Relacions laborals

Front ampli de 'riders' i entitats socials per accelerar la llei del treball en plataformes

RidersXDerechos uneix organitzacions com Joves de CCOO, ELA o Oxfam Intermon per pressionar el Govern perquè acceleri l'aprovació d'una nova normativa

zentauroepp44377520 membres de la plataforma ridersxderechos arriben a de l ofic180719140156

zentauroepp44377520 membres de la plataforma ridersxderechos arriben a de l ofic180719140156 / Nazaret Romero

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els treballadors de plataformes a favor d’acabar amb l’actual model d’autònoms que impera en moltes empreses del sector amplien les seves aliances davant de la nova llei que preparen des dels despatxos del Ministeri de Treball. La ministra, Yolanda Díaz, ha sigut fins ara clara amb les seves intencions: les plataformes no poden significar menys drets laborals per als seus treballadors. I per aquí volen pressionar RidersXDerechos, associació que defensa des de fa gairebé quatre anys que figures com els repartidors de Glovo o Deliveroo actuen com a falsos autònoms i que haurien d’estar donats d’alta com a treballadors per compte propi. Per a això han tancat un document de recolzament amb la participació de sindicats com Joves de CCOOELA o CGT, organitzacions civils com Oxfam Intermon o Facua i plataformes com la Marea Blanca.

Un criteri que no comparteixen ni les empreses ni part de les associacions de ‘riders’, que, al seu torn, preparen mobilitzacions per intentar que la nova ‘llei rider’ no desmunti el model laboral en el qual actualment operen aquestes companyies.

Amb l’objecte d’aquest xoc, RidersXDerechos ha traçat una aliança amb més de 50 signants. Aquest front ‘pro laboralitat’ exigeix al Ministeri de Treball que «lluny de crear una nova figura o regular una nova relació especial, aconsegueixi evitar que es produeixin interpretacions contràries a la laboralitat», afirma el comunicat de RidersXDerechos, al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO. Ja que que un ‘rider’ sigui assalariat o autònom implica diferències significatives pel que fa a les condicions laborals.

Els costos de la prestació del servei (des del telèfon mòbil fins a la bicicleta o la quota d’autònoms) corren a costa del repartidor i l’empresa no es responsabilitza d’uns costos fixos que altres firmes del sector, com les de repartiment tradicionals, sí que assumeixen. UGT, en aquest sentit, va taxar en 168 milions d’euros els que deixa d’ingressar la Seguretat Social arran d’aquest model. «No podem permetre que, a través del frau i amb la coartada de la transformació digital de l’economia, es posin en perill els serveis públics i l’Estat del benestar», diu el manifest.

L’acció sindical de RidersXDerechos ha collat fins ara en la línia de la laboralització, amb un flux de sentències a tot Espanya (més de 20 i amb sentències dels tribunals superiors de Catalunya o Madrid, entre d’altres) que majoritàriament els han donat la raó. Inspecció de Treball ha sigut molt més contundent i allà on ha intervingut ha aixecat requeriments, en ocasions milionaris, a firmes com Glovo o Deliveroo. «Avui som les i els repartidors, netejadores, conductors, psicòlogues, cuidadors... i demà pot ser la majoria de llocs laborals si no frenem aquest lamentable fenomen que ens van imposant sota una retòrica d’innovació i flexibilitat», sosté el comunicat de RidersXDerechos.

Els ‘pro autònoms’ també es mobilitzen

Notícies relacionades

L’actual model de plataformes basat en treballadors autònoms eludeix certes responsabilitats que són apreciades per part del sector. I és que inicialment les ‘apps’ de repartiment permetien a un repartidor acumular un elevat nombre d’hores a la setmana, sense les restriccions que implicaria un conveni col·lectiu. Això, sumat al baix cost de la quota d’autònoms durant els primers mesos, permeten uns ingressos que poden ser superiors als que perceben treballadors d’empreses tradicionals. On el salari mínim interprofessional és un dels més freqüents. La figura de l’autònom també troba menys traves en un dels fraus habituals en l’economia de plataformes: el de compartir comptes entre diversos treballadors, no tots necessàriament donats d’alta en la Seguretat Social o amb permís de treball.

És aquesta «flexibilitat» la que invoquen altres associacions d’autònoms agrupades sota el moviment «Repartidors units». Una plataforma creada «d’improvís l’1 de juliol després de la difusió de la notícia sobre una reunió del Ministeri de Treball amb sindicats que van manifestar ser la veu dels Repartidors de les Plataformes Digitals, segons consta en la seva pàgina web. El 26 de juny aquesta associació ha convocat manifestacions a Madrid, Barcelona, Gijón, Oviedo i Palma per exigir al Govern que no expliciti per llei la laboralitat dels ‘riders’.