IMPACTE DE LA COVID-19
El bloqueig aeri amenaça 900.000 llocs de treball en les aerolínies a Espanya
Les companyies no esperen el restabliment de vols almenys fins al juliol
L'impacte en el PIB serà d'uns 55.000 milions d'euros

20822011 59
La crisi sanitària desencadenada pel coronavirus ha reduït el trànsit aeri a Espanya en un 95% en les últimes setmanes d’estat d’alarma i confinament. L’Associació de Línies Aèries (ALA) defineix que el sector està «en situació de supervivència» i afronta les pròximes setmanes amb incertesa. «Només en els mesos de març, abril i maig el nombre de vols cancel·lats a Espanya com a conseqüència de les restriccions supera els 250.000. Aquesta situació posa en risc 900.000 llocs de treball del sector aeri a Espanya i es tem una caiguda d’ingressos d’uns 15.000 milions d’euros, com a conseqüència de la pèrdua de gairebé 114 milions de passatgers, gairebé la meitat (41,4%) del total dels viatgers registrats en tot l’exercici del 2019», avaluen en l’ALA. L’impacte del cessament del transport aeri en el producte interior brut d’Espanya serà segons aquesta patronal d’uns 55.000 milions d’euros, entorn de 4,4 punts del PIB.
Tot i que cada companyia haurà d’aportar les seves pròpies solucions a la crisi, l’actual situació no té aparences de trobar un remei miraculós. En fonts d’Iberia reconeixen que l’oferta de vols no es normalitzarà relativament fins al juliol, tot i que admeten que la velocitat del procés no depèn de les aerolínies, sinó de l’aixecament de les restriccions de vols a Europa per part dels governs. En algunes fonts s’apunta que a finals de juny serà possible el restabliment de vols interiors a Espanya. En qualsevol cas, a Iberia són conscients que «la demanda no es recuperarà fins al 2023», cosa que anuncia processos de reestructuració tant en el conglomerat IAG (Iberia, Vueling, British Airways...) com en totes les aerolínies mundials.
Notícies relacionadesEl calendari de restabliment de vols dependrà en gran manera de les reunions pendents a Europa, aquest dimecres i divendres, que definiran previsiblement els criteris necessaris per restablir els vols entre els països europeus.
Mentre es defineixen les condicions del servei de transport aeri del futur, les aerolínies ja apliquen als seus escassos vols actuals més mesures de seguretat, higiene i gestió del passatge. Però temen també que han d’incrementar les inversions en mesures de separació de viatgers, ja que consideren inassumibles les exigències d’incrementar un metre i mig la distància entre passatgers.
Vueling Iberia Transport aeri Coronavirus i treball Estat d'alarma a Espanya Coronavirus a Espanya Coronavirus Aerolínies
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- BANCA El BBVA manté l'OPA sobre el Sabadell malgrat les condicions del Govern central
- Alerta per altes temperatures: Així pots protegir el teu gos
- Baròmetre municipal de juliol L'habitatge ja és el principal problema de Barcelona: la inseguretat encapçalava la llista des de 2018
- BANCA El Santander ofereix 2.700 milions al Sabadell per aconseguir TSB, segons Reuters
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»