competència del restaurant

El menjar preparat al súper augmenta el 10%

L'aposta de Mercadona pels plats 'A punt per menjar' reactiva el pes del canal

47320467 591

47320467 591 / Miguel Lorenzo

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El supermercat pugna per restar clients al restaurant a Espanya. Segons la consultora Kantar, la venda de productes a punt per menjar dels supermercats creix a un ritme del 10% en el consum fora de la llar i ja resta vendes directes de restaurants i bars. La paràlisi en el creixement del sector de la distribució alimentària està impulsant aquesta via de creixement entre les cadenes de supermercats, amb Mercadona com a referent a seguir per la resta de les cadenes. Segons Kantar, les vendes de menjar preparat per endur-se representen el 3% de la facturació total del canal.

Mercadona ha potenciat en els últims mesos el negoci d’aliments llestos per endur-se, fet que, atès el pes de l’ensenya a Espanya (25%), ha incrementat el percentatge general del menjar preparat en la facturació del sector. Els supermercats d’El Corte Inglés ja oferien des de fa anys menjar preparat per endur-se, però la irrupció del supermercat quotidià canviarà encara més l’oferta existent a Espanya d’opcions per menjar fora de casa. 

Mercadona concentra aquest creixement amb el 67% del volum del ‘A punt per menjar’. Juntament amb Alcampo, Carrefour, Dia i Bon Preu, entre d’altres, ha anat transformant els seus establiments incloent-hi opcions ja cuinades, tant per endur-se com per menjar al súper. 

Les opcions de compra de menjar preparat als establiments de Mercadona a València són molt superiors a les existents a Catalunya, per exemple, mostra de la dificultat que existeix per a la inclusió d’aquests productes en tota la xarxa comercial de les grans cadenes.  

Del pollastre a l’ast s’ha passat a elaboracions més complexes i a entrepans de compra impulsiva, tendència habitual a escala internacional i a Espanya poc explorada encara. «En un entorn en el qual la demanda d’aliments i begudes no creix, l’única manera que té el canal de continuar creixent en volum és aconseguir ocasions de consum tradicionalment gestionades per d’altres», va assenyalar Cristina Puchol, responsable de consum fora de casa de Kantar.

El dinar és l’àpat on més es busca aquest tipus d’oferta, i els plats de carn i pizzes, els menús preferits. Aquest augment en el consum de menjar immediat en supermercats ha afectat directament la restauració. D’aquesta manera, gairebé quatre de cada deu ocasions que guanya aquest ‘A punt per menjar’ del supermercat les conquista a bars i restaurants, principalment de restauració organitzada (les cadenes) com ara Burger King, Telepizza, McDonald’s o Ribs, i menys als restaurants més tradicionals.

Notícies relacionades

Malgrat aquest transvasament, els canvis en els hàbits alimentaris dels consumidors també han influït en els restaurants, que s’han fet un lloc en els dinars menjars i sopars que es preparen o consumeixen a casa; un territori, fins ara, pràcticament exclusiu dels supermercats. Així, nou de cada deu ocasions noves per a la restauració són competència directa a la compra al supermercat. 

El menjar a domicili és la responsable del creixement de la restauració a les llars, ja que a través d’agregadors com ara Just Eat, Glovo i Deliveroo ha aconseguit situar-se com a alternativa a cuinar a casa, i no com a substitut del restaurant, i ja assoleix els gairebé tres milions de compradors, des de principis d’any.