Hàbits de consum

La por del virus i l'economia de les llars impacten en la compra

La compra de proximitat, el canal 'online', la marca blanca i els plats preparats dibuixen el consumidor post-Covid

guantesok

guantesok

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El coronavirus ha canviat la manera de treballar i d’interactuar, però també la manera de fer la compra d’aliments. El que en un primer moment va ser una psicosi per fer provisió de productes de primera necessitat, després es va convertir en l’únic moment del dia en què es podia sortir de casa. Després de la desescalada, també hi ha canvis, la por del virus i la crisi en l’economia de la llar marquen noves pautes de consum.

Entre les principals tendències destaca la compra de proximitat, l’aposta per l’‘online’, la marca blanca i el tàper i els plats preparats del supermercat, segons la tercera onada de l’estudi Aecoc Shopperview, que ha analitzat les noves tendències a través d’una mostra realitzada a 500 consumidors. «Cada consumidor està vivint aquesta crisi de manera diferent, per tant, la reacció al consum està vinculada a aquesta manera de viure», ha assegurat la gerent de l’àrea d’estratègia i màrqueting d’Aecoc, Rosario Pedrosa. Així, un 56,6% dels consumidors té por del virus, i això fa que tingui un comportament de compra més previngut, mentre un 39% diu que la seva situació econòmica a la llar «ja» ha empitjorat.

Botigues de proximitat

El confinament va limitar les opcions de compra a l’establir un radi de quilòmetres màxim al qual poder anar a comprar. El consumidor s’ha acostumat a la compra de proximitat, tant que el 60% dels enquestats reconeix que aquestes botigues continuaran sent els principals llocs de compra. «El consumidor està valorant molt el producte de proximitat, li dona seguretat, confiança recolzament i ho veu com una contribució a la societat. Creiem que és una tendència que tindrà molt recorregut en els pròxims mesos», ha explicat Pedrosa. A més, també la reducció de la freqüència de les compres es mantindrà, ja que el 51% dels consumidors prefereix fer les seves compres en un mateix establiment, en comptes de triar diversos supermercats en funció del producte.

Canal ‘online’

El canal ‘online’ ha sigut un altre dels grans beneficiaris del confinament, imposant-se gairebé per la força per a compres de tota mena de productes, arribant a moltes persones que no eren nadiues digitals. El 24% dels consumidors assegura que comprarà «més» ‘online’. És a dir, lluny de ser un hàbit finit, l’‘e-commerce’ seguirà ‘in crescendo’ com una de les opcions per omplir el carretó.

Marca blanca

Notícies relacionades

Una de les tendències que es va imposar després de la crisi del 2008 va ser el consum de marques blanques, una cosa que el coronavirus va recuperar i que es mantindrà en els pròxims mesos, segons el 34% dels enquestats. A més, el 24% diu que comprarà nous productes o marques que no comprava abans de la crisi. Tot i això, segons ha explicat Pedrosa, hi ha dues tendències, un consumidor que controlarà més la seva despesa i un altre que diu que l’incrementarà en productes ‘premium’. «Pot ser que sigui el mateix consumidor, que controla la seva despesa, però de tant en tant es dona un premi amb productes indulgents o ‘premium’».

Plats preparats

A més, cuinar a casa ha arribat per quedar-se. Un 53,8% dels enquestats assenyala que cuinarà més a casa que abans de la crisi i un 62,3% diu que buscarà productes per cuinar més a casa. «Ha deixat pòsit aquesta tendència i, tot i que tornem a incorporar-nos als nostres llocs de treball, mantindrem la cuina a la llar, i això provoca un canvi d’hàbits de consum», ha afegit Pedrosa. ¿Entre els quals? La tornada al tàper en substitució del menú del dia i els plats preparats que cada vegada tenen més presència als supermercats espanyols.