17 febr 2020

Anar al contingut

IAG compra Air Europa per 1.000 milions

L'operació significarà unir les dues aerolínies espanyoles més grans, ja que el comprador integra Iberia-Vueling

L'objectiu és potenciar l'aeroport madrileny per competir amb els grans 'hubs' europeus en el curt i llarg radi

Max Jiménez Botías

Tomb en el transport aeri espanyol. El grup IAG, que integra Iberia i British Airways, entre altres aerolínies, comprarà Air Europa per 1.000 milions d’euros, segons ha anunciat la compradora a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). L’operació suposarà la integració de les dues principals aerolínies espanyoles, és a dir, Iberia-Vueling i Air Europa. Està previst que la integració es tanqui la segona meitat de l’any que ve.

Segons ha explicat IAG, el seu ‘hub’ de Madrid «es transformarà en un veritable rival per als quatre «‘hubs’ més grans d’Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres-Heathrow i París-Charles de Gaulle» i l’acord ofereix gran estalvis potencials en termes de costos i ingressos.

Willie Walsh, conseller delegat d’IAG, afirma que «l’adquisició d’Air Europa suposa afegir a IAG una nova aerolínia competitiva i rendible, fent de Madrid un ‘hub’ europeu líder i permetent que IAG aconsegueixi el lideratge de l’Atlàntic Sud, generant així un valor financer addicional per als nostres accionistes».

En aquest sentit, Walsh ha recordat que «IAG té una sòlida trajectòria d’adquisicions exitoses, la més recent amb l’adquisició d’Aer Lingus el 2015, i estem convençuts que Air Europa representa un gran encaix estratègic per al grup».

Luis Gallego, conseller delegat d’Iberia, ha ressaltat que aquesta operació té una gran importància estratègica per al ‘hub’ de Madrid que, durant els últims anys, s’havia quedat per darrere d’altres europeus. «Després d’aquest acord, Madrid podrà competir amb altres ‘hubs’ europeus en igualtat de condicions, amb una millor posició en les rutes des d’Europa a Amèrica Llatina i la possibilitat de convertir-se en una porta d’enllaç entre l’Àsia i l’Amèrica Llatina», ha determinat.

Mantenir la línia

Per la seva part, Javier Hidalgo, conseller delegat de Globalia, el grup de què depèn Air Europa ha comentat que aquesta operació suposa per a la seva companyia «un enfortiment del present i futur, que mantindrà la línia seguida per Air Europa durant els últims anys.»

«Estem convençuts que serà un èxit que Air Europa s’incorpori a un grup com IAG, que ha demostrat durant tots aquests anys la seva aposta pel desenvolupament de les aerolínies que els conformen i pel ‘hub’ de Madrid», ha detallat Hidalgo.

IAG es va formar el 2011. Les principals operacions realitzades van ser la compra de Vueling el 2013, la de la irlandesa Aer Lingus el 2015 i ara la d’Air Europa, fundada el 1971 per Juan José Hidalgo. Forma part del grup d’oci i turisme Globalia, amb marques com ara Viajes Halcón. L’operació millorarà la posició del ‘hub’ de Madrid per atreure trànsit addicional de connexió i competir amb altres ‘hubs’ mundials. A més, la xarxa combinada de curt radi d’Iberia i Air Europa proporcionarà, segons han afirmat les companyies, flexibilitat d’horaris i la possibilitat d’operar amb eficàcia al mercat de curt radi.

La combinació d’Iberia i Air Europa crearà la cinquena aerolínia més gran d’Europa en nombre d’avions de llarg radi amb 63 avions, just per darrere de KLM amb 65.

Aquesta operació, a més, és molt important en la mesura que s’alinea amb la inversió de 1.571 milions d’euros anunciada pel Govern espanyol a través d’Aena per al desenvolupament i el creixement de l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas.

Impulsar el ‘hub’ de Madrid

L’operació de compra té per objectiu impulsar el ‘hub’ de Madrid, ha puntualitzat Iberia en una nota, en la qual es considera que el potencial de l’aeroport madrileny ha disminuït en els últims temps. «Madrid ha anat perdent posicions respecte dels grans ‘hubs’ europeus, tant en mida com en nombre de vols, destinacions i passatgers.

Dels 20 aeroports més grans d’Europa, Madrid ocupa el número 19 quant al nombre de destinacions ofertes. Dels 10 principals aeroports, Madrid és el novè quant a països servits. «Per competir amb la resta de ‘hubs’ europeus, ha de ser més eficient, perquè, en aviació, més que les aerolínies individuals, competeixen els ‘hubs’ i els grans grups», destaca el comprador.

De fet, Madrid, amb Iberia al capdavant, ha sigut tradicionalment una finestra d’enllaç amb Llatinoamèrica, i es pondera particularment per la companyia respecte a la seva potència en les destinacions cap al continent americà, a més d’Europa. Però també es destaca que el seu pes en altres grans mercats, com l’Àsia i l’Àfrica és mínim.

Pes comparatiu menor

Per a Iberia, el seu pes a l’aeroport de Madrid és menor que el d’altres aerolínies similars en els seus ‘hubs’ respectius. De fet, la quota conjunta d’IAG amb Air Europa és del 39%, menor que la que tenen els competidors a París Charles de Gaulle, Frankfurt i Amsterdam. Malgrat això, fins al setembre, ha crescut un 6,9% a l’aeroport madrileny, dos punts per sobre de la mitjana de la resta de la xarxa d’Aena que ha crescut al 4,8%. En aquest mateix període, Iberia ha crescut un 7,3%. En els primers vuit mesos de l’any, Air Europa ha crescut un 12,4% en passatgers.

Des de l’adquisició d’Air Europa el 1991 per un grup d’inversors encapçalat per Juan José Hidalgo, l’aerolínia s’ha expandit tant al mercat domèstic com al mercat internacional i transatlàntic. Air Europa actualment opera a 69 destinacions amb una flota de 66 avions i transporta anualment 11,8 milions de clients.

La companyia ha demostrat en els últims anys ser capaç de competir al ‘hub’ de Madrid, amb un important creixement i desenvolupament continuat, obertura de rutes i noves destinacions (fonamentalment a l’Amèrica Llatina i el Carib) i ha contribuït al desenvolupament de la connectivitat de Madrid i d’Espanya.

Air Europa ha realitzat una gran aposta per renovar la seva flota de llarg radi reflectida en la compra de 29 Boeing 787-8 i B787-9.