HISTÒRIES MÍNIMES
La sidra de la Terra Ferma
RBSidra produeix la beguda de poma artesanalment al seu obrador de Preixana. Acaba de treure al mercat també el 'cava' fet amb la mateixa fruita de collita local

zentauroepp52647466 05 03 2020 preixana retratos de andoni due o del obrador de200403080521
De mare basca i pare català, Andoni Riera va néixer al municipi guipuscoà de Mutriku, i es va criar entre el País Basc i Catalunya. Vivint a Sant Cugat trobava a faltar una mica la vida alcamp, i es va proposar trobar una casa, no gaire lluny de Barcelona, per compaginar els seus dies entre la ciutat i el poble. La va localitzar a Preixana, la població de 385 habitants a la comarca lleidatana d’Urgell, on Riera ja tenia un amic, un amic de família agricultora, amb camps de pomeres. Veient tanta producció de pomes, el nou veí basc es va afanyar a suggerir-li al seu col·lega de treball: Amb tanta producció de pomes que teniu aquí, ¿Com carai no esteu fent sidra?
D’això fa 6 anys. I la pregunta va calar. En poques setmanes, Andoni Riera i Josep Badias van començar a fer proves amb quatre botes, una premsadora i trituradora. Van deixar fermentar el most i, d’una a una, van omplir les primeres ampolles. Va començar tot com un divertiment, però, fent cas del bon resultat, els dos socis fundadors van aportar uns 4.000 euros inicials per aconseguir un equip de fred i una màquina per posar els taps a les ampolles per continuar endavant.
Dues varietats
A 300 metres d’altitud, a la finca de l’Aubac de Preixana maduren les varietats Golden i Granny Smith que arriben a l’obrador de RBSidra. El terreny compta amb un microclima de freds hiverns caracteritzats per la boira i estius de potent calor seca. «El resultat són unes característiques organolèptiques molt pròpies, de sabor intens, però allunyat de l’acidesa i amargor de sidres com la basca o l’asturiana», explica Riera. Avui ell porta en solitari les regnes d’un negoci que a poc a poc es va obrint camí amb un miler d’ampolles (de 75 cl) de la seva sidra. La distribueix a restaurants i botigues de proximitat concentrats majoritàriament a Catalunya. Riera és conscient que per ser el primer a donar aquesta sortida a les pomes de Preixana li toca obrir camí en un mercat poc acostumat a la sidra. L’any passat a penes va superar els 3.000 euros de facturació, ‘de moment, vaig fent les paus amb la meva inversió’ –diu, però el bon ‘feedback’ dels seus clients li augura un gradual enlairament, sobretot pel prometedor impuls del seu nou producte.
Notícies relacionadesEl ‘cava’ de poma
Fa un mes, Andoni Riera ha posat al mercat la versió escumosa de la seva sidra, el ‘cava’ de poma elaborat amb el mètode champagnoir. L’ha batejat amb el nom Pomarell (pretesa fusió de pomar i Lleida). Amb la intenció d’arribar als 1.300 envasaments aquest primer any, el productor concentra en aquest producte grans expectatives per la bona acollida de la beguda entre els seus primers clients. «Una beguda més digestiva i amb menys alcohol que el cava de raïm» són, segons puntualitza Riera, alguns dels principals avantatges del seu escumós de poma.
Més profit de pomes
Aportar un valor afegit a la fruita que es produeix a Lleida és una de les motivacions d’Andoni Riera. A falta de magatzem, a les cambres de la família Torres, de Bellpuig li conserven la fruita en condicions naturals fins al seu ús.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Digues adeu a la tosca de la dutxa amb aquests senzills remeis casolans
- Nova data Bad Gyal farà un tercer concert al Palau Sant Jordi de Barcelona
- La indústria de la longevitat Les teràpies cel·lulars antienvelliment desembarquen a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 euros
- AJUDA DEL GOVERN ¿Com es poden demanar les ajudes de 10.000 euros al mes per a pacients amb ELA en fase avançada?
- Hàbits culturals Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen en tres anys fins al 78%