11 d’ag 2020

Anar al contingut

FIRA CANCEL·LADA

«Havíem invertit 250.000 euros en el MWC, però ens ho prenem amb filosofia»

Més enllà dels diners perduts, els empresaris i emprenedors es lamenten per les oportunitats de negoci que s'esvaeixen

«Des de principis de setmana ja es notava certa psicosi entre els empleats pel virus», comenta el director general de Lleida.net

Guillem Tapia

«Havíem invertit 250.000 euros en el MWC, però ens ho prenem amb filosofia»

Aquest any Lleida.net, una de les comptades companyies catalanes que acudeix des de fa moltes edicions al MWC amb el seu propi estand, planejava fer-hi doblet per primera vegada: anava a disposar d’un expositor al congrés dels mòbils per excel·lència i també al saló de les ‘start-ups’, el 4YFN. En total, la firma de telecomunicacions i certificació digital pensava mobilitzar una delegació d’unes 30 persones i ocupar un espai d’uns 30 metres quadrats en cada un dels esdeveniments.

«Hi havíem invertit uns 250.000 euros en total, però ens ho prenem amb filosofia. Són riscos empresarials que es corren, com si muntes una parada al mercat un dia de pluja i no hi vens res», explica Sisco Sapenaconseller delegat de Lleida.net.

El directiu es mostra comprensiu amb la decisió presa per l’organitzadora GSMA d’anul·lar el MWC i destaca que ja des de principis de setmana «hi havia certa psicosi pel virus entre alguns dels treballadors i els seus familiars». També apunta que el risc d’organitzar el congrés era «massa elevat» i que, en cas d’haver-se produït algun contagi, les conseqüències podrien haver sigut molt pitjors. A escala empresarial, el conseller delegat apunta que, si aquesta mateixa situació s’hagués produït fa cinc anys, el compte de resultats de la companyia se n’hauria ressentit molt més. Ara, no obstant, el negoci de l’empresa està més diversificat i participa a «prop de 20 fires sectorials», i per això l’impacte és més limitat. Quant a recuperar la inversió realitzada, Sapena creu que el més lògic és que la GSMA ofereixi bons i descomptes per a l’edició del 2021.

El 4YFN també se’n contagia

«No havíem pagat per l’estand, ja que assistíem al 4YFN sota el paraigua del programa d’acceleració de l’IQS, però ja teníem fullets impresos i samarretes estampades. Com a mínim encara no havíem encarregat el càtering», comenta Talía Bonmatí, directora general de Dinbeat, una ‘start-up’ que ha dissenyat un arnès per controlar les constants vitals de les mascotes. Més enllà de la inversió perduda, que no ha sigut desorbitada, Bonmatí lamenta el temps que han malgastat preparant l’esdeveniment frustrat. A més, també s’esvaeixen les oportunitats empresarials que podrien haver sorgit durant el saló. «Tenim una ronda de finançament oberta i anàvem a mantenir reunions amb inversors nacionals i internacionals. També volíem buscar socis que ens ajudessin amb la fabricació del nostre dispositiu», recapitula l’emprenedora.

Mutter Ventures –una firma especialitzada a crear ‘start-ups’– tenia previst presentar dos projectes durant l’esdeveniment. Es tracta d’Advancing, una solució financera que avança un any de les rendes als propietaris d’immobles arrendats, i Habemus Pro, un gestor digital del lloguer. «Havíem pagat per dos estands i ja teníem els flyers i l’obridor que anàvem a repartir entre els assistents. ¡Fins i tot havíem encarregat galetes de la fortuna amb missatges a l’interior!», es lamenta un directiu de Mutter Ventures. 

Des de l’oficina de promoció tecnològica Acció, dependent del Govern, reconeixen que l’impacte de la cancel·lació del Mobile en les empreses catalanes serà important. Calculen que el negoci potencial era de l’ordre dels 9,1 milions d’euros. Es tracta d’una facturació que hauran de buscar en una altra oportunitat.