Entrevista amb el conseller delegat d'Euskaltel i Virgin telco

José Miguel García: «Les altres 'telecos' copiaran el nostre model»

El conseller delegat d'Euskaltel diu que les 'telecos' del futur uniran el millor de les OTT i de les telcos

«El 5G està en el nostre full de ruta però a Espanya hi ha més opcions a banda de les subhastes»

undefined53637474 madrid  03 06 2020  jos  miguel garc a  ceo de virgin telco 200606170600

undefined53637474 madrid 03 06 2020 jos miguel garc a ceo de virgin telco 200606170600 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El grup Euskaltel feia, fa unes setmanes, el salt al mercat nacional per competir amb Telefónica, Vodafone, Orange i MasMóvil a través de la marca Virgin telco, amb una oferta ‘premium’ a la carta a un preu ‘low cost’. «Hi havia un buit en el mercat i hem vingut a ocupar-lo», explica el conseller delegat d’Euskaltel i Virgin telco, José Miguel García, en una entrevista amb EL PERIÓDICO.

—¿No són gaires cinc operadors? 

— Considerem que no perquè l’espanyol és un mercat molt dinàmic. Hi ha quatre milions de clients que canvien cada any d’operadora i això no canviarà hi hagi més o menys operadors. I nosaltres, amb Euskaltel, Telecable i R [ensenyes amb què comercialitza al País Basc, Astúries i Galícia] venim d’un dels mercats més competitius d’Europa, amb cinc operadors en aquests territoris des de fa anys. Sabem competir en entorns molt competitius.

—¿S’acosta una nova guerra comercial?

—El 2006 el mercat ja era superagressiu. Quan hi ha tants milions de clients que canvien d’operador és que el client té més inquietud del que és normal, això són oportunitats i això és el que intentem detectar, igual que va passar amb Jazztel l’any 2006 [García va ser conseller delegat de Jazztel des del 2006 fins al 2015]. Hi havia una necessitat. ¿Per què han sorgit les ‘low cost’? Després d’anys de paquets rígids el cos et demana ‘low cost’, però n’han sorgit moltes i hem perdut l’efecte qualitat-preu. Aquí hi ha un buit que hem vingut a ocupar, i els altres ens copiaran... Ja ho estan fent.

—S’entreveu un ball de fusions després de l’opa a MásMóvil...

—Aquesta operació, encara incipient, demostra que a nivell internacional som un país molt atractiu per invertir. A Espanya hi ha tres empreses del sector a la borsa, una és Telefónica i dues alternatives que també cotitzen, MásMóvil i Euskaltel; si les intencions confirmen que la intenció és sortir a borsa ens convertiríem en l’única referència borsària com a operador alternatiu a Espanya. Seria una bona notícia per a Euskaltel.

—Euskaltel sona com a possible objectiu de la ‘nova’ MásMóvil.

—No tinc massa criteri sobre això, sinó a continuar creant valor per als accionistes amb un creixement rendible.

—A la tardor està prevista la subhasta de 5G. ¿Hi participaran?

—El 5G està en el nostre full de ruta però més enllà de les subhastes, que no sé si hi participarem o no, hi ha altres opcions. El bo d’Espanya és que hem desenvolupat una varietat de models operatius entre els operadors, d’inversió i mutualització que obren possibilitats. 

—¿Europa pot competir contra la Xina i els Estats Units amb un mercat tan fragmentat? 

—La política de competència de Brussel·les no ens ha permès ser forts en certes àrees tecnològiques i de telecomunicacions, i ens ha avançat. Europa va arribar a ser cap mundial amb empreses com Nokia o Ericsson i de sobte, amb l’aparició d’empreses de la Xina i els EUA, s’ha quedat endarrerida. La fragmentació del sector amb centenars d’operadores no ens permet desenvolupar des del punt de vista continental. Brussel·les ha de ser més flexible perquè el sector faci la seva reestructuració. 

—¿Com veuen la competència de les tecnològiques? 

—Per mi són oportunitats més que amenaces. Hem de saber com conviure-hi i com utilitzar-les. L’experiència digital en ‘onbording’ [procés de contractació] de tres minuts que hem fet a Virgin és perquè volem començar a ficar-nos en el seu camp, igual que ells es fiquen en el nostre. Les ‘telecos’ anirem fent aquest camí amb acords i alhora competint. El projecte Virgin és la típica iniciativa d’aquesta convergència. Volem fer coses diferents orientades a aquesta experiència digital. Aquest és el telco del futur, el que té el que és bo de les OTT i el que és bo del món telco.

Notícies relacionades

—¿Com afecta les ‘telecos’ la Covid-19?

— Ha sigut una espècie de curs intensiu. La Covid-19 i les experiències durant el procés han fet avançar Espanya. Venen moments interessants, la ciutadania és més present que mai i la democratització de les ‘telecos’ serà una necessitat.