27 set 2020

Anar al contingut

IAG compra Air Europa per 1.000 milions

L'operació significarà unir les dues aerolínies espanyoles més grans, ja que el comprador integra Iberia-Vueling

L'objectiu és potenciar l'aeroport madrileny per competir amb els grans 'hubs' europeus

Max Jiménez Botías

Tomb en el transport aeri espanyol. El grup IAG, que integra Iberia i British Airways, entre altres aerolínies, comprarà Air Europa per 1.000 milions d’euros, segons ha anunciat la compradora a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). L’operació suposarà la integració de les dues principals aerolínies espanyoles, és a dir, Iberia-Vueling i Air Europa. Està previst que la unió es tanqui en la segona meitat de l’any que ve.

Segons ha explicat IAG, el seu ‘hub’ de Madrid «es transformarà en un veritable rival per als quatre «hubs més grans d’Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres-Heathrow i París-Charles De Gaulle», i l’acord ofereix gran estalvis potencials en termes de costos i ingressos. L’anunci de l’acord ha tingut un efecte positiu, tot i que limitat, a les borses, on les accions del conglomerat aeri han pujat un 1,18%, fins als 6,36 euros per títol.

La combinació d’Iberia i Air Europa crearà la cinquena aerolínia més gran d’Europa en nombre d’avions de llarg radi, amb 63 avions (66 en total), just darrere de KLM, amb 65. Willie Walsh, conseller delegat d’IAG, ha afirmat que «l’adquisició d’Air Europa suposa afegir a IAG una nova aerolínia competitiva i rendible, cosa que farà de Madrid un ‘hub’ europeu líder i permetrà que IAG aconsegueixi el lideratge de l’Atlàntic Sud; a més, generarà un valor financer addicional per als nostres accionistes».

Conservar la marca

La marca Air Europa serà conservada inicialment i la societat  serà un centre d’ingressos autònom dins Iberia, dirigida pel conseller delegat d’aquesta companyia, Luis Gallego. El grup espera que l’adquisició d’Air Europa generi sinergies de costos a través de vendes, despeses generals i administratives, aprovisionaments, despeses de ‘handling’ i distribució. Així mateix, el hòlding preveu que l’adquisició generi guanys el primer any complet després del tancament i que augmenti la rendibilitat sobre el capital invertit en els quatre anys següents al tancament.

Willie Walsh (IAG) i Javier Hidalgo (Air Europa) / EL PERIÓDICO

Luis Gallego, conseller delegat d’Iberia, ha fet ressaltar que aquesta operació té una gran importància estratègica per al ‘hub’ de Madrid, que, durant els últims anys, s’havia quedat darrere d’altres d’europeus. «Després d’aquest acord, Madrid podrà competir amb altres ‘hubs’ europeus en igualtat de condicions, amb una posició més bona en les rutes des d’Europa a l’Amèrica Llatina i la possibilitat de convertir-se en una porta d’enllaç entre l’Àsia i l’Amèrica Llatina», ha determinat.

Mantenir la línia

Per la seva banda, Javier Hidalgo, conseller delegat de Globalia, el grup de què depèn Air Europa, ha comentat que l’acord suposa per a la seva companyia «un enfortiment del present i futur, que mantindrà la línia seguida per Air Europa durant els últims anys». «Estem convençuts que serà un èxit que Air Europa s’incorpori a un grup com IAG, que ha demostrat durant tots aquests anys la seva aposta pel desenvolupament de les aerolínies que el formen i pel ‘hub’ de Madrid», ha detallat Hidalgo.

IAG es va formar el 2011. Les principals operacions realitzades van ser la compra de Vueling el 2013, la de la irlandesa Aer Lingus el 2015 i ara la d’Air Europa, fundada el 1971 per Juan José Hidalgo. Forma part del grup de lleure i turisme Globalia, amb marques com Viajes Halcón. 

La compra, a més, és molt important, ja que s’alinea amb la inversió de 1.571 milions d’eruos anunciada pel Govern espanyol a través d’Aena per al desenvolupament i el creixement de l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas.

Impulsar el ‘hub’ de Madrid

L’operació de compra té com a objectiu impulsar el ‘hub’ de Madrid, ha puntualitzat Iberia en una nota, en què es considera que el potencial de l’aeroport madrileny ha disminuït en els últims temps. «Madrid ha anat perdent posicions respecte dels grans ‘hubs’ europeus, tant en mida, com en nombre de vols, destinacions i passatgers.

Dels 20 aeroports més grans d’Europa, Madrid ocupa el número 19 pel que fa al nombre de destinacions ofertes. Dels 10 principals aeroports, Madrid és el novè pel que fa a països servits. «Per competir amb la resta de ‘hubs’ europeus, necessita ser més eficient, perquè en aviació, més que les aerolínies individuals, competeixen els ‘hubs’ i els grans grups», destaca el comprador.

De fet, Madrid, amb Iberia al capdavant, ha sigut tradicionalment una finestra d’enllaç amb l’Amèrica Llatina, aspecte que es pondera particularment per la companyia respecte al seu potencial en les destinacions cap al continent americà, a més d’Europa. Però també es destaca que el seu pes a en altres grans mercats, com l’Àsia o l’Àfrica, és mínim. L’operació, per tant, es realitza amb un ull posat en el desenvolupament de noves rutes cap aquestes destinacions poc transitades pel grup.

Pes comparatiu menor

Per a Iberia, el seu pes a l’aeroport de Madrid és menor que el d’altres aerolínies similars en els seus ‘hubs’ respectius. De fet, la quota conjunta d’IAG amb Air Europa és del 39%, menys que la que tenen els competidors a París-Charles de Gaulle, Frankfurt o Amsterdam, que superen fins al 45%. Malgrat això, fins al setembre, ha crescut un 6,9% a l’aeroport madrileny, dos punts per sobre de la mitjana de la resta de la xarxa d’Aena, que ha crescut el 4,8%. En aquest mateix període Iberia ha crescut un 7,3%. En els primers vuit mesos de l’any, Air Europa ha augmentat un 12,4% els seus passatgers. Air Europa amb prou feines aporta un 9% al pes actual del grup a Madrid, per tant, l’objectiu d’assolir la quota de mercat d’altres aerolínies als seus països d’origen és limitat. L’operació, no obstant, sí que li pot permetre posar ordre en l’accionariat d’una companyia amb majoria de capital britànic davant del Brexit. 

Air Europa no aporta una gran quota de mercat, però aporta ‘europeïtat’ al negoci del grup. Des de l’adquisició d’Air Europa el 1991 per un grup d’inversors encapçalat per Juan José Hidalgo, l’aerolínia s’ha expandit tant en el mercat domèstic com en el mercat internacional i transatlàntic. Air Europa actualment vola a 69 destinacions, amb una flota de 66 avions, i transporta anualment 11,8 milions de clients. La companyia ha demostrat en els últims anys ser capaç de competir a Madrid, amb un important creixement i desenvolupament continuat, obertura de rutes i noves destinacions (fonamentalment a l’Amèrica Llatina i el Carib) i ha contribuït al desenvolupament de la connectivitat de Madrid i d’Espanya. Air Europa ha realitzat una gran aposta per renovar la seva flota de llarg radi, reflectida en la compra de 29 Boeing 787-8 i B787-9.

Inconvenients de l’operació

L’operació no compta amb el vistiplau de totes les parts, perquè l’efecte concentració pot portar algunes conseqüències no desitjades. Els sindicats CCOO i UGT i la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (Pimem) han considerat que la compra és «una mala notícia» per a l’economia balear, on Air Europa té un àmplia presència, així com Vueling i Iberia. Segons el secretari general de CCOO a les Balears, José Luis García, i el secretari general de la UGT a les Illes, Alejandro Texías, els treballadors estan «molt preocupats» per la situació dels treballadors, que esperen que no es vegin afectats per aquesta situació. Els sindicats insulars s’han desmarcat de la posició de les federacions estatals d’aquestes centrals, que han considerat l’operació beneficiosa, tot i que han destacat que «vigilaran» l’evolució de l’acord.

Per la seva banda, el president de Pimem, Jordi Mora, s’ha referit als principals efectes negatius que hi pot haver, si es confirmar l’absorció, i que seran «un increment de preus i la reducció de freqüències».