Entrevista

Ábalos: «Un 30% més de trànsit a l'AP-7 és absorbible»

El ministre de Foment en funcions assegura que després d'eliminar els peatges a l'AP-1 la sinistralitat ha baixat «enormement»

zentauroepp51517054 economia jose luis abalos191228203310

zentauroepp51517054 economia jose luis abalos191228203310 / Kai Foersterling

3
Es llegeix en minuts

-Després de gairebé 50 anys de peatges s’aixequen les barreres al tram Tarragona-Alacant de l’AP-7 i el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, atén el diari Levante

-S’aixequen les barreres i lògicament l’autovia ha de revertir en perfecte estat. El que fa el Ministeri de Foment és fer-se càrrec de la conservació d’aquesta via, que és la de més longitud que s’ha alliberat fins ara. Tampoc és que s’hagi alliberat gaire, perquè totes les que s’han fet han sigut amb aquest Govern, l’AP-1, i

en aquesta ocasió l’AP-4 de Sevilla a Cadis i l’AP-7 d’Alacant a Tarragona. Això és un fet inèdit en la història dels peatges i de les autopistes.

-El següent debat és el de les noves connexions amb l’AP-7. ¿Hi ha previstes obres?

-A partir d’aquí lògicament caldrà eliminar les barreres, els peatges i allà les empreses que ja estan adjudicades assumeixen part de la plantilla per a les tasques de conservació, diguem per deferència i sensibilitat pels treballadors que es veuen afectats per un ERO, i és la condició que hem posat. I a partir d’aquí s’integra a les autovies de l’Estat. Ens falta treballar el tema de les connexions i això ho pretenem abordar.

-Una part del sector turístic advoca per un peatge tou. ¿S’ho ha plantejat?

–No ens hem plantejat res. El que sí que passa és que alguns, no ja desconfiats sinó amb ganes de no concedir-te res, han plantejat dubtes. Cal abordar el finançament i la sostenibilitat de les vies d’alta capacitat. Però això és una cosa en què hi ha d’haver acord i aquesta reflexió s’ha d’establir, però de moment no tenim cap proposta sobre això.

-Hi ha qui tem que es pugui col·lapsar la infraestructura...

-Això és molt curiós. Hem viscut una pressió tremenda perquè s’alliberi i ara que s’allibera hi comencem a posar entrebancs. És impressionant, mai plou a gust de tot el món.  Si l’alliberes, malament; si no l’alliberes, malament. En fi... És clar que ha de tenir afeccions.  Ja tenim una experiència amb l’AP-1 a Burgos, que va acabar el peatge l’any passat, i ha registrat un 30% d’increment del trànsit. El previsible en aquest cas de l’AP-7 és que sigui de l’ordre d’aquest increment, que és absorbible.

-I ¿algun efecte més?

-A l’AP-1 el nivell de sinistralitat ha baixat enormement. En tot aquest any no s’ha registrat cap accident molt greu. L’eliminació del peatge, per tant, contribueix molt a la seguretat. Després hi ha la desviació de camions, que en un 80% en el cas que comentava han deixat de circular per la carretera nacional, cosa que incideix en la seguretat. I el sector del transport està encantat perquè suposa un valor important per a ells. 

-¿Preveuen una ampliació per si augmenta molt el trànsit?

-No. No tenim aquesta previsió.

-I en quin estat es rep l’autovia, ¿què diuen els tècnics?

-A mi no m’ha arribat res desfavorable.

-En el capítol polític, ¿serà la investidura durant la primera quinzena de gener?

-Doncs no ho sé. No depèn exclusivament de nosaltres. Però també adverteixo que és la voluntat del PSOE que finalment l’aconseguim. Cal complir amb el resultat de les urnes i com més aviat millor.

-La sensació és que ERC gestiona els temps...

-Bé, gestiona els temps no estrictament. Han de prendre una decisió i la veritat és que al final fa falta superar una majoria simple al Congrés, hi ha qui te la nega (PP) i hi ha qui se la pensa (ERC). Amb qui te la nega doncs poc s’ha de fer perquè no et deixa marge.

-Han tornat a reunir-se en les últimes hores. ¿És més a prop la investidura?

Com dic tot està en funció de prendre la decisió. La decisió d’encarar un nou temps, tot està en funció d’això.

Notícies relacionades

–¿Va ser un error repetir les eleccions?

-Ja és igual. La qüestió és la situació on som i l’experiència anterior. Això és el que s’ha de combinar.