan recuperarà el segon fabricant més gran d’Europa les produccions que tenia abans de l’arribada del virus? «Amb totes les indefinicions que tenim ens costa veure més enllà del desembre», contesta López-Tafall. A l’espera de com evoluciona sanitàriament la pandèmia, des de l’Anfac no contemplen que els rebrots actuals aconsegueixin paralitzar les produccions com ho van fer al març. Mentrestant, les línies de muntatge tornen a acoblar cotxes.

Ford: Un futur ple d’incògnites

Des de dilluns, el 100% de la plantilla de la planta de Ford a Almussafes (València) va tornar a la feina per produir el Ford Kuga i els motors EcoBoost 2.0 i 2.3. El 31 de juliol passat va finalitzar l’últim erto provocat pel coronavirus, però les dades no conviden a l’optimisme. Des del març, la seva producció ha caigut un 41% i des de la plantilla assumeixen, segons fonts sindicals, que probablement s’haurà de negociar un nou erto, ja que amb la producció actual, de 1.640 vehicles al dia, no n’hi ha prou per a tots els treballadors.

Així mateix, continua pendent la sortida voluntària de 150 treballadors afectats per l’ero plantejat abans de la pandèmia. A tot això, cal sumar la incertesa regnant a la planta de motors davant el final de la producció dels EcoBoost el 2022. Des de la companyia hi ha l’esperança de rebre l’assignació del muntatge del motor GDI 2.0 per assegurar l’ocupació i fer de pont cap als motors híbrids en el futur, però de moment no hi ha res confirmat.

Nissan: Enfangada en un altre conflicte

Aquest dilluns passat estava previst que les línies de muntatge de les factories catalanes de Nissan tornessin a treure vehicles. El conflicte amb una de les seves subcontractes, Acciona, no ho ha permès. Després de 94 dies de vaga i unes breus vacances, la plantilla de la firma japonesa a Catalunya es va reincorporar a la feina únicament per rebre formació. La direcció local busca com cosir el forat logístic que li ha deixat Acciona, al trencar unilateralment el seu contracte amb l’empresa matriu. De moment els 500 treballadors d’Acciona a Nissan estan negociant un ero d’extinció i hi ha inquietud entre la plantilla i els proveïdors que el pla de retirada ordenada de Nissan canviï substancialment si hi ha noves fugues.

Segons els nous terminis, el 31 d’agost està previst que tornin a produir els treballadors de la línia 1, la que fabrica la furgoneta elèctrica e-NV200. Una setmana després, el 7 de setembre, està previst que es reincorporin els treballadors vinculats amb la línia 2, la que acobla les ‘pick-up’ Nissan Navara, Renault Alaskan i Mercedes X-Class.

PSA: Optimisme després de tornar a la feina

PSA compte amb plantes a VigoMadrid i Saragossa. La factoria gallega està a ple rendiment des del 17 d’agost i treballen al màxim de la seva capacitat. Des de la companyia són molt optimistes respecte a la resta de l’any i esperen ser l’única planta espanyola que acabi l’exercici en positiu. A Saragossa, per la seva banda, transmeten també optimisme i satisfacció pel rendiment dels seus models. Si les noves onades del virus ho permeten, tindran el 100% de la seva plantilla treballant a l’octubre.

Volkswagen: Més producció i noves contractacions

Dilluns es va introduir el tercer torn a Volkswagen Navarra per tornar a la normalitat productiva després de més de cinc mesos. Des de la factoria de la firma alemanya esperen un nou pla productiu per part de la central a Wolfsburg que els instarà a incrementar la producció per cobrir la creixent demanda dels models que fabriquen, el Pol i el T-Cross. Aquest fet obre la porta a la contractació d’entre 150 i 400 persones per garantir el descans dels operaris sense aturar la producció.

Renault: Treballant abans del previst

Notícies relacionades

El 18 de juliol es va donar per acabat l’erto que afectava la plantilla de la planta de motors de Renault a Valladolid, l’últim dels tres centres de la marca a Castella i Lleó que faltava per reprendre la seva activitat, donant per acabats uns eros que havien de durar fins al 30 de setembre. Actualment, les tres plantes produeixen al ritme previ a la pandèmia, prop de 1.000 unitats del Captur i les mateixes del Kadjar i el Mégane al dia, a més de 400 bateries diàries per a motors híbrids.

Seat: Martorell arrenca en una setmana

La fàbrica de Seat a Martorell i els seus 7.000 treballadors de línia tornen a acoblar vehicles a partir del 31 d’agost. Els terminis se segueixen sense imprevistos i la firma d’origen espanyol esgota els últims dies de l’estiu per tornar a produir. L’objectiu de l’empresa és començar amb una mitjana de 2.000 unitats al dia, com abans de l’aturada estival. Mentrestant, les factories de components de Seat a la Zona Franca ja estan des de fa setmanes operatives i produint.