Una investigació revela que Amazon utilitza dades dels venedors en benefici propi

El 'Wall Street Journal' assegura que la firma fa servir informació de les empreses que utilitzen la seva plataforma per llançar els seus productes

zentauroepp53123395 file photo  a truck bearing the amazon prime logo arrives at200415200118

zentauroepp53123395 file photo a truck bearing the amazon prime logo arrives at200415200118 / PASCAL ROSSIGNOL

2
Es llegeix en minuts
Efe

El portal de comerç ‘online’ Amazon utilitza dades de les empreses que venen a la plataforma per crear i treure els seus propis productes, contràriament al que diu la companyia, segons una investigació periodística del diari ‘Wall Street Journal’ publicada aquest dijous.

La investigació del rotatiu, que es va basar en entrevistes amb 20 extreballadors i en documents interns d’Amazon, conclou que la firma utilitza dades sobre vendes, costos de màrqueting i d’enviament de productes que altres fabricants venen a través de la plataforma per als seus propis productes.

Així, la companyia que dirigeix Jeff Bezos disposa, abans de decidir si crea o no un nou producte, d’un estudi de mercat gratuït i molt detallat partint de dades de la competència, que resultarien molt difícils o gairebé impossibles d’aconseguir per qualsevol altra empresa.

Exemple d’un cas real

En cas de decidir tirar endavant el producte en qüestió, Amazon també fa servir aquesta informació per prendre decisions crítiques per a l’èxit futur del llançament, com quin és el millor preu, a quin públic concret s’ha de dirigir el màrqueting, quins elements de disseny copiar, etc.

El ‘Wall Street Journal’ va posar l’exemple real d’un fabricant de caixes de roba amb compartiments per mantenir ordenat el maleter del cotxe que va aconseguir molt èxit a Amazon i l’empresa va fer servir informació de vendes, màrqueting i costos d’enviament per crear i posar a la venda un producte molt semblant.

Aquesta pràctica, que apunta cap a una competència deslleial per part de l’empresa de Seattle i un abús de la seva posició en el mercat, ha sigut negada per la companyia en múltiples ocasions, fins i tot davant el Congrés dels Estats Units.

Amazon obre una investigació interna

La política interna de l’empresa prohibeix «estrictament» als seus treballadors utilitzar dades que no siguin públiques per prendre decisions respecte als seus propis productes, per la qual cosa davant el que ha publicat el ‘Journal’, Amazon ha assegurat que ha obert «una investigació interna».

Aquesta revelació porta a col·lació la doble naturalesa d’Amazon com a plataforma de comerç electrònic oberta a tercers i com a fabricant dels seus propis productes, que també es venen al portal ‘online’ i que, per tant, entren en competència directa amb els dels altres venedors.

Notícies relacionades

Així, l’empresa és alhora el «cap» del mercat i un dels botiguers, cosa que aixeca constants sospites de pràctiques monopolístiques i ha fet que múltiples reguladors, tant d’Europa com dels Estats Units, hagin obert investigacions contra ella per presumptes violacions de la lliure competència.

Com a firma reina del comerç electrònic, Amazon està vivint uns temps d’enorme creixement arran de la pandèmia mundial de coronavirus i les consegüents ordres de confinament i tancament de comerços físics, tot i que al seu torn s’ha situat en l’ull públic per no proveir de prou mesures de seguretat els seus treballadors i per abusar de la seva situació de domini en el mercat.