HISTÒRIES MÍNIMES

Predir la millor collita

Amb intel·ligència artificial i 'big data', Raw Data crea models de predicció quantitatius i qualitatius de producció agroalimentària.

zentauroepp51887061 22 01 20 sant sadurn  d anoia celler juv  i camps historia m200124101419

zentauroepp51887061 22 01 20 sant sadurn d anoia celler juv i camps historia m200124101419 / Marc vila

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

En quant temps una plantació donarà fruits i quants quilos es podran recollir a cada parcel·la són dades que ajuden a planificar el rendiment de terres i hores de feina en aquestes. Pluja, sol, calamarsa o gelades juguen un paper determinant. Com més informació ajudi a predir el resultat final, més exacta podrà ser una planificació alineada al màxim benefici empresarial.

Albert Duaigües i David Olmo van pensar en això: per a una decisió correcta, com més informació, millor. I fent un màster de ‘big data’ van començar a idear el que és avui Raw Data: solucions de ‘big data’ per al sector agroalimentari.

Duaigües, ADE, ja tenia experiència al sector. És l’artífex del ‘software’ de sostenibilitat ambiental eFoodPrint Print per a empreses agroalimentàries desenvolupat amb la URV. David Olmo, format en Estadística i Psicologia, coneixia el sector a través de finques familiars d’oliveres a Jaén. Tots dos van veure com d’útil podia ser la digitalització de models de predicció, quantitativa i qualitativa al camp.

«Parlant amb clients de eFoodPrint, vam veure la possibilitat d’aplicar la intel·ligència artificial i el ‘big data’ al servei de les seves explotacions», afirma Albert Duaigües. I ¿com ho fan? «Unim moltes variables: meteorològiques, dimensions i característiques de la finca, parcel·la a parcel·la, el tipus de terra, la varietat cultivada, els anys de la plantació, la pluviometria, el vent, la radiació solar... I amb tot això creem models de predicció per saber com madurarà el cultiu», diu Duaigües.

Fins ara ho fan ells amb les dades que els proporciona cada client. Però a finals d’aquest mes esperen tenir llest un ‘software’ que facilita i automatitza els models de predicció perquè l’utilitzi el client. També treballen en la incorporació d’imatges per satèl·lit per aportar més informació.

Notícies relacionades

Els seus clients, la majoria al Penedès, Lleida i Tarragona, són sobretot viticultors i hortofructicultors. I actualment fan pilots amb empresaris de Valladolid, Múrcia i la Rioja. Fundada el juliol del 2018 amb 40.000 euros, l’any passat, Raw Data va facturar uns 100.000 euros i aquest any preveu triplicar aquesta xifra. Compten amb una injecció de 50.000 euros del CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial) per invertir en innovació. I el novembre passat van obrir una ronda de finançament, amb què esperen, al final d’aquest primer trimestre, obtenir 150.000 euros. La seva intenció és incorporar dues persones més a la plantilla actual, de 4.

Raw Data té l’oficina al viver d’empreses de ProCornellà, ja que van participar en el seu programa d’incubació Open Future, amb què han obtingut el premi a la ‘start-up’ més innovadora, dotat amb 10.000 euros més 9 mesos d’estada gratuïta a les oficines on són.

Solucions digitals

Raw Data va néixer per solucionar. Amb Adecco, Juvé & Camps, el Centre Tecnològic de Catalunya (Eurecat) i el clúster de viticultura (Innovi) han creat un sistema d’identificació facial per al control d’accés a les finques.