EMPRENEDORS

El fons suec EQT adquireix Freepik, el 'google espanyol' de les imatges

Experts del sector quantifiquen l'operació en més de 200 milions d'euros

La 'start-up' malaguenya assoleix una mitjana de 110 milions de descàrregues mensuals

zentauroepp53561971 en la imagen  pablo y alejandro blanes y joaqu n cuenca  cof200528161613

zentauroepp53561971 en la imagen pablo y alejandro blanes y joaqu n cuenca cof200528161613

2
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

El fons d’inversió EQT ha tancat la compra de la participació majoritària de Freepik Company, l’empresa referent internacional en continguts visuals digitals i considerada per molts el ‘google espanyol’ de les imatges. Fonts del sector xifren la venda en més de 200 milions d’euros, amb la qual cosa es converteix en una de les adquisicions més grans de start-ups d’Espanya en els últims anys. Amb aquesta operació, la companyia amb seu a Màlaga espera fer el salt i consolidar-se en mercats de més volum com Àsia o els Estats Units.

Eren diversos els fons que pretenien la tecnològica espanyola, però finalment ha sigut la gestora sueca, amb 26 anys de trajectòria i una àmplia experiència en el desenvolupament d’empreses del sector, que s’ha emportat el gat a l’aigua. Segons expliquen des de Freepik els tres cofundadors, Pablo Blanes, Alejandro Sánchez i Joaquín Cuenca, mantindran una part minoritària i seguiran al capdavant de la gestió estratègica i desenvolupament internacional de la ‘start-up’.

Freepik Company va començar la seva etapa el 2010 amb recursos propis i l’any passat va tancar una facturació de 31 milions d’euros. Les dades dels últims anys aclaparen propis i estranys, no en va el Financial Times la va situar com una de les 1.000 empreses que més han crescut a Europa durant quatre anys consecutius. Cuenca, a més, ja sabia el que és vincular-se als grans del sector, ja que la seva empresa Panoramio va ser la primera compra que va fer Google a Espanya, i va establir les bases per al llavors incipient Google Maps.

Creixement durant la pandèmia

En l’actualitat, la companyia de disseny gràfic referent en microestoc compta amb 32 milions d’usuaris únics al mes, una mitjana de 110 milions de descàrregues mensuals i un ‘portfolio’ de més de 10 milions de recursos gràfics disponibles gràcies a una plantilla de 233 empleats (va augmentar un 20% durant el confinament) i més de 400 col·laboradors externs repartits per tot el planeta. Per això, era qüestió de temps que els inversors truquessin a la seva porta. Una temptació a què es resistien al·legant que la mateixa rendibilitat del negoci, basat inicialment en una gratuïtat de l’oferta que va donar pas al cobrament de continguts premium, els permetia un bon ritme de creixement amb els seus propis fons.

Notícies relacionades

Ara, les seves perspectives de futur han canviat, i des de Freepik es plantegen impulsar la seva expansió internacional. Una operació que ni tan sols la pandèmia mundial ha sigut capaç de parar. «Volem expandir-nos al mercat nord-americà i als mercats d’Àsia Oriental, i sabem que l’abast que té EQT en cercadors, IA i màrqueting seran claus per penetrar-hi», explica Cuenca. L’objectiu, no obstant, serà mantenir el mateix esperit, «aconseguir que continguts creatius de qualitat estiguin a l’abast de qualsevol persona. Si fem feliços els nostres usuaris, totes les altres coses van arribant i el nostre pla és portar aquesta idea a una escala sense precedents».

En aquest sentit, Alejandro Sánchez concedeix que «disposarem ara de més recursos econòmics i humans, amb els quals desenvoluparem nous productes i serveis». A més, la injecció de capital permetrà «reforçar la nostra posició en la indústria de l’estoc i també en cada segment» de negoci, des de les il·lustracions, fotos i PSD’s (amb Freepik), les icones personalitzables (Flaticon) i les plantilles editables Google Slides i Powerpoint (Slidesgo).