03 juny 2020

Anar al contingut

DISTRIBUCIÓ A CATALUNYA

Els descomptes flaix van disparar les vendes de les grans superfícies el 9,4% interanual al novembre

Les vendes acumulades dels productes d'alimentació van augmentar el 8,3% en 11 mesos, gràcies a l'alça de preus

Eduardo López Alonso

Els descomptes flaix van disparar les vendes de les grans superfícies el 9,4% interanual al novembre

L’efecte ‘Black Friday’ i el dia del solter van disparar les vendes de les grans superfícies el novembre passat a Catalunya. Malgrat que els indicadors apunten que els descomptes no van ser a la pràctica tant com el promès, les grans superfícies de més de 2.500 metres quadrats van incrementar la seva activitat de manera important en les rebaixes flaix de novembre. Segons l’Institut d’Estadística de Catalunya, les vendes de les grans superfícies a Catalunya van augmentar el 9,4% el novembre respecte del mateix mes de l’any anterior.

Les vendes de productes alimentaris van registrar un increment interanual del 8,7% mentre que les vendes d’altres productes van augmentar el 9,9%. 

En l’acumulat entre gener i novembre, l’augment de vendes va ser del 3,7% respecte del mateix període de l’any anterior. Les vendes de productes alimentaris van registrar un increment mensual del 0,2% mentre que les vendes d’altres productes van augmentar el 34,1% al mes respecte a octubre. 

Les vendes acumulades dels productes d’alimentació en els 11 primers mesos de l’any es van incrementar el 8,3% i les de la resta de productes, el 0,3%.

idescat

A preus constants, eliminant l’efecte d’alts i baixos en els preus, l’índex va mostrar un increment interanual del 9,6% al novembre. Per grups de productes i preus constants, les vendes d’alimentació van augmentar el 6,5% i la resta de productes, el 12,2%.

L’índex de vendes a grans superfícies d’Idescat permet conèixer l’evolució mensual del volum de vendes als establiments comercials a la menuda no especialitzats amb una superfície de venda igual o superior a 2.500 metres quadrats. L’Idescat calcula els índexs generals per al sector de l’alimentació i per a la resta de productes, a preus corrents i a preus constants a partir de la informació que li faciliten totes les grans superfícies no especialitzades.

Quant a les dades d’Espanya, l’INE computa un índex de vendes a grans superfícies en què inclou tant les grans superfícies no especialitzades com les especialitzades.

En les dades sobre l’evolució del comerç minorista de l’INE, Catalunya es va situar al novembre a la banda alta de creixement, només per darrere d’Andalusia. 

 INE

Les grans superfícies a Espanya mantenen la seva capacitat d’atracció de compradors en dates assenyalades malgrat l’auge del comerç electrònic. Malgrat que alguns estudis alerten als EUA d’un futur més incert per a les grans superfícies per aquesta raó, a Espanya el mercat sembla acceptar la convivència dels dos tipus d’oferta comercial. I això que s’estima que el 2019 les vendes ‘online’ van arribar a uns 45.000 milions d’euros, segons la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC).

Altres fonts apunten també menor optimisme per a les grans superfícies en la recta final de l’any. Segons l’últim índex Shopper Trak, l’afluència als centres comercials va despuntar el 18,8% al desembre respecte al novembre, impulsada pel Nadal i les rebaixes anticipades, però amb un 3,5% de retallada respecte del mateix període del 2018. L’encreuament de dades entre vendes i afluència de públic als centres comercials sembla apuntar a l’alça de preus relatius. 

El petit comerç ha criticat repetidament el recolzament als descomptes prenadalencs, tot i que per a les grans superfícies el balanç hagi sigut globalment positiu. El president de Pimec Comerç, Alex Goñi, va afirmar en el seu moment que «no tenia cap lògica» l’emprendre descomptes abans de la temporada de vendes més important de l’any. «Si era necessari posar el Black Friday en algun lloc era més interessant posar-lo a finals de gener, quan les rebaixes comencen a fallar», va afirmar.

En qualsevol cas, les promocions contínues estan tenint un efecte positiu en l’ocupació, ja que el sector comercial va encadenar 67 mesos consecutius d’ascensos interanuals després de créixer el 0,7% al novembre respecte del mateix mes del 2018, tot i que una dècima menys que a l’octubre. L’ocupació va augmentar a les grans cadenes (+3,1%) i empreses unilocalitzades (+0,6%) i va baixar en les petites cadenes (-1%) i grans superfícies (-2%).