canvis en la distribució

Reconversió en el comerç per les mesures sanitàries que s'acosten

Les cadenes de moda avaluen la manera d'implementar les mesures de seguretat sense haver de replantejar el model de negoci seguit en els últims anys

El Govern central recomana al comerç tèxtil restriccions en l'ús d'emprovadors

undefined10756762 barcelona 13 6 2009 tienda primark en diagonal mar con preci190218170718

undefined10756762 barcelona 13 6 2009 tienda primark en diagonal mar con preci190218170718 / JOSEP GARCIA

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La reobertura del comerç tèxtil requerirà un esforç d’adaptació a les cadenes i els clients. El Govern central ha recomanat a les botigues de moda el tancament temporal o limitar l’accés a emprovadors. El problema majúscul per al comerç tradicional es transforma en dantesc per a les grans cadenes o per als grans magatzems. L’Executiu aconsella al comerç que s’eviti l’ús fins i tot d’escales mecàniques. La garantia ‘virus free’ sembla lluny d’assolir-se i les recomanacions del Govern no fomenten la tranquil·litat. Les mesures de seguretat plantejades són tan estrictes que en fonts del sector apunten que s’accelerarà l’automatització de les línies de venda, les caixes, i en alguns casos ja s’estan estudiant dissenys d’establiments en els quals el producte és a la rebotiga i ha de demanar-se al dependent el que es vol. Les peces de prova seran diferents de les de venda i les tècniques de neteja i desinfecció de la roba se sofisticaran.

Una revolució actualment en discussió ja està en marxa. La majoria de les cadenes i grans magatzems debatien aquest dijous la manera d’implementar les mesures sanitàries sense haver de replantejar les bases del negoci dels últims anys. La venda electrònica guanya avantatges davant el comerç físic i a les botigues el venedor sembla que deixarà pas al ‘picker’, el que buscarà al magatzem el demanat pel client. Si sembla clar que les cadenes amb experiència en el sector d’alimentació ja tenen experiència en adaptació a mesures de seguretat i un cert avantatge davant les cadenes de moda. Fins i tot l’associació que agrupa els supermercats, Asedas, s’ha ofert a assessorar altres sectors a afrontar la situació per «traslladar al consumidor seguretat, confiança i tranquil·litat a l’hora de fer les seves compres».

El Govern ha recomanat als establiments tèxtils que disposin d’emprovadors valorar, en cas necessari, el tancament temporal dels emprovadors o la seva obertura parcial (alternant-ne, per exemple, un d’obert amb un de tancat), amb l’assistència de personal intern de botiga, tot això a fi de garantir les mesures de seguretat i higiene. En els petits comerços de moda dels barris ja es plantegen els dubtes de què es farà amb una peça provada ¿haurà de ser higienitzada?. Ningú té respostes. 

La guia de bones pràctiques dirigida a l’activitat comercial en establiment físic elaborada pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme i el de Sanitat de cara a la reobertura comercial estableix mecanismes difícils de complir. L’Executiu aconsella establir una ocupació màxima d’una sola persona per emprovador tret de situacions excepcionals i es procedirà a la seva neteja després de cada ús, incloent-hi la porta, el plafó i la cortina.

En cas que l’accés a l’emprovador sigui mitjançant cortina, recomana la substitució d’aquesta per una porta o plafó o bé establir instruccions per no tocar-la amb les mans i apartar-la amb guants o bé amb el colze. Igualment, segons figura en la guia del Govern central, les peces que hagin sigut objecte de prova hauran de ser desinfectades o posades en quarantena, durant 48 hores, recollint-les i manipulant-les amb guants d’un sol ús.

En la mesura possible, facilitar guants als clients per evitar contagis al tocar les peces. Així mateix, a les botigues de barrets o tocats, es recomana utilitzar gorres d’un sol ús de cel·lulosa que es tiraran una vegada acabada la prova. A la zona de venda dels establiments comercials en general, la distància recomanada venedor-client i entre clients ha de ser d’almenys dos metres i, si no fos possible mantenir aquesta distància, es recomana l’ús de mascareta, tant en el procés de compra com a les zones d’atenció i de pagament.

A les zones sensibles com escales mecàniques, el Govern recomana evitar, en la mesura possible, tocar els passamans. A més, cada quatre o cinc esglaons, es marcaran per indicar la distància de seguretat de dos metres. Sobre els ascensors, s’aconsella evitar, en la mesura possible, el seu ús i limitar la seva ocupació màxima a una persona o més si es pot garantir el distanciament de dos metres.

En cas que sigui necessari l’ús de l’ascensor, es requerirà l’ús de mascareta i es donarà prioritat a aquelles persones amb limitacions físiques que podran estar acompanyades si es requereix o a cotxets de nen. Els establiments comercials han d’establir, a més, un aforament màxim, que haurà de permetre complir les mesures extraordinàries dictades per les autoritats competents en cada fase de flexibilització de les mesures de contenció, concretament amb el requisit de distàncies mínimes.

L’aforament serà proporcional a la superfície del local i fase de desescalament i haurà d’estar exposat mitjançant cartelleria en l’accés a l’establiment, sent visible tant per al client com per als treballadors.

El Govern recomana, a més, establir un flux controlat a l’entrada i sortida de clients, evitant l’encreuament d’uns i altres i, si és possible, definir sentits de circulació de clients a les zones de més confluència, diferenciant els dos sentits mitjançant cintes de separació i/o vinil adhesiu al paviment.

Notícies relacionades

Igualment, al paviment dels espais generals de les botigues es podran instal·lar vinils adhesius circulars (20 centímetres de diàmetre) amb la inscripció ‘2 metres’, separats entre si dos metres, en forma de línia o malla en funció de l’amplada de l’espai disponible. En cas de ser possible, crear ‘carrils de compra segura’ amb possibles fletxes indicatives o senyalitzacions que se segueixin en ordre d’entrada i sortida, amb l’objectiu d’evitar contactes no necessaris entre els clients.

En cas de pics amb afluència massiva de clients aquests hauran d’esperar fora de l’establiment de manera organitzada i guardant rigorosament la distància de seguretat. La permanència als establiments comercials haurà de ser l’estrictament necessària perquè els consumidors puguin fer l’adquisició de productes.