Impuls al sector
Sánchez anuncia un pla de 4.250 milions d'euros per impulsar el turisme
Entre les mesures, 2.500 milions en una línia d'avals de l'ICO que el sector creu insuficient
El pla inclou una campanya de promoció a nivell nacional i internacional per atreure visitants
El Govern destinarà 4.250 milions d’euros al pla per salvar el turisme. Un pla que el sector esperava amb ànsia, després de tres mesos i mig amb la persiana abaixada i davant la imminent arribada de l’estiu, però que li ha semblat poc al gremi, ofegat davant la falta de liquiditat de les seves empreses, que aporten el 12,3% al PIB d’Espanya. Més de la meitat del pressupost són préstecs ja anunciats per l’Executiu.
En una sala del palau de la Moncloa, el president es va envoltar de fins a sis ministres, així com de representants dels empresaris, els sindicats i les entitats locals i regionals, i, fins i tot, el secretari de l’Organització Mundial del Turisme, que van exercir de teloners per a la posada de llarg d’un pla que té més de finançament que de despesa i amb una mesura estrella de 2.500 milions d’euros en avals de l’ICO, anunciats fa dues setmanes com a part de l’acord entre Ciutadans i el PSOE per aprovar la pròrroga de l’estat d’alarma. Una ajuda que el sector qualifica d’«exigua» davant una estimació de pèrdues que arriba als 83.000 milions d’euros, segons el ‘lobby’ Exceltur.

Hotelers, hostalers i aerolínies consideren que el pla «va en la direcció correcta», però no soluciona gaires problemes del present. La patronal hotelera Cehat va assegurar que «el sol fet que hi hagi un paquet de mesures específic per al sector és una bona notícia», tot i que va afegir que «falta posar-les negre sobre blanc». «És un pas endavant, però insuficient, per impulsar el turisme», va resumir l’Associació de Línies Aèries (ALA), mentre que la patronal de bars i restaurants (Hostaleria d’Espanya) va recriminar que «no resol el més urgent». En la mateixa línia, el ‘lobby’ turístic Exceltur, va fer una lectura del «vas mig ple més que mig buit» a l’assegurar que el programa «està ben orientat», si bé tot seguit va afegir que «li falta munició per totes bandes per subjectar un sector que està en caiguda lliure», segons va explicar el vicepresident del ‘lobby’, José Luiz Zoreda.
El pla versa sobre cinc pilars: mesures higienicosanitàries per «consolidar» la confiança del viatger, recolzament empresarial, campanyes de promoció d’Espanya, iniciatives per a la millora de la competitivitat i la creació d’un observatori d’intel·ligència turística.
Les mesures de recolzament a l’empresa són les que més quantitat tenen assignada, 3.362 milions d’euros, però 2.500 són avals de l’ICO. La resta són picades d’ullet a sectors específics amb «incentius» com la reducció de tarifes d’aterratge per a les aerolínies (estimat en 25 milions d’euros), o una moratòria de 12 mesos en els préstecs hipotecaris, una reclamació dels hotelers (quantificada en 731 milions). També una moratòria en les quotes de lísing (ajornament de les mensualitats) dels autobusos de transport discrecional (sense estimació). A més, es destinen 106 milions d’euros a programes de «formació, capacitació i ‘mentoring’» per als treballadors.
Un dels grans temors del sector és com respondran els consumidors davant la por del contagi després de més de tres mesos tancats. Per això, l’Executiu va posar en marxa fa unes setmanes el corredor turístic entre les Balears i Alemanya o les 21 guies higienicosanitàries elaborades per l’Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE), a petició del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme per garantir que quan un turista entri sa a un establiment (piscines, hotels o bars), també en surti sa. Dues mesures que s’emmarquen dins aquest pla, malgrat estar ja en marxa. Així, en l’eix de la seguretat sanitària, l’única novetat és la creació d’un «segell distintiu» per als establiments que es regeixin per aquests protocols.
Notícies relacionadesA més, el Govern destina 38,1 milions d’euros de despesa a grans campanyes de promoció turística (màrqueting i promoció) per posicionar Espanya com una destinació segura i sostenible, dins i fora de les fronteres. De fet, l’Executiu va presentar ahir un vídeo que «convida els espanyols a viatjar per Espanya» amb el lema «l’increïble és més a prop del que creu».
Mesures a llarg termini
El pla inclou a més dues potes estratègiques que venen a donar continuïtat als objectius i les accions posades en marxa per la ministra Reyes Maroto per «transformar» el turisme espanyol i impulsar la seva sostenibilitat i digitalització. D’una banda, es destinaran 850 milions d’euros per «impulsar un model basat en la sostenibilitat i la digitalització», així com 3,1 milions destinats a la creació d’un nou observatori d’intel·ligència turística, que té l’objectiu de «comptar amb dades, indicadors i informació en temps real per preveure els diferents escenaris i les polítiques públiques a fer», va explicar Pedro Sánchez.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança