entorn urbà

El Govern prepara un pla de rehabilitació energètica d'edificis de 27.000 milions

L'Executiva espera comptar amb fons europeus per desenvolupar-lo juntament amb la iniciativa privada en un marc temporal de 10 anys

2
Es llegeix en minuts

El Govern, a través del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, prepara un pla de rehabilitació energètica de l’edificació a 10 anys que mobilitzarà una inversió total de 27.112 milions d’euros, a finançar el 75% pel capital privat, i que generarà fins a mig milió de llocs de treball en el conjunt del període, segons les previsions de l’Executiu.

El pla, paral·lel al de rehabilitació de vivenda que també prepara aquest Ministeri, ja ha sigut remès a Brussel·les, segons va informar la plataforma ‘Rehabilitar el Futur’ i ha confirmat Transports.

La denominada ‘Estratègia a Llarg Termini per a la Rehabilitació Energètica del Sector de l’Edificació a Espanya’ (ERESEE 2020) va ser remesa a Europa la setmana passada en el marc de les negociacions obertes per captar fons europeus. Aquest pla de rehabilitació energètica contempla actuacions com són intervenir en l’envoltant tèrmic d’1,2 milions de vivendes o edificis, en les instal·lacions tèrmiques de 3,85 milions més i en la il·luminació.

L’Executiu calcula que la posada en marxa del pla mobilitzaria entre el 2021 i el 2030 una inversió de 27.112 milions d’euros, dels quals el 27% procediria de fons públics i la resta, de la iniciativa privada.

Atès el caràcter intensiu en mà d’obra del sector de la rehabilitació, s’estima que aquestes actuacions generarien entre 33.000 i 88.000 llocs de treball a l’any (una mitjana de 51.200 llocs de treball anuals).

A més d’aquesta contribució a l’ocupació, al PIB i als ingressos fiscals, l’estratègia remesa a Brussel·les contempla la consecució d’un estalvi de 7.206 milions d’euros a la factura energètica de les llars i edificis en què s’actués. Segons ’Rehabilitar el Futur’, el 80% dels edificis a Espanya és ineficient i és responsable del 40% del consum d’energia i d’un terç de les emissions de CO2.

Pla de rehabilitació

Aquest pla és paral·lel al de rehabilitació de vivendes que també prepara el Ministeri de Transports, en aquest cas un projecte de dos anys que suposarà mobilitzar una inversió d’uns 2.000 milions d’euros en col·laboració amb la iniciativa privada i generar 221.000 llocs de treball. Contemplarà tant obres de rehabilitació per part de particulars com grans projectes de regeneració i renovació urbana «a gran escala i integral de barris». Així, aspira a quadruplicar el nombre de pisos que es reformen a l’any, fins a arribar als 120.000 anuals.

Amb aquests projectes, a més de millorar la situació del parc de vivendes, donada la seva antiguitat i la seva eficiència energètica, es pretén contribuir a atallar la crisi impulsant un dels segments del sector de la construcció que més «efecte tractor té» en generació d’ocupació i activitat econòmica.

Les dues iniciatives es perfilen com a part dels programes que conformaran el ‘’’Pla d’Inversions i Reformes 2020-2022’ que l’Executiu dissenya per canalitzar fons del Pla de Reconstrucció de la UE.

Notícies relacionades

Davant de l’anunci d’aquests plans, ‘Rehabilitar el Futur’, aliança que agrupa un miler d’empreses i institucions relacionades amb el sector de l’eficiència energètica en l’edificació, ha remès a la Comissió de Reconstrucció del Congrés una proposta de vint mesures per «aprofitar el potencial d’aquesta activitat com a motor de la recuperació econòmica i de la lluita contra el canvi climàtic».

Entre aquestes mesures figura l’articulació d’un ‘passaport energètic’ que agiliti les llicències administratives per a reformes energètiques, aprovar bonificacions i desgravacions per a aquests treballs i regular una ‘hipoteca verda’ per al seu finançament.