HISTÒRIES MÍNIMES

La pista de la biocontenció porcina

zentauroepp53492957 opp group200527092041

zentauroepp53492957 opp group200527092041

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

A principis dels 90, el veterinari i empresari Joan Sanmartín es va associar amb el patòleg i catedràtic de Minnesota Carlos Pijoan per dissenyar junts models de producció porcina, en línia amb el que, intuïen, acabaria arribant: la prioritat del benestar animal com a millor garantia d’alimentació saludable per a les persones i l’atenció al medi ambient. Sobre aquest triangle naixen i s’alimenten avui els porcs de les millors granges, exemplars a Europa, també productivament.

            Una simple idea com a punt de partida, que la part neta de l’explotació ramadera sigui sempre i en tot moment la granja, era l’obsessió dels dos socis, assessors d’empresaris ramaders del sector porcí. Per això van potenciar la creació d’una trentena de granges de truges mare amb producció de 1.500 a 2.000 garrins per setmana d’un únic origen, i evitar així el transport de diversa procedència del bestiar des d’on neix fins a on s’engreixa, un viatge que acostumava a travessar diferents països. Frenant la importació, va créixer el control sanitari.

Patent a 62 països

En aquell canvi de model productiu niava ja la idea amb què avui Sanmartín i el seu equip obren mercat amb una nova línia de negoci: la termodesinfecció del transport de bestiar. Eliminen al màxim el risc de contagi de virus i bacteris en els inevitables viatges d’animals de la granja a l’escorxador o d’una granja a l’altra. Han enginyat un sistema de termodesinfecció a 72 ºC de temperatura de 20 a 30 minuts, per inactivar els patògens que puguin quedar a l’espai on viatgen els porcs. El seu mètode, DrySyst, l’han patentat a 62 països i ha rebut el premi europeu del sector porcí, EUPig 2020, que els converteix en referents del control de les mesures de biocontenció de la pesta porcina africana.

Notícies relacionades

            Amb Castanyé Carrocererías de Aluminio, OPP Group va crear l’empresa Techtrans per muntar plantes de desinfecció de camions. La primera, creada a Sant Pere de Torelló el 2016, amb el recolzament del CDETI, i el 2019, una a Tauste (Saragossa). L’any passat, el port de Barcelona els va contractar per muntar-ne una per a desinfecció de fusta al port. «A 56 ºC, ou, larva i mosquit sota l’escorça s’eliminen», precisa Joan Sanmartín. A Rússia, cinc plantes d’OPP Group asseguren que no hi entri la pesta porcina africana.

            La Covid-19 ha despertat l’interès pel DrySyst d’empreses de transport públic i privat de persones. Un estudi encarregat a l’IRTA, amb el qual OPP Group col·labora, confirma la inactivació del 99,99% del coronavirus en superfícies aplicant-hi durant 7,5 minuts 65 graus, valors que el DrySyst aconsegueix. Per això, Sanmartín i el seu equip treballen ara la seva adaptació per aplicar-la a vagons de tren o metro, autobusos o botigues. OPP Group són sis empreses, factura 18 milions d’euros i ocupa unes 60 persones.

Pioners en tecnologia agrària

OPP Group va posar en marxa a Albesa la primera granja estatal totalment tecnològica. Premiada diverses vegades, Albesa Ramadera monitoritza tots els paràmetres de la producció, fins i tot la desinfecció del transport.