30 maig 2020

Anar al contingut

L'endemà

L'automòbil es prepara per a uns descomptes massius

Els concessionaris acumulen 200.000 cotxes sense vendre als que hauran de donar sortida després del confinament

El sector reclama al Govern un pla Pive i un senyal clar en favor de qualsevol tecnologia, també el dièsel

Sara Ledo

L'automòbil es prepara per a uns descomptes massius

L’automòbil no passa el seu millor moment. El coronavirus ha sigut un cop dur per a un sector que venia d’una caiguda de vendes en els dos primers mesos de l’any del 7,6% i del 6%, respectivament. Però res a veure amb el terrabastall del març quan només es van vendre 37.644 vehicles. El tancament de fàbriques i concessionaris va provocar una caiguda del 69% de les vendes, però el sector ja mira cap a un futur carregat d’incentius pel que fa al preu.

Els 2.152 concessionaris que hi ha a Espanya estan tancats des del 16 de març passat, després que el president del Govern decretés l’estat d’alarma, també les 17 fàbriques de cotxes estan clausurades. Els primers sumen 151.000 treballadors amb expedients de regulació d’ocupació (ertos), mentre fabricants com Renault, Ford, Nissan, Grup PSA, Seat... superen els més de 50.000. 

Uns i altres reclamen línies de crèdit per garantir la liquiditat de les companyies i garantir els llocs de treball dels seus treballadors, però enmig de l’aturada s’han posat mans a l’obra per planejar l’endemà. La prioritat quan s’acabi el confinament en pocs casos serà comprar-se un cotxe; els fabricants i concessionaris en són conscients i ideen la fórmula de dinamitzar el mercat i reactivar l’economia de les famílies.

Per al director general de l’associació de fabricants Anfac, José López-Tafall, és necessari dissenyar un «pla de xoc» en col·laboració amb el Govern i les administracions que faciliti la reactivació de les fàbriques i incentivar el mercat. «Un pla que permeti recuperar les vendes i donar certesa als usuaris, a través d’estímuls a la compra alineats amb els nostres objectius de descarbonització del parc i renovació», segons exposa López-Tafall.  

Cotxes en estoc

Els concessionaris s’han quedat amb prop de 200.000 vehicles nous sense vendre. «A aquests cotxes se’ls haurà de donar sortida el més aviat possible i per això caldrà tenir incentius», explica el president de l’associació de concessionaris Faconauto, Gerardo Pérez. Segons el seu parer, es produirà una gran pressió comercial quan obrin amb rebaixes de prop del 20% del preu habitual del vehicle, però també seran necessàries mesures de col·laboració publicoprivada. 

Els concessionaris reclamen a l’Executiu més pressió a Brussel·les per establir una moratòria de l’entrada en vigor de la normativa que limita les emissions de CO2 dels vehicles lleugers fins a 95 grams de CO2 per quilòmetre recorregut. «Serà impossible complir un pla tan restrictiu perdent dos mesos de l’any», explica Gerardo Pérez.  

Desballestament

Fabricants i concessionaris coincideixen en la necessitat d’un pla de desballestament de vehicles antics amb una discriminació positiva per als vehicles de zero emissions. L’edat mitjana del parc de vehicles espanyol és de 12,42 anys, segons les dades d’Anfac. La proposta passa per reviure el famós Pla Pive. «Eren entre 750 i 1.000 euros si era un vehicle normal i arribava als 3.000 o 4.000 si era un cotxe elèctric. Hem de copiar aquesta història d’èxit», assegura Gerardo Pérez.

El president de Faconauto reclama a més un senyal clar de l’Executiu perquè «aclareixi al client que pot comprar el que vulgui» en relació amb la polèmica desencadenada l’any passat al voltant del dièsel, que va reduir les vendes d’una tecnologia que suposava el 90% de la facturació. «No podem pensar que després de la gran crisi econòmica el client sortirà de casa i es comprarà un cotxe de 40.000 euros», critica Pérez. «Ara l’important és vendre», afegeix.

Temes: Cotxes