Autopistes

«L'AP-7 gratis és una ajuda. Que fos tan cara et feia enrere»

S'incrementa el trànsit a l'autopista el primer dia sense peatge i els usuaris aplaudeixen la gratuïtat del recorregut després de 48 anys de pagament

Els transportistes calculen un estalvi d'aproximadament 2.500 euros per vehicle

«L'AP-7 gratis és una ajuda. Que fos tan cara et feia enrere»
4
Es llegeix en minuts
Laura Ballester

L’autopista de peatge AP-7 entre TarragonaValència i Alacant ja és història. Abertis va aixecar quatre hores abans de la nit de Cap d’Any del 2019 les barreres de la trentena de peatges instal·lats en els 374 quilòmetres de l’AP-7 que travessa les províncies de Tarragona, Castelló, València i Alacant. Una anunciada i esperada decisió que va obtenir una resposta immediata durant les primeres hores del 2020. L’antiga autopista ara alliberada va experimentar un increment del trànsit el primer dia sense peatge, segons confirmen fonts del Ministeri de Foment. Un augment que, ara per ara, no es pot quantificar, ja que amb la concessió a Abertis l’afluència de vehicles es calculava en funció dels vehicles que abonaven el peatge. Al deixar d’expedir-se els tiquets d’abonament des de les 20 hores del 31 de desembre, el Ministeri de Foment hi haurà d’instal·lar ara mesuradors d’aforament per conèixer amb exactitud el nou trànsit que absorbeix l’AP-7. Després de la relativa calma per la celebració de Cap d’Any, els responsables de carreteres auguraven un pic de trànsit a partir de les sis de la tarda d’ahir, que esperaven que es resolgués sense aglomeracions.

De fet, la normalitat va ser la tònica de les primeres hores de gratuïtat a l’AP-7. Un nom que continuarà conservant, malgrat que el peatge hagi passat a millor vida, per evitar confusions amb l’A-7, que discorre per l’interior del País Valencià. L’únic incident destacable, al tancament d’aquesta edició, es va produir a Alcalà de Xivert, on un vehicle va sortir de la via, tot i que sense relació amb l’aixecament de les barreres a les zones de peatge. La Direcció General de Trànsit (DGT) també va informar que des de l’aixecament de les barreres no es va produir cap incident circulatori a l’AP-7 i el trànsit s’hi va desenvolupar amb total normalitat. Malgrat ser jornada festiva, l’increment del trànsit de camions per l’AP-7 era evident a partir del migdia a la zona de l’antic peatge de Sagunt, segons va poder comprovar aquest mitjà.

Alegria i alleujament dels usuaris

Els viatgers que feien parada i fonda a l’àrea de servei de la capital del Camp de Morvedre celebraven la novetat de la gratuïtat després de gairebé mig segle de pagaments per desplaçar-se al llarg d’aquesta franja del corredor mediterrani viari. Era el cas de Pedro Salinas Pérez, veí de la localitat murciana d’Águilas, que es dirigia a Tolosa. Una ruta que realitza «cada any un parell de vegades», per la qual cosa només al trajecte entre Tarragona i Alacant havia de dedicar «uns setanta euros, tot i que hauria de mirar les factures, perquè usa telepeatge», assegurava aquest veí de Múrcia que es dedica a les piscifactories. «És un alleujament per a la butxaca i va molt bé. És formidable que sigui gratuïta, tot i que és clar que ara la pagarem entre tots».

L’Adrián, un jove de Barcelona, tornava de passar la nit de Cap d’Any a València conscient que l’anada havia sigut de pagament i la tornada seria totalment gratuïta fins a Tarragona. «Ja ho teníem al cap al planificar el viatge, al venir ens va costar uns 30 euros», explica mentre fa un alto al camí de l’àrea de servei de Sagunt. Sobre la gratuïtat de l’AP-7 de Tarragona a Alacant, l’Adrián considera que «és una ajuda, perquè és un trajecte molt freqüentat per recórrer la costa i veure’l tan car et feia enrere i intentaves fer-ho per altres vies. Ara serà mes viable agafar el cotxe».

Qui desconeixia la notícia sobre el final del peatge era l’Andrea, un italià de Bèrgam, que viatjava de Múrcia al seu país natal. «A Itàlia sempre paguem peatge a totes les autovies. M’agrada molt que aquesta autovia sigui gratuïta perquè així m’incentiva per tornar-hi altres vegades amb el cotxe. Ja m’agradaria que fos així a Itàlia».

Notícies relacionades

Finalment, el Juan José, d’Alacant, viatjava ahir amb la seva autocaravana des d’Elda fins a Girona: «Me n’hi vaig a passar uns dies i em vaig alegrar moltíssim a l’escoltar a les notícies que a partir d’avui era gratuïta, perquè eren molts diners. Hem fet aquesta ruta amb peatge i només en aquest tram se’ns en anaven 50 euros». Una alegria que, afegia, no està motivada només pensant en ell, «sinó també en els camioners i en les persones que treballen en el transport per carretera. Això m’alegra més que el benefici personal que jo n’obtingui, perquè el nostre és esporàdic i només ens en beneficiem quan sortim de viatge».

Benefici per als transportistes

Precisament, el sector del transport per carretera serà un dels més beneficiats després de l’acabament del peatge en els 374 quilòmetres entre Tarragona i València. La gratuïtat suposarà un estalvi important per als transportistes, que la Federació Valenciana d’Empresaris del Transport (FVET) ha quantificat entre 2.000 i 2.500 euros per vehicle, segons informa l’agència Efe. A més, comportarà un ús més elevat d’una via millor, d’alta capacitat i més ràpida per als transportistes que cobreixen rutes de proximitat entre València, Alacant i Castelló i que fins ara evitaven utilitzar aquesta via per estalviar-se el peatge.