efectes de les aturades

No és París per a viatgers

Malgrat la vaga en els transports és possible fer turisme armant-se de paciència i unes bones sabatilles

París ennuvolat, amb la torre Eiffel al fons.

París ennuvolat, amb la torre Eiffel al fons.

3
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

Malgrat la vaga en els transports públics, que la societat pública de ferrocarils (SNCF) assegura que li ha costat ja uns 400 milions d’euros, París segueix com una de les destinacions preferides pels espanyols per a aquestes dates. En cas de mantenir el viatge haurà d’acostumar-se a consultar la pàgina web de la RATP (ratp.fr/infos-trafic) per saber quins metros i trens de rodalies circulen cada dia. El missatge de benvinguda de l’empresa que gestiona el transport a la regió parisenca no és encoratjador.  

«Vaga. En els pròxims dies li recomanem evitar els transports públics», diu. Tot i així, és possible fer turisme amb paciència i unes bones sabatilles. Oblidi’s del glamur. Caldrà caminar. Potser alterar alguns recorreguts, planificar amb temps i preparar la cartera.

En condicions normals, els taxis apliquen una tarifa plana que varia 5 euros en funció de la zona (costa 30 o 35 euros arribar a París des de l’aeroports d’Orly i 50 o 55 des del de Charles de Gaulle) però res és normal des de l’inici de la vaga el 5 de desembre.

Els taxis i les empreses de VTC estan duplicant els preus dels seus trajectes cap al’aeroport  perquè el tren que surt de l’Estació del Nord cap a Charles de Gaulle (RER B) només circula en hores punta i l’autobús que porta a Orly (Orlyval), tot i que funciona amb normalitat, vasaturat. A més no és fàcil arribar ràpidament al punt de sortida a Denfert Rochereau.

Una vegada a París, el més pràctic seria visitar zones, monuments i  museus fàcilment accessibles des de la línia 1 de metro (automàtica), que no està afectada per les aturades i uneix el Castell de Vincennes amb La Défense, el barri financer en el qual es pot veure la monumental escultura de Miró.

Aquesta mateixa línia permet anar fins a la Fundació Vuitton, l’Arc del Triomf, el Grand Palais –que exposa a Tolosa Lautrec i El Greco–, recórrer els Camps Elisis i arribar a les Tulleries i al Museu de L’Orangerie, que allotja els impressionants nenúfars de Monet.

El Louvre també està en aquest itinerari però adverteix que els horaris es poden alterar per la vaga i que algunes sales poden estar tancades. El Museu d’Orsay, al qual caldrà anar caminant des de les Tulleries, també tanca abans que de costum. El millor és consultar les webs dels museus per evitar sorpreses.

Seguint l’eix de la línia 1 de metro cap a l’est s’arriba a la plaça de la Bastilla, el port de l’Arsenal i l’agradable Promenade Planté, un passeig elevat per antigues vies de tren. I per sortir pel bulliciós barri de Le Marais, l’estació més pròxima és Saint Paul. Al Centre Pompidou i el que queda de Notre-Dame es camina fàcilment des d’Hotel de Ville, i per a la Torre Eiffel caldrà calcular mitja hora caminant des de l’estació de Franklin Roosevelt.

París amb bicicleta

Notícies relacionades

Com que sempre hi ha sorpreses –manifestacions, bàsicament– i la prefectura de policia pot decidir tancar determinades estacions de metro per raons de seguretat, existeix l’alternativa de recórrer París amb bicicleta. Hi ha diverses plataformes de lloguer entre les quals destaquen la municipal Vélib (www.velib-metropole.fr/es) i la d’Uber (Jump) que a més té patinets (www.jump.com/fr/fr/cities/paris), com l’empresa Lime. 

Al Palau de Versalless’arriba en una hora i mitja en la línia de rodalies RER C i a Eurodisney en la del RER A. En els dos casos, el millor és consultar amb temps l’estat del trànsit. Si l’estada a París no és gaire llarga, potser convindria oblidar-se d’arribar en transport públic al barri llatí, Montparnasse, Montmartre o el Canal Saint Martin. I recordar que en metros i autobusos els carteristes no fan vaga sinó l’agost. Les denúncies per robatori han augmentat un 30% des que van començar les aturades.

Temes:

França