Aerolínies

La CNMC rebaixa un 1,44% les tarifes d'Aena per al 2020

EL regulador fixa un ingrés màxim anual per passatger de 10,27 euros, davant els 10,42 actuals

zentauroepp45416371 lucena aena181010192457

zentauroepp45416371 lucena aena181010192457

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha aprovat una rebaixa de l’1,44% en les tarifes aeroportuàries d’Aena per a l’any 2020, que entrarà en vigor a partir del març. El regulador ha fixat un ingrés màxim anual ajustat per passatger (IMAAJ) de 10,27 euros el pròxim any, davant els 10,42 euros per passatger fixats el 2018.

Les tarifes d’Aena estan formades pels imports que l’operador públic cobra a les aerolínies per utilitzar determinats serveis als seus aeroports, com les pistes, les passarel·les, l’estacionament d’avions, els serveis de seguretat o els serveis de ‘handling’. I aquests imports, al seu torn, repercuteixen en el preu dels bitllets d’avió dels passatgers.

La CNMC ha aprovat una rebaixa més gran que la que va plantejar el gestor aeroportuari (-1,17%) degut principalment a la modificació de dues variables que afecten el càlcul d’aquestes tarifes. D’una banda, la variació del’índex d’actualització de preus (Índex P) que recull les variacions en els preus de diferents partides que van des dels costos de personal fins als subministraments energètics i, de l’altra, les diferències enl’estimació del trànsit entre Aena i la CNMC.

Notícies relacionades

Així, la CNMC va aprovar un valor per al’Índex P del 0,8% davant l’1% estimat per Aena; mentre que, respecte al trànsit, les previsions d’Aena adverteixen sobre un increment del’1,3% l’any 2020 fins a arribar als 275,9 milions de passatgers. Una proposta realitzada partint d’un increment estimat del trànsit per a l’exercici 2019 del 3,2% respecte a l’exercici anterior. No obstant, la CNMC preveu una alça del 3,9% el 2019 (274 milions de passatgers) i del 2,7% el 2020 (281,4 milions de passatgers).

La reducció de l’1,44% aprovada per la CNMC es distribueix entre els diferents serveis aeroportuaris, de manera ques’equilibrin els costos i els ingressos de cada prestació patrimonial pública: aterratge (2,7%), serveis de trànsit de l’aeròdrom (-1,5%), meteorologia (5,7%), seguretat (-3,5%), estacionament (4,7%), passatgers (-3,3%), serveis de PMR (5,5%), passarel·les (-8,3%), ‘handling’ (4,7%), càtering (4,5%) i combustibles (0,2%).

Temes:

AENA Aeroports