sector ferroviari

El tren copia el model de negoci 'low cost' de l'avió

Renfe ofereix en l'AVLO bitllets des de 10 euros però sense serveis com la segona maleta

La competència encara no ha presentat les seves ofertes però França té el mateix esquema

zentauroepp51324027 avlo191211133636

zentauroepp51324027 avlo191211133636 / JOSE LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El ‘low cost’ de l’avió es replica al tren. Renfe engegarà els seus trens barats AVLO el pròxim 6 d’abril per al trajecte Madrid-Barcelona a un preud’entre 10 i 60 euros, però amb condicions: elimina alguns serveis i d’altres els cobrarà a part, com fan moltes aerolínies de baix cost. S’iniciarà llavors una nova etapa en el ferrocarril espanyol que es completarà amb l’obertura a la competència, a finals del 2020.

El model de Renfe no és original, sinó que la companyia espanyola ha posat el focus en qui serà el seu competidor l’any que ve (SNCF), però no en qui serà el seu gran rival (Trenitalia). L’operadora espanyola ha dissenyat un tren barat molt similar a la fórmula que utilitza SNCF a França que aposta per reduir preus i, alhora, reduir serveis.

El preu base del bitllet d’AVLO –que es començarà a vendre a finals de gener– inclou una maleta de cabina (55x35x25) i una bossa de mà o motxilla (27x36x25), peròl’equipatge addicional s’ha de pagar a part. A més, com passa quan es compra un bitllet d’avió en una companyia ‘low cost’, triar plaça també comportarà un càrrec addicional.

Anul·lar o canviar el bitllet també tindrà un cost, així com altres serveis. Per exemple, utilitzar el wifi, combinar l’AVE amb un Rodalies, portar mascotes, prereservar una plaça o accedir a la Sala Club. El que es desconeix és la quantia de cada una d’aquestes prestacions, ni si hi haurà altres restriccions.

Tampoc mantindrà l’AVLO el compromís voluntari de puntualitat de Renfe. L’operador garanteix a l’AVE la devolució del 50% de l’import del bitllet si el tren arriba 15 minuts tard i del 100% si el retard és de mitja hora o més. Però l’AVLO es regirà pel Reglament de la Unió Europea que obliga a tornar només el 25% de l’import del bitllet si el retard és superior a una hora i el 50% si és de més de dues hores.

Renfe retallarà serveis, però no espai. I allà és on més es distancia del model de les aerolínies de baix cost. El seient tindrà les mateixes característiques i dimensions que el de l’AVE convencional, segons Renfe. No obstant, els trens, de la sèrie 112 (els que tenen forma d’ànec), tindran un 20% més de places (438 seients). Això es deu a l’eliminació del vagó cafeteria –al seu lloc hi haurà màquines de vending amb aliments i begudes– i de la classe preferent –només tenen turista–.

A més, a l’AVLO els nens menors de 14 anys disposen d’una tarifa bàsica de 5 euros, sempre que vagin acompanyats d’un adult (amb un màxim de dos nens per adult) i les famílies nombroses mantenen els descomptes: 20% per a les de categoria general i 50% per a la categoria especial. I també es conserva el servei Atendo per a persones amb mobilitat reduïda. El que tampoc s’ha desvelat són les parades del trajecte entre Madrid i Barcelona, tot i que la velocitat serà la mateixa que la del convencional.  

Arribada de la competència

L’objectiu del nou servei no és un altre que captar més clients, aquells que utilitzen altres mitjans de transport com l’avió o l’autobús, però sobre tot el vehicle particular. Però també posar-se a rodar abans que arribi la competència. El 14 de desembre del 2020 s’obren les vies i el primer en arribar serà SNCF. No obstant, l’operadora francesa va aconseguir el paquet més petit de tots, i tot i que la seva experiència és sobrada, amb sis anys de ‘low cost’ a la seva esquena, la seva presència serà limitada: cinc circulacions diàries entre Madrid i Barcelona, quatre circulacions diàries entre Madrid i Llevant (València i Alacant) i quatre entre Madrid i Màlaga i Sevilla.

Notícies relacionades

Per tant, el gran rival de Renfe està cridat a ser Ilsa-Trenitalia, que no es posarà en marxa fins al gener de 2022. Quan arribi ho farà amb 32 serveis diaris entre Madrid i Barcelona, 8 freqüències diàries entre Madrid i València i entre 3 i 4 de Madrid a Alacant. En la connexió de Madrid amb Màlaga i Sevilla farà 7 serveis al dia.

Trenitalia té experiència amb la competència –el mercat italià està liberalitzat des del 2012–, cosa que ha provocat una caiguda de preus del 25% i duplicat el nombre d’usuaris, tot i que el seu model és menys ‘low cost’. Encara es desconeix l’oferta que portaran a Espanya, però parlen d’importar «els més alts estàndards de qualitat» de la mà del Frecciarossa 1000, «el tren comercial més ràpid i modern d’Europa».

La inspiració francesa

El model de Renfe no és original. L’incumbent francès SNCF va posar en marxa el 2013 Ouigo, el seu servei d’alta velocitat ‘low cost’ a França. En plena crisi econòmica, SNCF es va basar en les aerolínies de baix cost com a referència per dissenyar un model de característiques molt similars –per no dir iguals– a les que presenta Renfe amb l’AVLO: pagament de cinc euros per la segona maleta i revisió de l’equipatge abans de l’embarcament (si s’excedeix de pes es penalitza amb 20 euros), un 20% més de places gràcies a la supressió del vagó-bar i la primera classe, i els menors d’11 anys paguen només 5 euros.

Temes:

Renfe Trens AVE AVLO