AUTOMOCIÓ

El primer saló de l'automòbil virtual de la història se celebra a Ginebra

L'obligació imposada pel Govern federal suís de cancel·lar la 90a edició de la mostra pel temor del coronavirus obre el debat del futur dels salons

Els fabricants, després de perdre milions d'euros per l'anul·lació, reinventen les propostes amb la presentació de les novetats a Youtube, internet i les xarxes socials

ginebra

ginebra

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

En l’era del món digital, de les pantalles i de l’electrificaciól’anul·lació del Saló de l’Automòbil de Ginebra marcarà, encara que no vulguem, un abans i un després en la història de les exposicions de cotxes, que, des de fa més de 100 anys, se celebren a tot el món. El de Ginebra, que aquest any feia 90 anys, no només ha sigut sempre el saló de referència mundial, sinó que, des d’avui, ja és el primer saló virtual de la història. El coronavirus o, més ben dit, la por del coronavirus ho ha fet possible.

La cancel·lació de la mostra suïssa no només ha provocat un forat en les finances dels organitzadors, sinó també en les de les marques. Els fabricants, després de gastar-se almenys tres milions d’euros de mitjana en cada estand, han hagut d’assumir els costos dels allotjaments per a convidats (mínim tres nits a una mitjana de 600 euros/nit) i bitllets d’avió. I no parlem del transport de vehicles i d’altres.

És per això que la majoria dels expositors  van agafar el coronavirus per les banyes i van optar per realitzar les presentacions de les novetats en ‘streaming’, aprofitant la tecnologia audiovisual i matant, de passada, els dubtes del directe. Les jornades de premsa d’ahir i avui es poden resumir en un vídeo de prop de 410 minuts (a una mitjana de 15 minuts per marca, 20, la que més –Mercedes– i 2, la que menys –Pininfarina–).

Les novetats en un clic

Totes les novetats previstes van saltar a la xarxa per mostrar-les a tothom. No només als periodistes. Saló virtual, i mai millor dit. Els fabricants es van abandonar a una mena de ‘reality’ que va barrejar Photoshop, efectes especials, molt vídeo enllaunat i diàlegs poc improvisats, trencant amb el format artesà i acostant-se més als bustos parlants d’un telenotícies que a la naturalitat.

BMW va obrir la caixa amb el prototip de l’i4, despatxat tot en 15 minuts, i el van seguir en cascada en un perfecte espectacle entre Youtube i telebotiga Mercedes-Benz i AMG, amb la gamma encapçalada pels endollables de la Clase E i el CLA_250e, i Skoda en va tenir prou amb gairebé sis minuts per a l’Octavia iV híbrid endollableHonda va mostrar el seu futur electrificat, Volkswagen (va fer la presentació en alemany) va ensenyar la proposta de l’ID4, el SUV elèctric, seguida de Benltey ,amb el Bacalar, McLaren va fer el mateix amb el 765 LT.

Notícies relacionades

Audi va deixar anar l’A3 SportbackFCA va brillar amb els Alfa Romeo GTA del Giulia i el nou Fiat 500Porsche va mostrar el 911 TurboAston Martin va desfogar-se amb el LagondaPininfarina, amb el  Battista Anniversario i Koenigsegg, amb l’Absolut  de 1.600 CV. També s’hi van sumar Seat i Cupra, amb el Formentor de sèrie i el LeónDacia, amb l’e-SpringHyundai, amb el ProphecyDS (en un acte ‘enllaunat’ a París) va ensenyar el DS9 , i, com no podia ser d’altra manera, Hispano Suiza, amb el Carmen Boulogne... Des de Sant Pere de Ribes.

Parlar amb els directius cara a cara, sondejar rumors, tancar acords, tot el que se sol fer als salons i que ens feia més humans, s’ha començat a esfumar amb la cancel·lació de Ginebra. Veurem si a algú se li acudeix la mala idea de continuar així. El contacte, l’exposició i l’ambient són coses molt humanes, i ni el millor streaming ho pot superar.