03 des 2020

Anar al contingut

MERCADERIES

El trànsit de mercaderies al port de Barcelona va caure el 18,8% entre el gener i el juliol

Durant els set primers mesos de l'any es van transportar 1,6 milions de contenidors, el 20,3% menys.

Eduardo López Alonso

Contenidors de mercaderies al port de Barcelona.

Contenidors de mercaderies al port de Barcelona. / Joan S. Puig Pasqual

El trànsit de mercaderies al port de Barcelona entre el gener i el juliol va caure el 18,8% interanual per la pandèmia. Els anys daurats de la infraestructura han passat i l’aturada econòmica està tenint conseqüències al port de Barcelona, que pugna per minimitzar l’impacte econòmic en uns moments en què planejava una gran modernització. Durant els set primers mesos de l’any es van transportar un total de 33 milions de tones. Quant al volum de contenidors, la infraestructura va registrar un trànsit d’1,6 milions de TEU (contenidors de 6,1 metres de llarg, 2,4 metres d’ample i 2,6 metres d’alt) fins al juliol, el 20,3% menys respecte del mateix període de l’any passat.

Els contenidors destinats a l’exportació van registrar un descens del 3,4%, una xifra que el port considera «positiva» i que «confirma la resiliència de la indústria del país» tenint en compte la crisi de la Covid.

Un 46% menys de vehicles nous transportats

D’altra banda, el trànsit corresponent a les importacions va registrar una baixada del 14,9% interanual. El trànsit d’automòbils i el passatge continuen sent les activitats més afectades per la pandèmia. Quant als vehicles nous, el port va transportar 219.491 unitats entre el gener i el juliol, un 46% menys en comparació amb els mateixos mesos de l’exercici anterior. 

Fonts del port reconeixen que «l’impacte de la pandèmia continua notant-se en gairebé tots els tipus de mercaderies vehiculades».  Els trànsits són els que es veuen més impactats amb una baixada del 30,2%. Quant al passatge, el descens ha sigut d’un 77,9% (538.843 passatgers), amb especial incidència en el trànsit de creuers, que cau un 87,8%, mentre que el trànsit de ferris de línia regular baixa un 57,7%.

A les restriccions d’entrada als ports d’Espanya de creuers i de vaixells de passatge desencadenades pel confinament ha seguit una situació de lenta recuperació que en cap cas és capaç de compensar les dades de l’inici d’any. La pandèmia continua impactant en els intercanvis comercials que es realitzen a través del port de Barcelona, ​​en línia amb la tònica internacional i de les prediccions fetes per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per a aquest any, que apunten a una caiguda del comerç internacional d’entre el 13% i el 32% respecte de l’any anterior.

El sector de l’automòbil protagonitza els principals descensos degut, principalment, al tancament de les factories durant les setmanes més crítiques de l’estat d’alarma i les dificultats que ja arrossegava prèviament aquesta indústria. El port de Barcelona està obligat a buscar alternatives a aquest trànsit perdut i que en gran manera no tornarà.