CONSUM

La despesa en alimentació augmenta el 25% i absorbeix el pressupost abans destinat a l'oci

El confinament ha reduït la freqüència de compra però eleva el volum del carro

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El confinament ha revolucionat el consum de les llars. Els estudis de la consultora Kantar, basats en enquestes directes a consumidors i fidel reflex de tendències, corroboren el que les mateixes cadenes de distribució noten en el seu compte de resultats. Segons conclou l’últim informe publicat aquest dimecres, creixen les vendes, baixa la freqüència de compra dels consumidors, ha augmentat la venda ‘online’ i la batalla comercial tendeix a beneficiar el comerç de proximitat. Els indicadors apunten que es va un 25% menys a la botiga però es compra un 50% més. 

El canvi de les últimes 14 setmanes «no afectarà tots els sectors per igual» asseguren els experts de Kantar. Mentre el sector turístic i viatges el cop serà dràstic, la consultora considera que en venda ‘online’ i el gran consum s’obren grans oportunitats. 

Segons les dades aportades per Kantar, el sector del gran consum ha tingut un comportament «una mica més que anticíclic», al passar de creixements de l’1% l’any anterior a un increment d’un 26% des del moment en què es va decretar el confinament. El pes d’aquest augment en les vendes ha tingut un important impacte en la distribució de la despesa de les llars, que s’estima que ha crescut gairebé un 25%, fet que indica que les famílies estan desplaçant despesa en alimentació que abans realitzaven en oci i restauració (canal horeca, hotels i restauració).

La tendència és generalitzada a Espanya, es va menys al supermercat per temor del contagi, però en cada visita es gasta més (un 37% més). Han apujat els preus i, a més, s’omple més el carretó de comprar. Els establiments més beneficiats són els més pròxims a la llar. Les botigues situades en polígons comercials o zones amb menor densitat de població tenen més problemes per mantenir les xifres de vendes. Kantar destaca especialment Día, com una de les cadenes que més ha capitalitzat aquest increment de la despesa en alimentació. 

Les categories de productes en creixement

Després de la càrrega inicial per omplir el rebost, hi ha un grup de categories que Kantar ha denominat «de nova normalitat», que s’han vist impulsades per aquest canvi d’hàbits: inclouen, per exemple, els productes de neteja (netegem més); l’aigua embotellada (som més cautelosos amb el que mengem o bevem); refrescos, cervesa, olives, fruita seca (piquem més a casa); o brioixeria, galetes i cereals (pel canvi d’hàbits en l’esmorzar). Es tracta de categories que estan entrant a gairebé 9 de cada 10 llars, i que creixen més acceleradament. En el costat oposat de la balança trobem aquelles categories que el consumidor ha considerat menys prioritàries, com la cosmètica o la neteja de sabates.

L’única de les tendències de consum que ja existien abans de la pandèmia i que podria veure’s amenaçada és la de sostenibilitat. Malgrat que que la voluntat de reduir el consum de plàstic es manté, també ha augmentat la venda de film transparent o de les bosses d’un sol ús. La crisi dels filetejats en botiga o dels granels pot comportar costos mediambientals. 

Notícies relacionades

La majoria dels experts apunten que la venda ‘online’ en alimentació tendirà a reduir-se després del confinament. En qualsevol cas sí que s’han posat en evidència les carències existents de bona part de les cadenes de distribució en la venda ‘online’ i la necessitat d’actualitzar les seves webs i plataformes logístiques.

Per a Kantar, «el factor preu tornarà a prendre importància, amb formats de preu rodó i promocions basades en descomptes immediats i unitats addicionals. A més, el nivell d’estoc d’algunes categories a les llars desaconsellarà les promocions».