impacte de la pandèmia

El tràfic de mercaderies va caure l'11,7% al port de Barcelona fins a l'abril

El tancament de les plantes de Nissan amenaça d'aguditzar la reducció d'activitat en els pròxims mesos

El moviment de contenidors amb origen i destinació a la ciutat aguanta la caiguda del comerç internacional al caure només el 2,5%

zentauroepp48944636 barcelona 05 07 2019   econom a   el govern de la generalita190717192721

zentauroepp48944636 barcelona 05 07 2019 econom a el govern de la generalita190717192721

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El port de Barcelona va moure 19,6 milions de tones en els quatre primers mesos de l’any, cosa que va suposar una caiguda de l’11,7% respecte del mateix període del 2019. L’impacte negatiu que la pandèmia mundial del coronavirus està tenint en l’economia es deixa notar ja amb claredat en els diversos tipus de tràfics, tot i que el sector de l’automòbil és el que pateix més el cop pel tancament de les factories, amb una caiguda del 35,3% entre el gener i l’abril, que va suposar un moviment de 173.501 unitats. L’anunciat tancament de les plantes de Nissan amenaça d’aguditzar encara més la situació de reducció del tràfic general en el futur. Els vehicles d’aquesta marca japonesa van arribar a suposar una quarta part del tràfic de vehicles amb origen o destinació des del port de Barcelona. 

El tràfic de contenidors del port va patir un descens del 16,2% (944.203 TEU). Aquest descens està protagonitzat principalment pels tràfics (-30,2%). En canvi, els contenidors plens d’import-export van aguantar la frenada del comerç internacional i van caure només el 2,5%, «tot i que els fluxos de comerç estan lluny d’estabilitzar-se», reconeixen fonts de la direcció del port de Barcelona. En el període comprès entre el gener i l’abril, els contenidors plens d’exportació van registrar un creixement del 2% i els plens d’importació van baixar el 5,6%.

Els contenidors plens d’importació el mes de març van registrar una caiguda pronunciada del tràfic (-18,9%) a causa, principalment, del tancament de les fàbriques asiàtiques. En canvi, una vegada la pandèmia ha anat disminuint a Àsia i les fàbriques han pogut servir les comandes que tenien pendents, el descens del mes d’abril és només del 2,8%.

En el cas dels contenidors plens d’exportació, l’evolució és a la inversa. Si bé el mes de març l’exportació encara creixia a bon ritme (+8,8%), els tràfics de l’abril es van veure perjudicats per l’aturada en sec de l’activitat industrial a Europa i els contenidors plens d’exportació van baixar el 6,9%, una tendència que es deixarà notar també en els tràfics del mes de maig.

Notícies relacionades

Quant als granels líquids i sòlids, en el primer cas s’han mogut 4,7 milions de tones, de manera que s’ha registrat un descens del 9,7%. Pel que fa als sòlids, sumen 1,3 milions de tones (-9,1%).

En el cas del tràfic de passatgers, les prohibicions d’entrada als ports d’Espanya de creuers i de barcos de passatge procedents d’Itàlia, vigents des del 15 i el 13 de març, respectivament, i la impossibilitat de viatjar a les Balears pel confinament han fet que aquest caigui a mínims. En el cas dels creuers, el descens acumulat fins a l’abril és del 64% (198.842 passatgers) i del 51,7% en el cas dels ferris (164.451passatgers).