emprenedoria

Unes 990 'start-up' van crear 7.000 llocs de treball el 2019 a Espanya i Portugal

Tres de cada cinc empreses que han participat en la convocatòria d'emprenedors de CaixaBank creixen a un ritme de tres dígits

zentauroepp45990720 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164358

zentauroepp45990720 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164358 / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

Van ser 993 ‘start-up’ i van crear 7.000 llocs de treball el 2019 a Espanya i Portugal. Aquest univers d’empreses en desenvolupament  correspon a les companyia que van participar en l’última edició del premi Emprenedor XXI, que organitza CaixaBank i, igualment, són la base de l’estudi realitzat per l’entitat financera i l’escola de negocis IESE, presentat aquest dimarts. Aquestes empreses representen, aproximadament, un quart del total de ‘start-up’ que hi havia a la península en aquell moment, tot i que no es pot extrapolar la seva actuació a l’univers total d’aquestes companyies, ja que «les que participen en el premi solen estar per sobre de la mitjana i tenen el creixement com un dels seus objectius clars», ha comentat Maria Júlia Prats, professora del IESE, encarregada de l’elaboració de l’estudi ‘Observatori DayOne de start-ups a Iberia’.

De l’anàlisi de l’activitat d’aquestes companyies es deriva que tres de cada cinc ‘start-up’ d’Espanya i Portugal creixen a tres dígits, amb un increment mitjà entre 2018-2019 del 196%. L’altra cara de la moneda és que dos de cada cinc no són rendibles. Segons Ana Díez, directora executiva de negocis en emprenedors de CaixaBank, «tenim l’objectiu d’actualitzar anualment l’estudi del perfil de l’emprenedor per tenir una visió panoràmica i més global d’aquest col·lectiu. D’aquesta forma, pretenem monitorar les ‘start-up’ més joves i extreure’n aspectes rellevants que recolzin els equips emprenedors i els diferents agents de l’ecosistema emprenedor per millorar el desplegament de les seves capacitats». 

Equips directius

Sobre els equips de les empreses analitzades, es desprèn que aquests es caracteritzen per la seva «solidesa i el seu compromís». El perfil habitual de l’emprenedor és una persona amb formació superior, experiència laboral i visió internacional. De fet, sis de cada set fundadors tenen un grau universitari o superior, i un de cada quatre ha creat més de tres ‘start-up’ abans del projecte actual. El 27% del total de fundadors són dones, i s’ha incrementat el nombre d’equips només formats per dones, del 9% el 2019 a un 12% en l’actualitat. El percentatge més gran de dones es concentra en ‘start-up’ relacionades amb el sector de la cura de la salut i l’educació. 

Notícies relacionades

Malgrat la seva estrena recent, gairebé la meitat d’aquestes companyies ja venen al mercat internacional, cosa que també suposa un increment de l’experiència exterior respecte a les dades d’anys anteriors, quan només ho feien un 37%. A més, el 56% de les empreses que realitzen operacions en mercats exteriors ho fan ‘online’, i només un 40% estan dirigides al mercat europeu, cosa que significa que les seves vendes estan geogràficament més diversificades. Aquesta característiques, ha permès a moltes suportar amb relativa enteresa els efectes de les crisis de la Covid-19. «Moltes han seguit arribant als mercats del seu interès», ha comentat Prats.

En total, les empreses analitzades han aconseguit més de 600 milions d’euros en finançament des de la seva fundació, gairebé 500 milions dels quals són de capital. Les ‘start-up’ de Catalunya, Madrid i el País Valencià són les que han aixecat un volum de finançament més gran. Per la seva banda, un total de 272 empreses han realitzat la seva última ronda de finançament entre el 2018 i el 2019, per un import total pròxim als 77 milions d’euros i amb un volum mitjà de 258.000 euros.

Temes:

Startups