automoció

Marco Toro, director general de Nissan Iberia: «La marca ni se'n va, ni se n'anirà, d'Espanya ni d'Europa»

El director general i conseller delegat de la marca en la filial espanyola reitera el compromís de la marca amb el mercat espanyol

Desvincula l'acció comercial dels tancaments de les plantes catalanes, una cosa que lamenta, però diu que és una decisió industrial

marco-toro1

marco-toro1

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Malgrat que el pròxim 1 d’agost Marco Toro abandonarà el seu càrrec com a conseller delegat i director general de Nissan Iberia (la filial comercial de la companyia japonesa a Espanya i Portugal, on serà reemplaçat per Bruno Mattucci), el directiu italià ha volgut mostrar la fe de la marca a Espanya malgrat el «dolorós» tancament de les plantes a la Zona Franca, Sant Andreu de la barca i Montcada i Reixac.

La idea que Toro ofereix és clara. De la mateixa manera que Makoto Uchida, CEO de Nissan, va argumentar que tancaven les plantes catalanes per un tema de necessitat de retallada de capacitat productiva a escala mundial, Marco Toro afirma amb contundència que «Nissan ni se’n va, ni se n’anirà, d’Espanya ni d’Europa».

El desenvolupament del concepte de marca líder i marques seguidores (‘leader’ i ‘follower’) explicades en el nou pla de l’Aliança Renault Nissan i Mitsubishi, desencadenant del tancament de les factories a l’àrea de Barcelona, no s’ha explicat gaire bé, segons es desprèn de les paraules de Marco Toro. «Aquests conceptes es basen en temes de producció i tecnologia, no quant a les marques. Nissan no surt d’Europa, on tenim el lideratge compartit amb Renault. Sí que és cert que ens especialitzem en àrees més concretes, però Europa continua sent un mercat important per a nosaltres. Una cosa és el tema industrial i una altra de molt diferent és la comercial», explica el directiu.

Espanya lidera a Europa

La marca japonesa segueix comptant, i molt, amb Espanya i el seu mercat. «Tenim una quota de mercat a Espanya del 3,7%, la segona entre els cinc grans mercats europeus de Nissan, però a nivell de mercat particular comptem amb el 3,8% i aquesta xifra ens permet ser líders per a la companyia a Europa. I per ser líders cal invertir en els concessionaris, a la xarxa de distribució, això és clau», assenyala.

Marco Toro, conseller delegat i director genera de Nissan Iberia / NISSAN

«No podem pretendre ser líders a Europa si no creiem en Espanya», adverteix Marco Toro. «Hem venut prop de 200.000 vehicles en els tres últims anys, cosa que representa una recaptació fiscal de més d’un milió d’euros per a l’Estat. Estem consolidats amb Espanya i amb Europa», afegeix

La xarxa comercial de Nissan és clau. «Tenim 3.800 persones treballant als nostres 200 concessionaris, i a la filial hi ha 200 empleats en les activitats de vendes, postvenda, màrqueting, comunicació i desenvolupament de Red, per a Espanya i Portugal. Són més de 4.000 persones i això significa que per a Nissan som un país important», matisa el director general de la companyia a Espanya en els últims 7 anys.

Els plans d’ajuda

El que serà nou president de Nissan a Itàlia apunta positivament cap als plans de recolzament aprovats pel Govern. «El Renove és un pla necessari i bo perquè s’ha fet com ha de ser. S’afegeix als dièsel perquè són vehicles nets, això és una cosa que cal recalcar perquè els missatges negatius no han ajudat que la gent sàpiga la realitat. Alguns anaven despistats i aquest pla crec que ajudarà en aquest sentit», puntualitza Marco Toro.

El Pla Moves, no obstant, «penso que també és positiu. El mercat elèctric encara és petit, un 1% i som a la cua d’Europa, però no m’agrada gens perquè és un pla que gestionen directament les comunitats autònomes, cada una pel seu costat, i això és un problema a l’hora d’implantar una mateixa estratègia comercial. No totes l’implementen alhora i el pla de comunicació a escala nacional no és fàcil», es lamenta l’italià. «En la part positiva hi ha que no implica desballestament, per primera vegada en la història», apunta.

Marco Toro serà el nou president de Nissan a Itàlia. / NISSAN

«Espanya pot ser un pol molt important per al desenvolupament industrial del cotxe elèctric, però cal treballar en altres tipus d’ajuts com la fiscalitat. Defensem un IVA reduït, això si que és una bona manera d’ajudar», admet.

El tancament de les fàbriques catalanes

Notícies relacionades

Respecte al tancament de les plantes a Espanya, Marco Toro és conscient de l’impacte negatiu que té, tant a escala laboral com comercial, tot i que confia a revertir-lo. «Prendre la decisió de tancar ha sigut molt difícil emocionalment per a tots aquells a Nissan que sentim la planta a prop, però és un fet que després d’haver analitzat totes les opcions possibles, el projecte ja no és viable. Estic segur que Frank Torres és el millor i més adequat executiu de la marca per portar aquest procés de diàleg fins a aconseguir la millor solució per a tothom, per això l’ha seleccionat el Japó i el president d’Europa (Gianluca De Ficchy)», apunta Marco Toro.

Considera que les manifestacions i la minva en la imatge que pot haver causat la decisió del tancament poden «haver afectat en alguna cosa la nostra xarxa local, però confio que passi». En aquest sentit les matriculacions de la marca a la província de Barcelona, on tancarà les tres fàbriques, es van desplomar un 52% el juny davant el 35% a tot Espanya.

Temes:

Nissan